افسر سابق سیا تصریح کرد، غرب هم اکنون پذیرفته است که "بشار اسد "باید در قدرت باقی بماند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه المانیتور ، افسر سابق سیا ضمن تاکید بر این  که سیاست های آمریکا به شکل گیری گروه داعش منتهی شده است تصریح کرد ، غرب هم اکنون پذیرفته است  که بشار اسد باید در قدرت باقی بماند.

 "گراهام فولر"  نویسنده و افسر اسبق سیا در مصاحبه با نشریه ترک زبان "رادیکال" در ابتدا درباره نقش ترکیه گفت: آنکارا به دام افتاده است. ترک‌ها ظرفیت‌های اسد را غلط محاسبه کردند. سیاست خارجی ترکیه در حمایت از نیروهای مخالفی که خواستار تغییر در تونس ، مصر ، یمن و لیبی  ،درست بود اما اردوغان فکر می کرد همان فرآیند در سوریه نیز جواب می دهد. به همین علت به بشار اسد فشار آورد تا از قدرت کنار برود اما این فشار نه تنها موفقیت آمیز نبود بلکه اوضاع را پیچیده تر کرد.

ترکیه باید به اصول موفق سیاست خارجی خود از جمله انتقاد از سیاست های افراطی اسرائیل ، فاصله گرفتن از سیاست های شکست خورده آمریکا ، دور ماندن از فرقه گرایی و تاکید بر سکولاریسم پایبند می ماند.

وی افزود: غرب از جمله آمریکا هم اکنون پذیرفته است که اسد فعلاً  در قدرت باقی بماند. منظورم این است که واشنگتن به این نتیجه رسیده است که باقی ماندن اسد در قدرت فعلاً به نفع آمریکاست.ترکیه نیز چاره ای به جز قبول این ندارد. ترکیه ناچار است روش هایی برای همکاری با بشار اسد بیابد. آمریکا این کار را کرده است و ترکیه نیز ناچار است. سیاست ترکیه و آمریکا در قبال سوریه پرهزینه است و به موقعیت آنکارا در منطقه و روابطش با ایران و عراق آسیب وارد می کند.

وی درباره اساس شکل گیری گروه داعش نیز گفت: "فکر می کنم آمریکا یکی از خالقان این سازمان بوده است. آمریکا در نظر نداشت داعش را ایجاد کند اما مداخلات مخربش در خاورمیانه و جنگ عراق علل اصلی  تولد داعش بود."


انتهای پیام/
برچسب ها: امریک ، اسد ، قدرت ، افسر ، سابق ، سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار