به گزارش گروه وبگردی
باشگاه خبرنگاران ، ˈداوود کشاورزیانˈ معاون وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه
در این مراسم به موقعیت ترانزیتی کشورایران و همجواری با کشورهای همسایه
محصور در خشکی اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن
بندر چابهار و همجواری با کشورهای
افغانستان
و پاکستان از قابلیت های تجاری و ترانزیتی مناسبی برخورداراست و با توسعه
ظرفیت های بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر کریدور شمال به جنوب و محور شرق
میتوان به توسعه حمل و نقل بین المللی و نیز کاهش هزینه های حمل و نقل کمک
کرد.
وی با اشاره به فعالیت 24 پایانه مرزی در کشور افزود: حدود
14 میلیون تردد مسافر و 12 میلیون تن کالای ترانزیت در سال گذشته از این
پایانه های مرزی انجام شده که بیشترین سهم جابجایی کالاهای ترانزیتی را حمل
و نقل جاده ای به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی
با اشاره به برخورداری اغلب بنادر از بستر ریلی اظهار داشت: متاسفانه سهم
حمل و نقل ریلی هنوز قابل توجه نبوده و با برنامه ریزی های انجام شده در
آینده نزدیک این میزان افزایش خواهد یافت.
کشاورزیان همچنین به حفظ
شرایط رقابتی برای ترانزیت کالا در کشور تاکید کرد و افزود: تجار علاقه
مندند از مسیر کشورمان به کشورهای همجوار و فرا منطقه ای نسبت به ترانزیت
کالا اقدام کنند.
وی اعتبارات هزینه شده در پایانه مرزی میلک را
175 میلیارد ریال معادل قیمت تمام شده ارزی حدود 15 میلیون دلار ذکر کرد و
افزود: احداث پل دوم بر روی رودخانه مشترک با کشور
افغانستان در مراحل نهایی تهیه نقشه های اجرایی بوده و پس از برگزاری مناقصه ردیف اعتباری به آن اختصاص خواهد یافت.
وی ساخت کمربندی زهک را از طرح های مهم عنوان کرد و اظهار داشت: از محل
اعتبارات سازمان، برای تسریع در اتمام آن اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.
کشاورزیان بهره برداری از سالن مسافری پایانه مرزی میلک را از نیازهای اساسی برای روابط و ایجاد پیوند گسترده بین دو کشور
افغانستان و ایران دانست و گفت: با احداث سالن مسافری پایانه مرزی میلک روابط دو جانبه بین کشورهای ایران و
افغانستان ارتقا یاقته و عمیق تر خواهد شد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در
گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه را از سال 86
عنوان کرد و گفت: 60 میلیارد ریال اعتبار برای اتمام ساخت این سرسرای
مسافری هزینه شده است.
ˈعلی خانقائیˈ افزود: هزینه انجام شده از
ابتدای ساخت پایانه مرزی میلک تا کنون 175 میلیارد ریال شامل ساختمان تجاری
به مساحت دو هزار و 600 متر مربع، ساختمان مسافری به مساحت دو هزار و 600
متر مربع، ساختمان رستوران با وسعت 880 متر، سرویس بهداشتی با مساحت 530
متر، گارد خروجی با مساحت 120 متر و محوطه سازی بوده است.
وی
اظهار داشت: این اداره کل در سالجاری نیز پروژه های تکمیل محوطه سازی و
پارکینگ های جدید به مساحت 2،1 هکتار، احداث منبع بتنی زمینی و هوایی، ساخت
سر درب پایانه مرزی میلک را با اعتبار 31 میلیارد ریال در دستور کار دارد.
وی توسعه محور شرق، افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا، ارتقای سهم
بندرچابهار در بازرگانی داخلی و خارجی، بهبود عملکرد بندر چابهار و تلاش
برای تبدیل آن به یک بندر تجاری فعال، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی،
فرهنگی و امنیتی با کشورهای همجوار و آسیای مرکزی و رونق ترانزیت کالا از
محور شرق کشور را از مهمترین اهداف راه اندازی این پایانه مرزی عنوان کرد.
پایانه مرزی میلک به عنوان مرز مجاز بین المللی در فاصله
243 کیلومتری زاهدان و در مجاورت روستای میلک در ضلع جنوبی شهر دوست محمد
مرکز شهرستان هیرمند واقع شده و تا نخستین شهر
افغانستان ˈزرنجˈ مرکز ولایت نیمروز چهار کیلومتر فاصله دارد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا