یک روانشناس گفت: در دروغگویان مبتدی یکسری از ویژگی‌های ظاهری مثل رنگ پریدگی، تنگ شدن مردمک چشم و خشک شدن دهان وجود دارد.

 حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با ویژگی‌‌های افراد دروغگو گفت: به طور کلی نمی‌توان ویژگی‌های ظاهری خاصی را برای افراد جستجو کنیم.

وی اظهار داشت: البه اگر افراد به عنوان دروغگویان مبتدی محسوب شوند و در این کار حرفه‌ای نشده باشند احتمال دارد یک سری از ویژگی‌های ظاهری آنها به خاطر اضطراب‌هایی که در حین دروغ گفتن دچار آن می‌شوند تغییر پیدا کند مثل بالا رفتن اضطراب، افزایش فشار خون و بالتبع گلگون شدن صورت و یا برعکس رنگ پریدگی و تنگ شدن مردمک چشم، خشک شدن دهان و در پاره‌ای از موارد عرق کردن کف دست یا روی پیشانی، لرزش صدا و مواردی از این دست را به وجود بیاورد.

وی در ادامه بیان کرد: ولی کسانی که از نظر وجدانی یا از نظر اخلاقی چیزی برایشان باقی نمانده باشد و یا به عنوان دروغگویان حرفه‌ای شناخته شوند احتمالا این ویژگی‌ها را هم نشان نخواهند داد. به همین خاطر در بعضی از مواقع استفاده از دستگاه دروغ‌سنج که نشان دهنده‌ی امواج تغییر شکل یافته مغزی هستند می‌توانند به محققین کمک کنند ولی باز هم موارد زیادی را داریم که به رغم اینکه دستگاه دروغ‌سنج هم به فرد وصل بوده ولی توانایی شناسایی فرد دروغگو از غیر دروغگو را نداشته است.

این روانشناس تصریح کرد: در عین حال مسائلی از قبیل حافظه (دروغگو کم‌حافظه است) و اصرار بیش از اندازه نسبت به یک مورد و یا نفع ثانوی که فرد دروغگو احتمالا از گفتن آن مسائل خواهد داشت می‌تواند تا حدی به تمیز دادن فرد دروغگو از غیردروغگو کمک کند.

ابراهیمی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: دروغگویی عمدتا به عنوان یک صفت محسوب می‌شوند بنابراین انتظار داریم که فردی که به کرات دروغ می‌گوید احتمالا در آینده باز هم این رفتار را تکرار کند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: دروغگو ، ویژگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار