به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،عضو ناظر مجلس در
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حالی اظهار داشته که «میگویند ۸ هزار
دستگاه خودرو داخلی در پارکینگ خودروسازیها خوابیده است، نگه داشتهاند تا
به قیمت جدید بفروشند» که شورای رقابت برداشته شدن بازار حاشیه را از
جمله تعهدات قطعی خودروسازان برای پذیرش قیمتهای خودرو در سال جدید اعلام
کرده است.
بههمریختگی بازار خودرو در سالهای اخیر باعث شده که
فاصلهای عمیق میان قیمت برخی مدلهای خودرو در کارخانه و بازار به وجود
بیاید. این فاصله که برای برخی مدلهای پرتیراژ گاهی به بیش از پنج میلیون
تومان رسید، در مجموع باعث میشود که حتی برای آمار تولید پنج ماهه تولید
خودرو، مجموع اختلاف قیمتی نزدیک به هزار میلیارد تومان ایجاد شود که
شناسایی سهم پنهان خودروسازان، دلالان و عامه مردم از آن نیازمند تحقیق و
بررسی نهادهای مسئول است.
روشن است که از حجم فروش خودرو در بازار
داخلی، درصد پایینی به وسیله مصرفکننده نهایی از خودروسازان و با قیمت
کارخانه خریداری میشود و بیشتر آن، پس از عبور پرسود از مسیر کارخانه تا
بازار به دست مصرفکنندگان میرسد.
تازهترین آمار منتشره نشان
میدهد که در پنج ماهه نخست امسال، تولید خودروهای سواری با رشدی معادل
۷۴.۳درصدی نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته به ۳۴۵هزار و۲۱۷ دستگاه رسیده
است.
بنابراین، در این مدت، «پراید نسیم و صبا» ۷۵ هزار و۸۶۳
دستگاه؛ «پژو پارس» به تعداد ۶۴هزار و ۶۹۵دستگاه؛ «پژو ۴۰۵» به تعداد
۳۹هزار و۴۷۵ دستگاه؛ «پژو ۲۰۶» به تعداد ۳۳ هزار و۹۶۲ دستگاه؛ «MVM» به
تعداد۱۵هزار و۹۸۱ دستگاه؛ «سمند» ۳۷ هزار و۱۱ دستگاه؛ «تندر۹۰» به تعداد
۱۵هزار و۶۳۸ دستگاه؛ و «تیبا» به تعداد ۲۸هزار و۶۴۸ دستگاه تولید شده است.
همچنین
در این مدت تولید «پراید نسیم و صبای دوگانه سوز» به تعداد ۲۱ هزار و ۹۶
دستگاه؛ «رانا» به تعداد ۱۲هزار و ۶۱۹ دستگاه؛ «محصولات رنو» به تعداد ۹
هزار و ۷۴۶ دستگاه؛ و «مگان» ۱۹ دستگاه بوده است؛ افزون بر این، در پنج
ماهه نخست امسال ۵۴ هزار و ۶۲۹ دستگاه وانت، ۴ هزار و ۶۰ دستگاه کامیون، ۷۷
دستگاه اتوبوس و ۲۷ دستگاه مینیبوس تولید شده است.
این گزارش که
توسط شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران منتشر شده، شامل ریز آمار
خودروهای تولیدی در این پنج ماه نمیشود و با توجه به فاصله متغیر بین قیمت
بازار و کارخانه و البته شفاف نبودن شیوه فروش خودرو توسط خودروسازان،
محاسبه کاملا دقیق مجموع رانت موجود در بازار فعلا ممکن نیست، ولی در جدول
زیر با توجه به آمار موجود و فاصله نوعی بین قیمت کارخانه و بازار، تلاش
شده است کف رانت موجود بین کارخانه و بازار محاسبه شود. همان گونه که پیش
از این اشاره شد، سهم خرید مستقیم مصرف کننده از خودروساز باید از مجموع
محاسبه شده کسر شود.