معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،
به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مجید رعنایی معاون برنامه ریزی و نظارت شورای عالی آموزش و پرورش پرورش، در جلسه کمیته هماهنگی و پایش برنامههای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: نقشه راه نموداری است بر محور زمان، متشکل از چندین لایه که هر لایه مربوط به مفهوم خاصی است. این لایهها توسط خطوطی در برخی از نقاط به یکدیگر وصل شدهاند که نشان دهنده ارتباطات میان لایههاست. میتوان گفت نقشهراه، روش ساده و گرافیکی برای توصیف ونحوه حصول به آینده است و نحوه اقدامات وفرایندها وسرمایه گذاری هارا توجیه میکند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سازمانها از ابزار نقشهراه برای اهداف استراتژیک مختلفی بهره میبرند و دلیل این موضوع تنوع رویکردها و تکنیکهای موجود در این خصوص است، یکی از ویژگی اصلی فرایند نقشهراه ایجاد ارتباط میان برنامههای استراتژیک در سطوح مختلف به کار میرود و این برنامههای استراتژیک هر چند مربوط به سطوح مختلف سازمان است اما گاهی عملی شدن یکی مستلزم اجرا یی شدن دیگری است.
رعنایی با اشاره به سه رکن اساسی تهیه و تدوین نقشه راه افزود: نرمافزار به عنوان برنامه، طرح، نقشه و هدف، سختافزار، به عنوان امکانات، تجهیزات و اجرا و راه افزار که ویژگی انطباق با محیط را برای مقاوم کردن و حفاظت سیستمها در آنها ایجاد میکند و این امر نیاز به رکن بازخورد دارد. با این رکن نقشه راه را میتوان به عنوان یک مجموعه کامل شناخت که امکان دفاع از خود رادر برابر عوامل مزاحم دارد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن سند چند مرحله را باید مورد توجه قرار داد از جمله : شناسایی تکانه یا تکانه های اولیه برای شروع تحول که باید با دقت محل و نحوه آنها انتخاب شوند .(ماموریت لایه نظری و لایه برنامه ای نقشه راه)، انتخاب و یا تعیین عوامل موثر در انتشار موج تحول ایجاد شده بطور دقیق و صحیح( ماموریت لایه برنامه ای نقشه راه)، آماده سازی عوامل تسهیل گر و زمینه ساز انتشار موفق پیام تحول(ماموریت لایه برنامه ای نقشه راه)، تعیین عوامل و روش اقدام موثر برای تداوم و انتقال به دوره های بعدی زمانی و استفاده از بازخورد های اجرایی (ماموریت لایه اجرایی نقشه راه) .
وی افزود: برنامه های عملیاتی و اجرایی سند تحول بنیادین باید بر محور مدرسه طراحی شود و نظارت و ارزیابی و گزارش گیری و گزارش دهی نیز باید در راستای تحول در مدرسه باشد.
رعنایی در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین گفت: نقشه اجرایی سند تحول بنیادین باید مشخص کننده وظایف تک تک عناصر درگیر این موضوع بوده و پاسخگوی مباحثی چون اقتصاد مدرسه و تحول آفرینی در مدارس باشد.
انتهای پیام/