عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بخش کشاورزی با اینکه 5 درصد سرمایه گذاری کشور را به خود اختصاص داده ،23 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمد نصر اصفهانی»در پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان گفت: سهم اعتبارات بخش کشاورزی از بودجه عمرانی استان از 12 درصد به 4 درصد کاهش یافته است و این در حالیست در استان چهار محال و بختیاری این سهم 16 درصد است.

وی مشکلات بخش کشاورزی را تنها در وزارت خانه ندانست و گفت:حل مسایل کشاورزی نیازمند حمایت حاکمیت و مردم است و وزیر به تنهایی نمی تواند این مشکلات را برطرف کند.

وی افزود:کمترین میزان اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی در بین استان ها به استان اصفهان اختصاص دارد.

«حمید رضا مومنی» نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه نبود اطلاعات و آمار صحیح و نداشتن برنامه مدون را دو چالش عمده بخش کشاورزی در استان اصفهان برشمرد و گفت:دانش مدیریت در این بخش نیازمند تقویت است.

مومنی خواستار برقراری ارتباط و تعامل بین سازمان جهاد کشاورزی با کمیسیون کشاورزی اتاق شد و گفت:سازمان می تواند از نظرات مشاوره کمیسیون بهره گیرد.

وی توسعه فضای کسب و کار بخش کشاورزی را نیازمند سرمایه،نیروی مجرب و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت:زمانی که تولید محصولات کشاورزی با مشکل روبروست نمی توان انتظار صادرات داشت.

«محمدرضا کیانی» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت:مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استفاده نکردن از ظرفیت تشکل های این بخش است.

وی نبود سند آمایش سرزمین را یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و گفت:تنظیم این سند می تواند ظرفیت کشت و کار را برای کشاورزان مشخص کند.

کیانی با اشاره به اینکه در ایران از هر هکتار تولید 20 تن محصول برداشت می شود گفت:این آمار در کشورهای توسعه یافته 60 تن در هر هکتار است.

وی گفت:نخبگان بخش کشاورزی ایران به دلیل بی توجهی به این بخش روز به روز در حال خروج از این بخش می باشند.

کیانی درست ارایه نشدن مشکلات بخش کشاورزی به جامعه را یکی دیگر از چالش های این بخش برشمرد و گفت:کشاورزان نه تنها نمی توانند مشکلات خود را به درستی ارایه کنند بلکه در دفاع کردن خیلی ضعیف عمل می کنند .

وی اضافه کرد:بخش کشاورزی توانست نیازهای کشور را در شرایطی که ارز سه برابر شد ،پوشش دهد ولی بخش صنعت چون به ارز وابسته بود با مشکلات بسیاری روبرو شد و افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد.


انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، سهم ، بخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.