ناظری تصریح کرد: کار شاهنامهی فردوسی و داستان ضحاک را چندین بار در تهران اجرا کردیم و در نتیجه برنامهای که اجرا میکنیم، صرفا کارهای نوستالژیک نیست و بخشی از برنامه ارائهی آثار تازه است.
ناظری ادامه داد: در روز ختم سیمین بهبهانی به خواستهی دوستان بنده قطعهی "دوباره میسازمت وطن" را به صورت فیالبداهه اجرا کردم و پیشنهاد شد که این کار را برای اینکه همهی مردم بشنوند، دوباره اجرا کنم تا در حقیقت یادی از سیمین بهبهانی و محمدرضا لطفی کرده باشیم.
وی درباره گروه خود گفت: گروه، همان ارکستر مولوی است که چند نفر از اعضا به این برنامه اضافه شدند.
ناظری درباره اجرای حافظ ناظری در ایران گفت: حافظ ناظری حاضر است فقط تحت عنوان گروه خارجی که وی آن را تشکیل داده، در ایران اجرا کند و حاضر نیست در این نوع ساز بندی که موسیقی ایرانی دارد، شرکت کند و فقط در گونهی سازبندی خود حاضر به اجرا است که متاسفانه در این اجرا با بنده همکاری ندارد.
وی دربارهی حاشیههایی که دربارهی
حافظ ناظری به وجود آمده عنوان کرد: دربارهی این موضوع طبیعتا موسیقی همیشه خیلی
ضربه خورده و خیلی بهتر که ما نگذاریم آب گل آلود تر شود، حافظ ناظری فردی مستقل
است و با من تفاوت دارد، هوشنگ کامکار هم همینطور. کامکار انتقادهایی داشته و
آزاد است که انتقاد ها را ابراز کند و حافظ هم به عنوان صاحب اثر میتواند پاسخ این
انتقادها را بدهد و بنده در این باره دخالت نمیکنم.
ناظری درباره عملکرد دفتر موسیقی تصریح کرد: پیروز ارجمند تازه وارد میدان شده و باید به وی زمان بدهیم تا عملکرد وی را نقد کنیم. فعلا قضاوت ایشان زود است.
وی دربارهی موسیقی مقامی عنوان کرد: کارهایی که من انجام میدهم اگر در حوزهی موسیقی مقامی هم نباشد، مشخص میشود که این شخص آوازی که میخواند روی ردیف موسیقی نیست و روی مقامهای موسیقی تاکید دارد، که بخشی دست نخورده و با اصالت است. موسیقی سنتی یک موسیقی جدید است که بیش از 150 سال قدمت ندارد، اما موسیقی مقامی یک اقیانوس پهناور است که چون من به خاطر اصالتم که به بخش مقامی "یارستان" باز میگردد، روی موسیقی مقامی تاکید دارم.
وی ادامه داد: بنده علاوه بر موسیقی مقامی شهر خود، به مقامهای خراسان، شمال و مقامهای جغرافیای ایران تمرکز داشتهام که نوع نگاه و آواز من مشخص است که نگاه به مقام و طرز فکر من به این گونهی موسیقی باز میگردد.
وی دربارهی آلبوم در حال انتشارش گفت: "شاهنامهی کردی 2" آمادهی انتشار است که نوید الهامی بیشترین وظیفهی موسیقی را در این آلبوم داشته است. خود شاهنامهی فردوسی و دستان ضحاک که شعر فردوسی است، در نگاه مقامی جای میگیرد، زیرا آنطور که مقام میتواند به شاهنامه نزدیک شود، ردیف به هیچ وجه نمیتواند. به همین خاطر خوانندگان موسیقی سنتی هیچوقت به سراغ شاهنامه نرفتند.
ناظری دربارهی اجرای حافظ ناظری گفت: طرح حافظ ناظری بالاخره در طی گذر زمان اجرا خواهد شد که این معطوف میشود به همکاری جدی واحدهای فرهنگی و وزارت امور خارجه تا هنرمندان را از آمریکا بتوان وارد ایران کرد، که نمیدانم برای آنها چگونه میتوان ویزا صادر کرد.
وی دربارهی سکوت خود در این چند سال گفت: بنده 5 سالی میشود که آلبوم منتشر نکردم، مگر عمر هنرمند چقدر است؟ البته که عملکرد رسانهها و واحدهای فرهنگی و مسائل درونی هنرمند همیشه تاثیر گذار بوده، بنده خودم خیلی متاسفم که 5 سال است نتوانستم کار کنم. برای آلبوم "سفر عسرت" چهار سال اجازهی پخش ندادند و زمانی آن را منتشر کردیم که مخارج زیادی برای یک آلبوم صرف شده بود که مسلما فروش حاصل از آلبوم، نمیتواند به هنرمند کمک بکند که این یعنی حمایتی از هنرمند نمیشود.
وی دربارهی فعالیتهای آیندهی خود گفت: کاری برای نیما یوشیج در نظر گرفته شده که صرفا برای اشعار نیما است، که درگیر آن هستیم که بخشی از آن را اشکان رفیعی ساخته و مسئولیت بیشتر تنظیم بر عهدهی وی است.بنده از سالهای پیش جز اولین افرادی هستم که از نیروهای جوان استفاده کردم، در سعد آباد وقتی گروه جوانی را روی صحنه بردم، خیلیها انتقاد کردند، اما من اعتقاد دارم که جوانها دستشان خالی و بی بضاعت است و باید هوای آنها را داشته باشیم. کار نیما آماده است و به زودی پخش خواهد شد.
وی ادامه داد: نگاه من در موسیقی مقامی فقط کردی نیست و به خراسان که مقام بسیار قوی دارد، نگاه داشتم، که یک اثری را با دو تار که استاد خزری آن را مینوازد، در حال آماده سازی دارم. کار "زاگرس" از سالها پیش مانده و نمیدانم چرا انتشار پیدا نمیکند و چون حقوق این اثر برای من نیست، نمیتوانم پیگیری کنم. کار "تنبور" که ادامهی راه اساتید است را در نظر داریم و در حال پیگیری هستیم و در آخر پروژهای برای موسیقی کردی در نظر دارم، به خصوص کردی کرمانشاه که فعلا مشغول کار هستم، که امیدوارم پس از 5 سال سکوت، چند کار برای سال آینده منتشر شود.
ناظری در ادامه دربارهی مهمترین پروژهی خود گفت: پروژهای را راجع به کورش کبیر در نظر داریم که امیدوارم بتوانیم این کار را به همراه دوستان عزیز انجام دهیم.
وی دربارهی اثر امیرکبیر گفت:" امیر کبیر "یک کنسرت بود که توسط برگزار کنندگان آن منتشر شد؛ کاری نبود که توسط گروه موسیقی در استودیو ضبط شود که بنده از پخش آن در آن زمان راضی نبودم. وقتی من شاهنامه اجرا میکنم، به نگاه اجتماعی که در این آثار هست، توجه دارم.
وی دربارهی همکاریاش با شرکت
آواری هنر خاطرنشان کرد: طبیعتا آوای هنر به یک نوعی یار و همراه من است. چه در
موضوع کنسرت و چه بحث تکثیر آلبوم، و اگر با شرکت دیگری کار کنم، مسلما از گروه
آوای هنر مشورت میگیرم.
انتهای پیام/