بی‌تردید عموم حقوقدانان و حقوق آموخته‌های نسل‌های بعد از دکتر امیر ناصر کاتوزیان، مدیون وی هستند و هر یک به نحوی، مستقیم یا غیر مستقیم از این دریای علم حقوق ایران بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دکتر ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران در روز سه‌شنبه یازدهم شهریور ماه درگذشت، وی اولین دانشجوى ایرانى بود که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شد. 

"محمد رسولی" یکی از اعضای جامعه حقوقدانان در رابطه با اقدامات و تالیفات این حقوقدان برجسته کشور، یادداشتی به باشگاه خبرنگاران ارسال کرده، که متن این یادداشت به شرح زیر است:  
 
 
دکتر امیر ناصر کاتوزیان که ملقب به پدر علم حقوق ایران بود و هست از این دنیا رفت، وی استاد مسلم حقوق مدنی بود،. لیکن به هنگام آغاز اشتغال به قضاوت (که به دلیل هوش سرشار و پشتکار کم مانند خود) توانسته بود زود‌تر از موعد مقرر به آن رتبه برسد، برای اینکه دچار مشکل صغر سن از نظر قانونی نشود، تولد خود را به ۱۳۰۶ تبدیل کرد تا از این سد عبور کند. 

بی‌تردید عموم حقوقدانان و حقوق آموخته‌های نسل‌های بعد از دکتر امیر ناصر کاتوزیان، مدیون وی هستند و هر یک به نحوی، مستقیم یا غیر مستقیم از این دریای علم حقوق ایران بهره‌مند شده‌اند. وی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم نقش داشت. 

به یاد دارم در دوران دانشجوئی و در زمانی که سامانهٔ دادسرا از نظام قضایی کشور در شرف حذف بود، و سخن از ایجاد دادگاه‌های عام بود، از استاد دکتر کاتوزیان، نظرش را پرسیدم که آیا نظام جدید خوب خواهد بود؟ وی گفت: این اتفاق رخ می‌دهد و سال‌ها بعد با صرف هزینه‌های بسیار سعی خواهند کرد دوباره آن را احیا کنند، آنگاه شاید دیگر هرگز نتوانند این دادسرای پابرجا و منسجم را احیا کنند. 

سالی چند از این فرمایش استاد گذشت و دیدیم که دقیقا‌‌ همان شد که وی به صورت پیش‌بینی، کرده بود.
 
روان این استاد فرزانه به سپنتا مینو باد و یادش تا همیشه گرامی. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار