با حضور معاون مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نخستین همایش برنامه‌ریزی کاشت کلزای استان قزوین برگزار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، در نخستین همایش برنامه‌ریزی کاشت کلزای استان قزوین که صبح امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد شاهپور شکاری معاون مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، بهرام علیزاده معاون مرکز تحقیقات دانه‌های روغنی مؤسسه اصلاح بذر، کوروش کشاورز رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین و جمعی از کشاورزان استان حضور داشتند.

بیش از 90 درصد مصرف داخلی روغن‌های خوراکی کشور از طریق واردات از دیگر کشورهای جهان تأمین می‌شود بنابراین برای خودکفایی در این زمینه برنامه‌ریزی‌های منسجم و مدونی صورت گرفته که یکی از آن‌ها افزایش کشت کلزا در کشور است.

با توجه به این‌که گیاه کلزا به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط مختلف آب و هوایی کشور مناسب است، در سال‌های گذشته کشت این گیاه در استان قزوین نیز آغاز شده است.

گیاه کلزا در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات قرار می‌گیرد و در کنترل بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز مزارع مؤثر است.

کشورهای چین، هندوستان، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلستان از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده کلزا در جهان به شمار می‌روند.

در سال‌های گذشته اقدامات مطلوبی در راستای تشویق کشاورزان به کشت گیاه کلزا در سطح استان صورت گرفته که موجب شده استان قزوین یکی از پنج استان برتر در تولید کلزا در سطح کشور محسوب ‌شود.

بر اساس اهمیت کاشت این گیاه و اثرات مطلوبی که روی کشت غلات دارد، امروز نخستین همایش برنامه‌ریزی کاشت کلزا در استان قزوین برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص گفت: برای دست‌یابی به اهداف وزارت جهادکشاورزی در استان قزوین نیاز به یک عزم ملی است.

کوروش کشاورز افزود: تکالیفی از سوی وزارت جهادکشاورزی بر عهده جهاد کشاورزی و فعالان کشاورزی استان قزوین قرار گرفته که وظیفه ماست به سمت تحقق آن‌ها حرکت کرده و با تحقق آن تکالیف شاهد تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت کلزا در زمین‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور به ویژه استان قزوین است که در سال‌های گذشته در این زمینه اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: افزایش سطح کشت کلزا به دلیل استفاده آن در صنعت تولید روغن بسیار حائز اهمیت است و با افزایش تولید کلزا می‌توانیم گام مهمی در خودکفایی کشور در تولید روغن برداریم.

کشاورز عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به اثرات مطلوبی که کاشت متناوب گیاه کلزا در زمین‌های کشت غلات دارد، کشت این گیاه موجب رفع بسیاری از مشکلات کشت غلات می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در زمینه تولید کلزا مشکلاتی از قبیل تأمین بذر، مراحل کاشت، داشت و برداشت به ویژه در خرید کلزا توسط دولت یا بخش خصوصی مشکلاتی وجود داشت که با برنامه‌ریزی‌های منسجم شاهد رفع این مشکلات هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اضافه کرد: امیدواریم در سال زراعی جدید مشکلات موجود در این زمینه به حداقل ممکن کاهش یابد و راه دست‌یابی به اهداف مشخص شده در این زمینه که افزایش سطح کشت کلزا و تولید آن است، هموارتر شود.

کشاورز بیان کرد: هیچ یک از اهداف وزارت و سازمان جهاد کشاورزی بدون مشارکت کشاورزان ممکن نمی‌شود بنابراین از کشاورزان پرتلاش استان انتظار می‌رود در این زمینه نیز همکاری لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه بر عهده مسئولان قرار دارد، تسهیل در امر تولید کلزا و آن‌چه بر عهده کشاورزان قرار گرفته همراهی در زمینه افزایش سطح کشت و به تبع آن افزایش تولید کلزا در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: قطع‌یقین در انجام هرکاری مشکلاتی وجود دارد اما اگر بخواهیم به واسطه وجود مشکلات فعالیت مطلوبی انجام ندهیم، به عهد و پیمان خود عمل نکرده‌ایم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: قزوبن ، همایش ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.