وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در سال تحصیلی جدید مدارسی داریم که تنها یک دانش آ‌موز دارد و برای آن یک دانش آ‌موز نیز یک معلم به مدرسه می‌فرستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش شب گذشته با حضور در برنامه شب آفتابی شبکه پنج با اشاره به این که من سال‌های 60 تا64 مدیر کل آموزش و پرورش کردستان بودم و بهترین دوران مدیریتی ام را در این استان گذرانده‌ام  گفت: آموزش و پرورش در کل کشور باید به یک کیفیت قابل قبولی دست یابد که در حال حاضر با آن فاصله داریم.

وی در ادامه افزود: اکنون 12.5 میلیون دانش آموز در آموزش و پرورش وجود دارد که این رقم در گذشته 19میلیون بوده بنابراین این کاهش جمعیت را باید یک فرصت تلقی کرد و برای کیفیت آموزشی اقداماتی را انجام داد.

فانی در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان نیز تصریح کرد: لایحه رتبه بندی معلمان در  کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است همچنین در اجلاس رؤسای آ‌موزش و پرورش مناطق کشور که رئیس جمهور در افتتاحیه آن  حضور داشت از وی درخواست شد بررسی سریعتر این لایحه را در هیئت دولت داشته باشد زیرا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره شده است که از این رتبه بندی به 2هدف عمده‌ی افزایش انگیزه معلمان و ارتقای سطح کیفی معلمان دست پیدا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد:‌ ارشدیت فعلی معلمان بر اساس سنوات خدمت آن‌ها است در حالی که به جز سنوات خدمت یک معلم مسائلی هم چون استفاده از روش‌های نوین تدریس نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ هم  اکنون بیش از 600 هزار معلم در سر کلاس‌های درس حضور دارند که برخی از آن‌‌ها به روش کاملا سنتی تدریس می‌کنند اما معلمانی نیز هستند که روش‌های نوین تدریس را به کار می‌برند. 

فانی اضافه کرد: اگر دانش آموز به طور عمیق محتوای دروس را فرا نگیرد نمی‌تواند تست‌های کنکور را با موفقیت پاسخ دهد همچنین نقش کنکور را که سال به سال در حال کاهش هستیم و به دنبال آنیم که سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی یکی از سیاست‌های پنج گانه است افزود:‌ در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم که نتیجه آن بازنشستگی  24 تا 25 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و 150هزار دانش‌آموز وارد مقطع ابتدایی می‌شوند همچنین حدود 2 هزار نفر از فرهنگیان نیز درخواست بازنشستگی پیش از موعد کرده‌آند که این موضوع را از معاونت راه بردی  ریاست جمهوری دنبال می‌کنیم، با این روند ما باید حدود 32 هزار نیرو را وارد سیستم آموزش و پرورش می‌کردیم اما یک نفر نیز وارد نشده است و به جای آن از ساماندهی نیروی  انسانی استفاده شد و از این طریق بهره وری نیروی انسانی را افزایش دادیم البته این به معنی نیست که کلاس‌های درسی را پر جمعیت کردیم بلکه از همکاران فرهنگی به خوبی استفاده نمودیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ امسال با شروع سال تحصیلی مدارسی خواهیم داشت که تنها یک دانش آ‌موز دارند و برای آن یک دانش آموز نیز یک معلم به مدرسه می‌فرستیم، همچنین 4600مدرسه در کشور هستند که یک تا پنج دانش آ‌موز دارند و حدود 70مدرسه نیز وجود دارند که تنها یک دانش آموز دارند.

وی ادامه داد: 2 رویکرد برای شناسایی استعدادها وجود دارد رویکرد نخست این است که دانش آموزان مستعد را با برگزاری یک آزمون از بقیه دانش آ‌موزان جدا کرده و به مدارس سمپاد بفرستیم و رویکرد دوم چنین است که  دانش آموزان را جدا نکرده بلکه در داخل مدرسه استعدادهایشان را هدایت و رشد دهیم.

فانی در خصوص مزیت و ضعف‌های این 2 رویکرد عنوان کرد: رویکرد اول مزیتش  این است که ساده است اما ضعف آن چنین است که دانش آموزان را از بدنه دانش آموزی جد ا می‌کند و این دانش آ‌موزان جدا شده خود را تافته جدا بافته می‌دانند و این در حالی است که سخت بودن ضعف رویکرد دوم است اما مزیت آن این است که دانش آموز در یک محیط طبیعی و نه گلخانه‌ای رشد می‌یابد و دانش آموزان دیگر از توانمندی‌ او استفاده می‌کنند. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ در طرح شهاب، دانش آموز در داخل مدرسه با هدایت‌های معلمین و مربیان رشد پیدا می کند.

فانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ به گفته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بزرگترین سرمایه گذاری در کشور سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است بنابراین ما نیاز به حمایت‌های دوستان داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار