عضو هیات علمی پژوهشکده سازمان گردشگری:
عضو هیات علمی پژوهشکده سازمان گردشگری:
ناصر رضایی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده سازمان گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تلاشهای ناکام دولت برای افزایش ظرفیت گردشگری گفت: فعالیت بخش خصوصی در این زمینه را ضروری خواند.
وی افزود: ما در زمینهی گردشگری تبلیغات نداریم و در اکثر مواقع تک صدا هستیم. تبلیغاتی هم که انجام میشود اصولی نیست به عنوان مثال تبلیغ طبیعت شمال کشور برای مردم اروپا جذابیتی ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ، حجم تبلیغات ما اندک است و این حجم اندک هم به صورت اصولی کار نمیشود. تبلیغات منفی درباره ایران هم در زمینه دفع گردشگر میتواند موثر باشد،اما اقداماتی برای بهبود شرایط کنونی در دست اجرا است.
وی افزود: ما باید در شناسایی بازار هدف، فضای جغرافیایی و فضای انسانی را ملاک قرار داده وبا بخشبندی بازار و تبلیغات مناسب حجم گردشگری را افزایش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری زبان دیپلماتیک برای شناخت کشورمان به سایر کشورها است گفت: ما از لحاظ ظرفیت هتل مشکلی نداریم. مشکل کیفیت و قیمت هتلها است که قیمت هتلها در مقایسه باکشورهای همسایه به نسبت بالاتر است و هتل 5 ستاره درحد واقعی خدمات یک هتل 5 ستاره را ارائه نمیدهد، کیفیت و قیمت هتل دوفاکتور اصلی است که باید بررسی شوند.
وی ادامه داد: فاصله بودجه اختصاصی به سازمان میراث فرهنگی و هزینه اعمال شده بسیار زیاد است. بخش دولتی قدرت اداره گردشگری کشور را به طور کامل ندارد. باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم.
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم گردشگری کنونی را از 2 الی 3 میلیون نفر درسال به یک باره به 20 میلیون نفر افزایش دهیم. اگر بتوانیم گردشگری داخلی را رونق دهیم قطعا در رونق گردشگری خارجی هم موفق خواهیم بود.
وی در پایان گفت: درکشور ما گردشگری قطبی شده است و جز کشورهای مذهبی، اصفهان، شیراز و حاشیههای جنوبی کشور گردشگری در سایر نقاط کشور علی رغم وجود پتانسیلهای بالا فعالیت قابل توجهی ندارد، درصورتی که تبریز، ارومیه و اردبیل میتوانند درتابستان مرکز گردشگری داخلی باشند.
انتهای پیام/