در پی موفقیت های اخیر والیبال در مسابقات قهرمانی جهان؛

دیدگاه کارشناسان در خصوص عملکرد تیم ملی در لهستان

تیم ملی والیبال کشورمان در دو بازی ابتدایی رقابت های جهانی والیبال، تیم‌های ایتالیا و آمریکا را شکست داد. دیدگاه کارشناسان را در این باره می خوانید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی والیبال کشورمان در دو بازی ابتدایی رقابت های جهانی والیبال، تیم‌های ایتالیا و آمریکا را شکست داد. دیدگاه کارشناسان را در این باره می خوانید.

** قوچان‌نژاد: ایران باثبات‌تر از لیگ جهانی بازی می‌کند

جبار قوچان‌نژاد، مربی بین‌المللی والیبال کشورمان اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در تیم حاکم بود و ملی‌پوشان پیش از اعزام به لهستان ابراز خستگی و ناراحتی می‌کرد، من به هیچ عنوان پیش‌بینی کسب نتایج خوب مقابل تیم‌های آمریکا و ایتالیا را نمی‌کردم. معتقدم عرق و تعصب ایرانی که همیشه قبل از هر مسابقه در میان ملی‌پوشان نمایان می‌شود در این دو بازی هم به کمک تیم ملی آمد و بازیکنان توانستند به بردهای شیرین و غرورآفرین دست پیدا کنند.

وی یادآور شد: باید به هنر کادر فنی هم در مسابقات قهرمانی مردان جهان اشاره کرد چون به لحاظ روحی و روانی تیم را به شرایط ایده‌‌‌آل بازگرداندند و کاری کردند که ملی‌پوشان از نظر فنی هم بتوانند در شرایط مطلوب خود را نشان دهند.

وی افزود: تیم ایران در مسابقات قهرمانی مردان جهان حتی از لیگ جهانی هم باثبات‌تر والیبال بازی کرد، ملی‌پوشان بسیار مقتدرانه کنترل بازی را در اختیار گرفته بودند و نوسان بازی مقابل آمریکا را هم به خوبی اداره می‌کردند و توانستند نتیجه خوب و دلچسبی را به دست آورند. 

مربی بین‌المللی والیبال کشورمان در ادامه یادآور شد: بازیکنان تیم ملی اگر کمی با تغییر سیستم و تغییر تاکتیک در حین بازی هماهنگ شوند به طور حتم نتایج بهتری کسب خواهند کرد. آمریکا تیمی تاکتیک‌پذیر و سیستم‌پذیر است در حین بازی شاهد بودیم که سرمربی آمریکا از بازیکن پشت خط زن در پست دریافت‌کننده استفاده کرد این در حالی است که از نظر فنی بازیکن پشت خط به هیچ عنوان کارش گرفتن ساعد نیست ولی والیبالیست‌های این تیم تا حدی دارای تفکرات حرفه‌ای هستند که در لحظه حتی پست و نوع بازی خود را تغییر می‌دهند.

قوچان‌نژاد گفت: ملی‌پوشان ما هم باید خود را به خوبی تقویت کنند، تا جایی که هر تغییر تاکتیکی برایشان قابل قبول باشد، همچنین باید در زدن سرویس دقت و نظم بیشتری داشته باشند، فرق اجرای سرویس در پوئن‌های مختلف را بدانند. در دفاع روی تور و هماهنگی بازیکنان توجه بیشتری داشته باشند. حواسشان باشد که توپ‌های برگشتی بیشتر از یک پوئن ارزش دارد.

وی یادآور شد: معتقدم که در مقابل هم تیم‌ها باید با ثبات کار کنیم، پیش‌بینی می‌کنم مثل دو بازی قبل باید اشتباهات را به حداقل رسانده است، اگر ملی‌پوشان بلژیک و فرانسه را قوی‌تر از ایتالیا و آمریکا نمی‌شمارند کمتر از این تیم هم حساب نکنند، احساس نکنند که آنها تیم‌های درجه 2 و سه اروپایی هستند و هر آنچه که در توان دارند را به مرحله اجرا درآورند، چون دست کم گرفتن حریف باعث می‌شود تا هر آنچه که درو کرده‌اند را به یک باره از دست دهند باید روی بعد روانی و حرفه‌ای‌گری توجه بیشتری داشته باشند.

وی در خاتمه تصریح کرد: ملی‌پوشان باید نظرات کادر را با جان و دل گوش کنند و همانند بازی‌های گذشته در اختیار تیم باشند و مطابق شرایط خاص هر بازی کار کنند.

** شبان خمسه: اردوی امریکا ملی پوشان را تشنه برد کرده بود/ بلژیک را نباید دست کم گرفت
 
 محمد صادق شبان خمسه مربی بین الملل والیبال کشورمان اظهار داشت: من فکر می کنم که در بازی با امریکا برنامه تیمی این بود که ملی پوشان کمترین خطا را در سرویس و عبور دادن پاس‌ها داشته باشند که خوشبختانه این مساله هم اجرا شد.


 
 وی گفت: زدن سرویس‌های هدفدار بر اساس برنامه از سوی ملی پوشان کشورمان در این دیدار بود هر کسی بر اساس ارنجی که سرویس می زد جای سرویس خود را عوض نمی‌کرد معروف در این دیدار یک فوق ستاره بود.
 
 وی تصریح کرد: تیم امریکا از قدرت بسیار خوبی برخوردار  بود، در طول اردوی تدارکاتی که تیم ایران در لس آنجلس داشت کسب سه الی 4 برد برای آنها نوعی اعتماد به نفس بوجود آورده بود و یک مقدار آن ها را از بازی دقیق دور کرده بود مقابل بازیکنان ما هم شناختشان از بازیکنان حریف بسیار زیاد شده بود و با انگیزه بالاتری مقابل حریف صف آرایی کردند به نوعی باید بگویم که امریکا از برد ایران اشباع شده بود، ولی ملی پوشان کشورمان تشنه برد حریف بودند.
 
وی گفت: در این که ملی پوشان به خاطر مسابقات متعددی که انجام داده اند دچار نوعی خستگی مفرط و والیبال زدگی شده اند شکی نیست، ولی آن ها آنقدر حرفه ای شده اند که در بازی ها این آثار خستگی را نشان ندهند.
 
شبان خمسه گفت: ما در سه بازی بعدی نگرانی بیشتری داریم چون بازی مقابل ایتالیا و آمریکا انگیزه خاصی برای ملی پوشان ایجاد می کند که تمام خستگی ها را فرامومش کرده و بازی انتهاری و سربازگونه را به نمایش می گذارند.
 
 وی خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه اسم تیم ها به نوعی در میان ملی پوشان انگیزه سازی می کند در بازی های بعدی این شرایط  وجود ندارد و شاید بازیکنان غفلت کنند امیدوارم کادر فنی بازیکنان را به شرایط مطلوب روحی و روانی برساند به نظرم در روزهای بعدی خطر جدی تری را احساس می کنیم.
 
مربی بین الملل والیبال در خصوص دیدار تیم ملی ایران مقابل بلژیک اظهار داشت: بلژیک تیمی است که با آمریکا با نتیجه سه بر دو شکست خورد پس مقابل ما هم حریف دست و پا بسته ای نیست، به نظرم آنالیزی که آن ها از تیم ایران دارند همه از نظر کمی و هم کیفی  بیشتر از داشته های تیم ایران است ولی به طور کل باید بگویم که بازی تیم بلژیک درسطح تیم ملی ایتالیا است تلفیقی از سرعت و قدرت است به طوی در شرایط سخت هر تیمی که عملکرد بهتری داشته باشد می تواند نتیجه خوبی بدست آورد امیدوارم ملی پوشان امروز که بازی ندارند به خوبی ریکاوری کرد و با قدرت بالاتر کارشان را دنبال کنند.

** مهرانپور:  معروف به خوبی جای خالی معدنی را پر کرده است

حسنعلی مهرانپور کارشناس والیبال اظهار داشت: ملی پوشان ایران در این دیدار از همه نظر عالی کار کردند هم از نظر فنی و هم انگیزشی. آنها با شناخت کافی و کامل مقابل آمریکا صف‌آرایی کرده و بازی را دنبال کردند به نظر من تمام ملی‌پوشان یک به یک عالی بودند ولی در این بین یکی، 2نفر از بازیکنان فوق ستاره ظاهر شدند از جمله سعید معروف.



وی تصریح کرد: شاهد بودیم در برخی زمان‌های بازی توپ‌ها با مشکل به دست وی می‌رسید ولی معروف به خوبی حمله کننده‌های تیم را تغذیه می‌کرد و به نوعی باید گفت که وی از جان و دل در مقابل آمریکا کار کرد. ملی‌پوشان ایران ثابت کردند که به اعتماد به نفس خوبی دست پیدا کرده‌اند و هر زمان که از حریف عقب هستند می‌توانند شرایط مطلوب را به دست آورد و نتیجه را به نفع خود رقم بزنند. کواچ هم به خوبی تیم ایران را در این بازی حساس و سنگین رهبری کرد.

کارشناس والیبال در ادامه گفت: آمریکا تیمی است که والیبال را با اصول و سازمان یافته بازی می‌کند. همه می‌گویند در تیم ایتالیا در حالی که همه بازیکنان از سوی ملی پوشان ایران مهار شده بودند، راتیسف توانست تا حدودی در امتیازآوری تیمش نقش موثری را داشته باشد ولی آمریکا یک چنین تیمی نبود و همه در حد خودشان عالی کار کردند آنها در حالی ست پنجم را آغاز کرده بود که 2ست اول را واگذار و در اوج آمادگی 2ست بعدی را به نفع خود رقم زدند و شرایط روحی خود را تا حد قابل توجهی ارتقا داده بود ست پنجم کار به جایی رسید که امتیازات قدم به قدم پیش می‌رفت.

مهرانپور در خصوص اعتراض سرمربی تیم ملی آمریکا به رأی داور مسابقه گفت: آخرین تلاشی بود که مربی آمریکا می‌خواست برای جلوگیری از باخت مقابل ایران انجام دهد همین اعتراض بود وی دستش را به ریسمانی بند کرد تا شاید فرصتی برای ادامه کار باشد که خوشبختانه این طور نشد.

وی در ادامه گفت: امیدوارم ملی‌پوشان روی بازی‌های بعدی دقت بیشتری داشته باشند چون تیم بلژیک، تیم بدی نیست بازیکنان بلند قامتی دارد که از دفاع روی بسیار خوبی برخوردار هستند.  نباید نسبت به رقبای روزهای بعدی بی‌تفاوت بود البته یک تیم حرفه‌ای نسبت به تیم‌های مقابل خود به عنوان رقیب نگاه می‌کند و کاری به نام آن‌ها ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در والیبال وقتی فرهنگ حرفه‌ای گرمی بوجود می‌آید دیگر بحث خستگی و افت جسمانی به دلیل حضور در تعداد زیاد مسابقات رنگ می‌بازد، بازیکنان در این 2 بازی نشان دادند که به معنای واقعی حرفه‌ای شده‌اند و به هیچ عنوان در این خصوص شعار نمی‌دهند. ملی‌پوشان صحبت‌ها ودرد دل‌هایشان را درجای خود بیان می‌کنند و هر جا که لازم است با اتحاد و هم دلی در زمین حریف را شکست می‌دهند. ملی‌پوشان ما چشم و گوش بسته نیستند و با تفکری‌ حرفه‌ای کارشان را دنبال می‌کنند.

کارشناس والیبال در ادامه افزود: یکی از نکات قابل توجهی که باید به آن اشاره کرد این است که سرمربی با معروف هم فکری می‌کند. خیلی خوب است که مربی نظر شاگردش را در مواقع حساس جویا شود، معروف به خوبی توانسته جای خالی حسین معدنی را پر کند. یک زمانی که معدنی پاسورتیم ملی بود من با وی در برخی موارد مشورت می‌کردم. در حال حاضر هم "سعید معروف" کاپیتان تیم است و والیبال را خوب می‌فهمد، وی در طول بازی در لحظات حساس کارهای بزرگی انجام می‌دهد.
 
** محمودی: پس از اهتراز پرچم ایران احساس افتخار کردم

بهنام محمودی قطر پاسور اسبق تیم  ملی والیبال کشورمان اظهار داشت: وقتی پس از برد آمریکا پرچم ایران در سالن محل برگزاری مسابقه به اهتراز درآمد من به عنوان یک ایرانی افتخار کردم الان هم ملی‌پوشان باید این روند را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: نوع حضور ما فوق تصور تیم ایران در این مسابقات نشان دهنده استعدادهای جوان در ایران است کسانی که به خوبی توانایی‌های خود را تاکنون بکار گرفته‌اند و از نظر فنی حریف را به خوبی شکست دادند.

وی در خصوص اعتراض سرمربی تیم ملی آمریکا پس از پایان بازی اظهار داشت: این اتفاق طبیعی است، با توجه به آن که تیم آمریکا در چند بازی متوالی موفق به شکست ایران شده بود این ذهنیت را داشتند که بردهای قبلی خود را تکرار کنند ولی بازی‌های تدارکاتی که ایران در آمریکا انجام داد به نفع ما بود چون ملی‌پوشان با شناخت بالاتری مقابل آن‌ها صف‌آرایی کردند و غرور حریف را شکستند.

محمودی تصریح کرد: بازیکنان تیم ایران از نظر روحی خسته هستند ولی چون در سیستم حرفه‌ای قرار گرفته‌اند بدون فکر به خستگی کار خود را به خوبی در زمین اجرا کردند عملکرد کواچ هم روز به روز بهتر می‌شود در گذشته همه به کوچینگ و تعویض‌های کواچ اعتراض می‌کردند ولی هر روز که می‌گذرد متوجه هماهنگی وی با تیم می‌شویم. یکی از امتیازات با ارزش تیم در شرایط کنونی آمادگی جسمانی و بدنسازی خوب ملی پوشان است.

** نادی: بازیهای دوستانه ابهت امریکا را شکست

علی نادی کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال کشورمان اظهار داشت: قدرت و نگاه حرفه‌ای آمریکایی‌ها تاحدی بود که حتی پس از واگذاری 2 ست به این احساس نکردند که شکست خورده‌اند به خوبی تغییر ارنج داده و به بازی برگشتند بازی را به ست پنجم کشاندند.



وی تصریح کرد: به طور کلی والیبال با آنالیز تیم وابستگی مستقیم دارد و روسیه برزیل و آمریکا تیمهای دست و پا بسته‌ای نیستند حتی اگر 2 ست را واگذار کنند به سرعت جبران می‌کنند.

نادی در ادامه اظهار داشت: عمده‌ترین مساله‌ای که توانستیم برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی مردان جهان انجام دهیم این است که بازیهای دوستانه‌ای خوبی را برگزار کردیم سختی‌های و خستگی‌های زیادی را تیم در این راستا متحمل شد ولی حضور ملی‌پوشان در کشور آمریکا و تمرین در کنار ملی‌پوشان این تیم ابهت آنها را شکست.

وی یادآور شد: در  گذشته وقتی در مسابقات سطح بالای جهان شرکت می‌کردیم وقتی داخل زمین می‌شدیم مشکل داشتیم و به اسم تیمها نتیجه را واگذار می‌کردیم ولی بازیهای دوستانه به خوبی این مشکل را برطرف کرد.
وی گفت: ما در حال حاضر قوی ترین تیمهای گروه را شکست داده‌ایم اگر از نظر بدنی ملی‌پوشان کم نیاورند و همین روند را ادامه دهند به طور حتم در بازیهای بعدی موفق خواهیم بود فرانسه تیمی حرفه‌ای است و والیبال را یک دست و به سبک خاص و خودکار می‌کند همه تیمها قابل احترام هستند و ملی‌پوشان باید با قدرت کامل مقابل آنها بازی کنند.

** ایرج مظفری:  هم خوب بردیم و هم خوب باختیم

ایرج مظفری عضو اسبق تیم ملی والیبال کشورمان اظهار داشت: بازی مقابل آمریکا از سه جنبه قابل بررسی است، بخش اول مربوط به ست‌های اول و دوم می‌شود. بخش دوم مربوط به ست‌های سوم و چهارم می‌شود و در ست پنجم که تکلیف بازی مشخص شد.

وی تصریح کرد: تیم ایران در ست اول با زدن سرویس‌های مستحکم دریافت اول حریف را بهم ریخت و به خوبی نتیجه را به نفع خود رقم زد. تیم ایران 2 ست بعدی بازی را هم خوب باخت، شکست تیم ایران در ست سوم دلایل مختلفی داشت که باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد شاید از غرور بازیکنان به خاطر برد 2ست قبلی نشأت می‌گیرد و یا شاید تغییر ارنج تیم آمریکا باعث شد تا بازیکنان این تیم به خوبی امتیازآوری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ست پنجم این بازی شاهد نمایش زیبایی از والیبال کشورمان بود ما نه تنها کشور آمریکا، والیبال آمریکا و قهرمان لیگ جهانی 2014 را بردیم بلکه مسیر را برای صعود به مرحله دوم هموار کردیم، خوشبختانه امتیاز این دیدار در مرحله بعد محاسبه می‌شود.

مظفری در ادامه گفت: بسیاری از کارشناسان می‌گویند که اعزام تیم ایران به آمریکا کار اشتباهی بود چون تیم ایران آنالیز شد در صورتی که من این نظریه را قبول ندارم چون همه مربیان به نوعی با بازی ایران آشنایی دارند، آنالیز می‌تواند به توانمند و رشد ملی پوشان کمک کند. اگر تیم ایران بعد از اردوی آمریکا مقابل استرالیا صف‌آرایی نمی‌کرد و بازی دوستانه انجام نمی‌داد به طور قطع احتمال آسیب‌دیدگی تیم وجود داشت ولی چون تیم با برنامه‌ریزی دقیق پا به مسابقات جهانی گذاشت ملی پوشان انگیزه برد حریف را داشتند.

مظفری یادآور شد: یادم می‌آید که "مهدی صابرپور" 25 سال پیش می‌گفت اگر تیم ژاپن لباس پاکستان را به تن کند به طور حتم ما آن‌ها را شکست می‌دهیم آن زمان اسم تیم‌ها برایشان قدرت کاذبی را به همراه داشت ولی در حال حاضر اعتماد به نفس ما آنقدر بالا رفته که فکر می‌کنم تنها تیمی که در جهان مقابل ایران شکست نخورده تیم ملی روسیه است.

مربی اسبق تیم ملی گفت: در والیبال حرف اول را سرویس و حرف دوم را دریافت خوب می‌زند ما در بازی مقابل آمریکا شهرام را نداشتیم و از تعویض معروف خود استفاده نکردیم.

انتهای‌پیام/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عشق والیبال
۱۴:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۳
سایت خوبی بود
آخرین اخبار