گلوبال ریسرچ در مقاله ای به قلم "استیون مک میلان" نوشت: ایران و روسیه در مواجهه با تحریم های غرب همکاری خود را تقویت کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه گلوبال ریسرچ نوشت: روسیه در پاسخ به تهدیدات و تحریم های غرب به شراکت اقتصادی و راهبردی با آسیا روی آورده است.کرملین در چند سال گذشته قراردادهای بزرگ تجاری با دو قدرت بزرگ در منطقه امضاء کرده است  و حالا  اگر روسیه ،ایران و چین به تقویت روابط خود ادامه دهند ،  چشم انداز جدیدی از یک واقعیت جدید ژئوپولتیک  نمایان خواهد شد.

در اوایل ماه اوت، روسیه و ایران یک قرارداد تاریخی بیست میلیارد دلاری امضاء کردند که بر اساس آن دو کشور همکاری در زمینه نفت و گاز خود را گسترش می دهند.

این معامله به ایران کمک می کند زیرساخت های انرژی خود و همچنین فروش نفت خود را تقویت  و در ازای آن از روسیه کالا وارد کند. رابطه بین دو کشور پیچیده بوده و از همکاری تا خصومت در چند دهه گذشته متفاوت بوده است. هنوز درجه ای از تنش بین آنها وجود دارد. با این وجود،  دوکشور به طور فزآینده ای خود را در منافع ژئواستراتژیک به ویژه حمایت از بشار اسد در سوریه  سهیم می دانند. ایران همچنین می تواند با فراهم کردن کمک های منطقه ای به برقراری ثبات در قفقاز و آسیای میانه به روسیه کمک کند.تعداد زیادی از گروههای تروریستی - که با سیا رابطه دارند-  از سالها قبل در منطقه قفقاز لانه کرده اند تا روسیه را بی ثبات سازند.

تصمیم سران غربی برای اعمال تحریم علیه روسیه در ماه مارس باعث شده است مسکو به ایران و چین نزدیکتر شود و رابطه خود با کشورهای گروه بریکس  را نیز استحکام ببخشد.چین و ایران نیز قصد دارند در ده سال آینده تبادلات تجاری خود را افزایش دهند  و تا سال 2024 به دویست میلیارد دلار برسانند.

اگر این روند در آینده ادامه یابد ، ظهور ائتلاف روسیه -ایران- چین  در قاره آسیا سیطره می یابد و اگر مستقل از غرب پیش رود ، نظم بین المللی آنگلو- آمریکایی را به چالش خواهد کشید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار