کره جنوبی امروز جمعه مجددا از کره شمالی خواست به پیشنهاد آن کشور برای گفتگوهای سطح بالا پاسخ دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، لیم بیئونگ چئول سخنگوی وزارت وحدت در کره جنوبی که مسئول روابط این کشور با کره شمالی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف کره جنوبی پیشنهاد تماس‌های مقامات بلندپایه (با کره شمالی) را مطرح کرده و دو بار خواستار پاسخ به این (پیشنهاد) شده است.

لیم گفت موضع کره جنوبی دال بر اینکه همه مسائل بین دو کره از طریق گفتگو حل و فصل خواهد شد، تغییری نکرده است.

وی با اعلام این مطلب، تاکید کرد سئول در را به روی گفتگو باز گذاشته است.

دولت کره جنوبی یازدهم و هجدهم ماه اوت پیشنهاد انجام دور دیگر گفتگوهای مقامات بلندپایه با کره شمالی را به منظور بحث درباره ملاقات مجدد خانواده‌های جدا شده بر اثر جنگ کره در خلال سال‌های 1950-1953 و دیگر مسائل باقیمانده مورد علاقه مشترک مطرح کرد ولی پیونگ یانگ تاکنون در این خصوص سکوت کرده است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند به نظر می‌آید سئول تمایل بیشتری برای کاستن از تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ همچون تدابیر اتخاذ شده در بیست و چهارم ماه مه سال 2010 زمانیکه ناو نیروی دریایی کره جنوبی در آب‌های نزدیک مرز دریایی غربی مورد مناقشه با کره شمالی غرق شد، پیدا کرده است.

تحریم‌های از آن زمان تاکنون هر گونه مبادلات بین دو کره به غیر از فعالیت‌ شهرک صنعتی مشترک در شهر مرزی کائسونگ کره شمالی را ممنوع کرده است.

همچنین گفته می‌شود کره جنوبی تمایل بیشتری برای بحث درباره دیگر مسائل حساس همچون از سرگیری تورهای گردشگری در منطقه کوهستانی کومگانگ در سواحل جنوب شرقی کره شمالی که این کشور خواستار حل و فصل آن شده، پیدا کرده است.

این تورهای گردشگری که در سال 1998 راه افتاد، در ماه ژوئیه سال 2008 زمانیکه یک گردشگر زن کره جنوبی پس از ورود به یک منطقه غیرمجاز به ضرب گلوله یک نظامی کره شمالی کشته شد، متوقف شد.

لیم افزود پیونگ یانگ باید به پیشنهاد گفتگوی سئول فورا پاسخ دهد و درباره مسائل حل نشده بین دو کره از جمله ملاقات مجدد خانواده‌های جدا شده، صادقانه بحث کند.


انتهای پیام./


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار