بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 15. حجر آیه 17، 18
وَحَفِظْنَهَا مِنْ کلِّ شَیطَنٍ رَّجِیمٍ (17) إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِینٌ (18)
وآنها را از (دسترس) هر شیطان رانده شده‌ای، حفظ کردیم. (17) مگر آنکه دزدانه گوش فرا داد که شهابی روشن او را دنبال نمود. (18)


«استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معنای سرقت کلام است.

در تفسیر فی ظلال و مراغی می‌خوانیم: ما روح آیه را نمی‌دانیم که چگونه شیطان خبر دزدی می‌کند و چه خبری را سرقت می‌کند، ولی فخررازی و آلوسی در تفاسیر خود می‌گویند: مراد از آسمان، همین آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همین سنگ‌های آسمانی است که پرتاب و مشتعل می‌شود. گرچه بعضی گفته‌اند: مراد از آسمان، عالم ملکوت است که شیاطین را راهی بر آن نیست.
به هر حال شاید بتوان گفت: در آسمان معنویّت چهره‌های درخشان و الگوها و رهبرانی قرار دادیم و حقایق را از وسوسه‌های شیطان حفظ کردیم و هرگاه شیطان صفتی وسوسه‌ای نماید، با استدلال ومنطق محکم بر او هجوم آورده و بدعت و التقاط و وسوسه‌های او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذکر محو می‌کنیم.
* آسمان‌ها مرکز تدبیر امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراکز تدبیر باید منطقه حفاظتی باشد. «حفظناها»
* شیطان تنها ابلیس نیست. «کلّ شیطان»

* شیطان، به خودی خود نمی‌رود، باید او را طرد نمود. «رجیم»
* استراق سمع و جاسوسی در امور شرّ کار شیطان است. «من استرق السمع»
* با جاسوس باید برخوردی سریع و انقلابی کرد. «فاتبعه شهاب»
* هر جا شیطان صفتی یافت شد، روشنگران جامعه باید با شهاب علم، آنان را دنبال کنند. «فاتبعه شهاب مبین»
* پاسخ وسوسه‌ها و شیطنت‌ها باید بسیار صریح، علنی و فوری باشد. «فاتبعه شهاب مبین» (در سوره صافّات آیه 8 می‌خوانیم: «یُقذفون من کلّ جانب» طرد شیطان باید از همه اطراف باشد وگرنه به شکل دیگر واز راه دیگری جلوه می‌کند)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار