وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ گونه فیلم مغایر ارزش‌های ملی و دینی در کشور مجوز پخش و اکران نخواهد گرفت، گفت: از فیلم‌های مروج ارزش‌های دینی و ملی حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (۱۰ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد یکساله وزارتخانه متبوعش پرداخت.  
 
وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه عملکرد یک ساله وزارت ارشاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ گفت: سال جاری به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است. 
 
جنتی با اشاره به اینکه، تلاش ما این بود که سیاست‌هایی که ایشان در عرصه‌های مختلف اعلام می‌کنند را اجرایی کنیم؛ افزود: رئیس جمهور نیز بر این نکته تاکید و تصریح داشته‌اند که سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری را اجرایی کنیم.  
 
*ضرورت واگذاری فرهنگ به صاحبان فرهنگی

جنتی با اشاره به اینکه تلاش ما واگذاری فرهنگ به صاحبان فرهنگ بوده است؛ گفت: عناصری که در وزارت ارشاد مسؤولیت گرفته‌اند چه در صف و چه در ستاد افراد متخصصی هستند که کاری را که بر عهده گرفته‌اند را به خوبی می‌شناسند.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مطالبات و انتظارات رهبر معظم انقلاب از این نهاد مهم فرهنگی چیست؛ خاطرنشان کرد: از ابتدا بحث رونق اقتصاد فرهنگ را دنبال کردیم به طوری که در این دوره این مساله مورد توجه قرار گرفته است.  
 
*محتوای فیلم‌های سینمایی بسیار پایین‌تر از انتظار ما است

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون انقلابی که در عرصه سینما وعده آن را داده بود؛ گفت: سینما در داخل کشور از اهمیت ویژه برخوردار و در سطح جهانی هم شناخته شده و قابل قبول است البته محتوای آن بسیار پایین‌تر از انتظار بوده و توقع داریم که مجموعه‌ها ارزش‌های دینی و ملی ما هم در سطح داخل تبیین کند و هم آنچه به دنیا عرضه می‌کنیم، قابل قبول و فاخر باشد.  
 
جنتی با اشاره به اهمیت ویژه سینما در داخل کشور و سطح جهانی ادامه داد: جوایز خوبی در صحنه‌های بین‌المللی به دست آورده‌ایم.  
 
 وی با بیان اینکه، محتوای فیلم‌ها بسیار پایین‌تر از انتظارات ما است؛ اظهار داشت: البته نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده، اما انتظار ما این است که ارزش‌های دینی و ملی ما را در سطح داخلی و خارجی تبیین و عرضه کند.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه، تا چه حد برای ساخت یک فیلم ارزشی تلاش کرده‌اید؛ بیان کرد: کارهایی که در یک سال اخیر صورت گرفته هنوز آثار آن ظاهر نشده است.  
 
وی افزود: کارهایی که در این یک سال دولت یازدهم انجام شده است به علت فرآیند تولید هنوز آثارش ظاهر نشده ولی آنچه پیش از این ساخته شده از جمله فیلم‌هایی که در جشنواره فجر عرضه شد مانند رستاخیز، چ و شیار ۱۴۳ آثاری ارزشی بودند.  
 
*از فیلم‌های مروج ارزش‌های دینی و ملی حمایت می‌کنیم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه، بنای ما حمایت از فیلم‌های مروج ارزش‌های ملی و دینی است؛ ادامه داد: بنای ما از نظر حمایت‌ها به لحاظ سیاست گذاری‌ها بر این است که از فیلم‌هایی که ارزش‌های ملی و دینی را تبلیغ می‌کند بیشتر حمایت کنیم.  
 
 جنتی پیرامون شیار ۱۴۳ و مباحث مطرح شده درباره اکران آن، گفت: اکران، بحث جدایی است، با توجه به تراکم فیلم‌های موجود و محدود بودن سالن‌های سینما روند اکران طولانی شده و این دلیل عدم عنایت به این فیلم‌ها نیست.  
 
 وی طولانی شدن زمان اکران فیلم‌ها را به علت محدودیت تعداد سالن‌های نمایش دانست و افزود: در مدت یک سال گذشته در غرب تهران مجموعه فرهنگی هنری با ۱۴ سالن سینما ساخته شده است.  
 
جنتی با اشاره به اینکه، در بسیاری از شهر‌ها هم سالن‌هایی ساخته شده که در حال جواب دادن است؛ اضافه کرد: البته همچنان سالن‌های سینما بسیار کم است این در حالی است که برخی شهر‌ها سینما ندارند از این رو باید تمهیداتی از جمله تاسیس مجتمع‌های تجاری فرهنگی برای ایجاد انگیزه ساخت سالن سینما در نظر گرفته شود.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر گفت: در این مدت کارهای بسیار خوبی انجام شده است که نتایج آن بعدا مشخص خواهد شد.  
 
*همه سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند

وی افزود: از جمله کارهای انجام شده در طول یک سال گذشته این است که همه سینماهای کشور به جز تعداد محدودی به سیستم دیجیتال مجهز شده است.  
 
 جنتی درباره فعالیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این معاونت حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، تئا‌تر و دیگر حوزه‌ها وجود دارد که در عرصه‌های مختلف حرکات و اقدامات شتابانی انجام شده است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، در هنرهای تجسمی حرکت شتابانی آغاز شده است؛ تصریح کرد: با توجه به سیاست اقتصاد فرهنگ و هنر باید به سمتی برویم که هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر ضمن عرضه هنر خود، هنرشان ارزش مادی هم پیدا کند تا تشویق شوند.  
 
جنتی گفت: ‌ اگر کنسرت‌ها یا آثار تجسمی سودی نداشته باشد کسی به سمت آن‌ها نمی‌آید ولی دیده می‌شود که در هنرهای تجسمی و نگارگری و خوشنویسی، کارهای فاخر و بسیار ارزشمندی انجام و در عرصه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود و در داخل کشور هم برخی قیمت‌های بسیار گرانی در حراج‌های سالانه برای این آثار پرداخته می‌شود.  
 
*کارهای اهالی تئا‌تر ارزش مادی پیدا نکرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزم این وزارتخانه را توجه به آثار فاخر و ارزشمند در عرصه فرهنگ و هنر ارزیابی کرد و گفت: ما در حوزه تئا‌تر مشکلات بسیاری داریم به عنوان مثال کارهایی که اهالی تئا‌تر عرضه می‌کنند ارزش مادی خود را پیدا نکرده است.  
 
جنتی تصریح کرد: توجهی که باید در حوزه تئا‌تر شود، صورت نگرفته است و کل اعتباری که برای تئا‌تر و هنرهای نمایشی پیش‌بینی شده ۱۷ میلیارد تومان است که کم است.  
 
وی با بیان اینکه به حوزه تئا‌تر توجه کافی نشده است؛ گفت: ما در هر حوزه‌ای وارد شدیم یک سری اشکالات پیش می‌آید و ما باید ضمن پذیرش آن در صدد رفع اشکال برآییم.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بروز برخی اشکالات را ممکن دانست و گفت: این اشکالات پیش می‌آید، مهم آن است که در صدد رفع اشکال باشیم.  
 
*۶۶ هزار عنوان کتاب در سال ۹۲ چاپ شد

جنتی با بیان اینکه، ۶۶ هزار عنوان کتاب در سال ۹۲ چاپ شده است که نیمی از آن‌ها چاپ اول هستند؛ ادامه داد: ممکن است ۲ تا ۳ مورد هم از زیر دست بررسی کنندگان در رفته باشد.  
 
*برخی کتاب‌ها از زیر دست در رفته است

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم برخی کتاب‌ها از زیر دست در رفته است؛ افزود: هزاران عنوان کتاب در یک ساله اخیر چاپ شده است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات سینما و تئا‌تر را فیلم‌نامه و نمایشنامه ذکر کرد و گفت: وقتی می‌گوییم کار فاخر باید عرضه شود یعنی باید در این حوزه‌ها بسیار کار کنیم.  
 
جنتی با بیان اینکه، باید اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه‌ها و مدرسه عالی سینما کرد؛ افزود: باید از ظرفیت موسسات علمی و کاربردی هنراستفاده کرد تا با کار و تلاش و آموزش نیروهای مومن و حمایت از آن‌ها آثار فاخر تولید کرد.  
 
وی فیلم‌ها را در مجموع قابل قبول دانست و افزود: یک مجموعه آگاه درباره مسائل سینما و آشنا به مقولات ارزشی شورای پروانه فیلم را تشکیل می‌دهند در حوزه نمایش هم وقتی فیلم ساخته شد بررسی و تلاش می‌شود که اشکالات احتمالی برطرف شود.  
 
*محتوای همه فیلم‌ها به لحاظ ارزشی صد درصد قابل دفاع نیست

جنتی با بیان اینکه محتوای همه فیلم‌ها و آثار هنری به لحاظ ارزشی صد درصد قابل دفاع نیست، گفت: سعی و تلاش ما نظارت بر عرصه تولید و ساخت فیلم‌ها است، بسیاری از فیلم‌هایی که پروانه نمایش می‌گرفتند اما در مراحل ساخت چیز دیگری بیرون می‌آمد و تفاوت‌های اساسی پیدا کرده است.

*برخی از فیلم‌ها مغایر بافرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی هستند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه، برخی فیلم‌نامه‌های دارای مجوز در مرحله ساخت تغییر می‌کنند؛ ادامه داد: عرضه برخی فیلم‌ها در عرصه جهانی، ارزش‌های دینی، ملی و تمدنی ایران را زیر سؤال می‌برد و مغایر بافرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است.  
 
وی گفت: برخی از فیلم‌ها ممکن است به‌صورت قاچاقی ساخته و در سطح جهانی عرضه شود و این مربوط به وزارت ارشاد نیست.  
 
*باید نظارت در مراحل ساخت را شدیدتر کنیم

 جنتی بابیان اینکه، عموماً فیلم‌هایی که می‌آید مورد تأیید قرار می‌گیرد و آن‌ها که تأیید می‌شوند اشکال اساسی ندارند؛ افزود: اتفاقی که می‌افتد این است که آن فیلم‌نامه تأیید شده ساخته نمی‌شود و ما باید نظارت در مراحل ساخت را شدیدتر کنیم.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون در دوره ساخت هم نظارت می‌کنیم چون یکی از مسائلی که الان مطرح است این است که گاهی فیلم‌نامه‌ای در شورا پروانه ساخت و مجوز می‌گیرد ولی وقتی ساخته می‌شود، چیز دیگری تولیدشده است.  
 
وی افزود: در جشنواره فیلم فجر گذشته فیلم‌هایی که در این دولت ساخته نشده عرضه شد که غیرقابل پخش بودند و من مطمئن هستم فیلم نمایش داده شده  آن فیلم‌نامه‌ای نبوده که مجوز گرفته است.
 
جنتی با اشاره به اینکه، ما الان داریم نظارت می‌کنیم تا نه خود تهیه‌کننده و کارگردان ضرر کنند وقتی‌که فیلم غیرقابل پخش می‌شوند و نه اینکه با پخش نشدن آن بخواهیم هزینه‌های سیاسی بپردازیم؛ ادامه داد: فیلمی که منطبق با معیارهای قانونی ما نباشد چه در خارج پخش شود یا خیر، مجوز نخواهد گرفت.  
 
* فیلم‌هایی که با معیارهای قانونی و ارزشی منطبق نباشد مجوز نمی‌گیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون اینکه آیا قول می‌دهید فیلم‌هایی که بافرهنگ ما منطبق نیست و در آن‌سوی مرزها به نمایش درمی‌آید در کشور ما مجوز پخش و اکران نگیرد، گفت: قطعاً فیلم‌هایی که منطبق با معیارهای قانونی و ارزشی ما نباشد مجوز پخش داده نمی‌شود.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عدالت فرهنگی را دسترسی همه مردم به امکانات نسبتاً برابر ازنظر فضاهای فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر از امکانات نسبتاً برابر برشمرد و گفت: درگذشته به علت تمرکزی که وجود داشت و الان هم هست، مشکلات زیادی داشتیم برای مثال عمده اعتبارات برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران هزینه می‌شود و کنسرت‌های بزرگ موسیقی و عموماً تئاترهای بسیار فاخر نیز همین وضعیت را دارند.  
 
وی با اشاره به اینکه ادارات ارشاد در بسیاری شهرستان‌ها و به‌ویژه نواحی مرزی جزو فقیرترین ادارات هستند؛ افزود: هم‌اکنون اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نوعی در شهرستان‌ها توزیع می‌شود که توانسته‌ایم نمایشگاه‌های کتاب بیشتری در شهرستان‌ها برگزار کنیم و یا نمایشگاه قرآن همزمان با تهران در چند مرکز استان هم برپا می‌شود.  
 
*اعتبارات وزارت ارشاد به‌صورت عادلانه در استان‌ها توزیع می‌شود

جنتی در پاسخ به سؤال دیگر پیرامون اعتباراتی که در اختیار وزارت ارشاد اسلامی است؛ گفت: این اعتبارات در سطح استان‌ها توزیع می‌شود.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به‌طور مرتب از استان‌ها و شهرستان‌ها بازدید و نیازهای آن‌ها را رصد می‌کنیم و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و قرآن در سطح مراکز استان‌ها نیز در راستای توجه به شهرستان‌ها و تمرکززدایی است.  
 
 وی خاطرنشان کرد: باید مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیز در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده ساخته شود.  
 
جنتی تصریح کرد: هنرمندانی که برای اجرای برنامه چه در حوزه تئاتر و چه موسیقی به تهران می‌آوریم یا حتی بسیاری از این‌ها را در حوزه موسیقی که کارهای فاخری دارند به خارج از کشور اعزام می‌کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در برخی استان‌ها هنرمندان برجسته‌ای در حوزه خوشنویسی داریم که سعی داریم از آثار آن‌ها در هفته‌های فرهنگی در خارج از کشور استفاده کنیم.  
 
 وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عملکرد معاونت مطبوعاتی ارشاد در طی یک سال گذشته چگونه است؛ افزود: در این حوزه یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌شود این است که تسهیلاتی فراهم کنیم برای کسانی که به دنبال انتشار روزنامه، هفته‌نامه و فصل‌نامه و به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فکر می‌کنم این دوره که عموما هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز‌ها را برای نشریات صادر می‌کند دوران شکوفایی آن است چرا که جلساتش به صورت مرتب و هفتگی تشکیل می‌شود و خود من هم در تمامی جلسات در یک سال گذشته حضور داشتم.  
 
وی افزود: برخی درخواست‌های نشریات از ۵ سال گذشته هم باقی مانده بود ولی الان تقریبا به روز شده به گونه‌ای که تا خرداد ۹۳ همه درخواست‌ها تعیین تکلیف شده است.  
 
*بیش از ۶۰۰۰ نشریه و روزنامه در کشور مجوز دارند

جنتی گفت: ‌ الان درمجموع بیش از ۶۰۰۰ نشریه و روزنامه در کشور مجوز دارند که برخی فعال نیستند و عموما ۳ تا ۴۰۰۰ نشریه فعال داریم، این تسهیلات را فراهم کردیم.  
 
جنتی مشکل پرداخت یارانه به اصحاب مطبوعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر با همکاری اصحاب رسانه این مساله ضابطه‌مند شده است. 

*پرداخت یارانه به رسانه‌ها و مطبوعات عادلانه شده است

وزیر ارشاد با بیان اینکه حمایت‌های ما از رسانه‌ها و مطبوعات عادلانه است، گفت: چه روزنامه‌ای از ما حمایت کند و چه از ما انتقاد کنند ما نگاه عادلانه‌ای به آن‌ها داریم.  
 
وی با بیان اینکه در صدور مجوز‌ها به موافقت و مخالفت با دولت نگاه نمی‌کنیم، گفت: ما ضوابطی را اعلام کرده‌ایم و هر کس می‌تواند به سایت وزارت ارشاد مراجعه کند و میزان حمایت‌ها و پرداخت یارانه‌ها را مشاهده کند و این مساله دقیقا بر اساس ضوابط است.  
 
 وی یکی از مشکلات گذشته را در زمینه پرداخت یارانه ذکر کرد و افزود: زمانی به اصحاب رسانه با دادن کاغذ دولتی کمک می‌کردند ولی الان بیشتر کمک‌های نقدی انجام می‌شود که این امر براساس ضوابطی که با کمک اصحاب رسانه تدوین شده نظام پیدا کرده است.  
 
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نشریه و رسانه‌ای که ارزش‌های دینی و ملی را تقویت می‌کند با رسانه و روزنامه‌ای که خنثی است و احیانا بر خلاف آن حرکت می‌کند تفاوت دارند.  
 
 وی تعداد صفحات، کیفیت مقالات، تقویت ارزش‌های دینی، ارزش‌های دفاع مقدس، مقاومت و مسائلی اخلاقی و همچنین الگوی ایرانی اسلامی را از جمله معیارهای میزان کمک به نشریات ذکر کرد و گفت: این ضوابط در سایت معاونت مطبوعاتی ذکر شده و مشخص است که هر نشریه چقدر یارانه می‌گیرد و میزان آن هم پاسخ دارد.  
 
*یارانه رسانه‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی قطع شد

جنتی گفت: در سال جاری رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که به دولت و نهادهای عمومی وصل بوده‌اند یارانه آن‌ها قطع شده است، بیشتر یارانه‌ها به روزنامه‌ها و نشریاتی داده می‌شود که به صورت خصوصی اداره می‌شوند.  

*به دنبال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بخش خصوصی هستیم

وی با تاکید بر اینکه، شفافیت سازی کاری ارزشمند است که در گذشته سابقه نداشته است، گفت: به دنبال واگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب به بخش خصوصی هستیم.  
 
وی خصوصی‌سازی را به علت تمایل نداشتن بخش‌های دولتی به خارج شدن کار از دست آن‌ها مشکل دانست و افزود: در حوزه فرهنگ موضوع واسپاری را به بخش خصوصی کردم ولی کمتر از انتظار محقق شد از جمله در حوزه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، سیاست گذاری کردیم که بخش خصوصی و اصناف آن‌ها را اجرا کنند و برخی را عمل کردیم از جمله امسال جشنواره فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال صد در صد در دست بخش خصوصی است.  
 
جنتی تصریح کرد: حتی کار بزرگی را مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شروع کردیم آرام آرام بخش‌هایی را واگذار کنیم تا کل آن به بخش خصوصی واگذار شود همین طور در دیگر حوزه‌ها کار به این صورت انجام می‌شود تا تصدی گری‌های ما واگذار شود.  
 
جنتی درباره وعده‌های خود مبنی بر خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اصولا خصوصی سازی یک امر مشکل در همه عرصه‌ها است.  
 
 وی با بیان اینکه عموما بخش دولتی در برابر خصوصی شدن مقاومت و مخالفت می‌کند، گفت: در حوزه فرهنگ کمتر از حد انتظار موفق بوده‌ایم.  
 
وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل حمایت می‌شود خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای صنعتی جدید و نوپایی است لذا باید دولت حمایت، کمک و تصدی‌گری کند.  
 
وی افزود: اکنون وارد بخش حمایت و سیاست‌گذاری شده‌ایم تا این حوزه که ما در آن استعداد بسیار خوبی داریم روی پای خود بایستد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، فرهنگ ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برخورد جدی و جریمه سنگین با تولید کننده های فیلم های غیر اخلاقی بکند تا هیچ فرد دیگری فکر دور زدن قانون و نظارت وزارت فرهنگ به سرش نزند و هر چیزی که خودش دلش میخواهد پخش نکند. ارزش ادب و فرهنگمون اگر از دارایی و مال بیشتر نباشه کمتر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
عباس پارسا
۱۲:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
آقای وزیر واقعا راست میگی یا نه فقط داری حرف میزنی؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
چه قدر شما بلند نظری !!!!!!