یک کارشناس ارشد مسائل سیاسی در موسسه یوآسیا گروپ آمریکا در نظریه جدیدش از خوش‌بینی پیشین خود درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری کوارتز،‌ کلیف کاپچان که کارشناس ارشد مسائل سیاسی در موسسه آمریکایی یورآسیا گروپ است، در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که شانس دستیابی به توافق در برنامه هسته‌ای ایارن کمتر از 40 درصد است.

بر اساس این گزارش،‌ این فرد پیش از این خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره دستیابی به توافق جامع در این‌باره داشت و اعلام کرده بود که احتمال دستیابی به توافق میان ایران و گروه 1+5 60 درصد است. اما اکنون با وجود اظهارنظرهای مقامات دو طرف درباره روند مذاکرات، وی در یادداشتی اعلام کرده است که اختلافات عمیق سیاسی میان دو طرف وی را به این نتیجه رسانده که مذاکرات به احتمال 60 درصد به شکست خواهد انجامید و در عین حال احتمال تمدید مهلت دستیابی به توافق نیز غیرممکن است. در واقع افراد تندرو در میان مقامات هر یک از طرفین مانع از انجام گفتگوهای بیشتر در صورت شکست مذاکرات خواهند شد. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در واقع روابط میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر تیره‌تر نیز شده است. روز جمعه آمریکا از دور جدید تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های ناقض تحریم‌های ضد ایرانی خبر داد و از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تاکید کرد که این تحریم‌ها تهران را نمی‌ترساند و تهران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و به دور زدن آن‌ها ادامه خواهد داد. این در شرایطی است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای 13 روز دیگر قرار است برگزار شود. 

کاپچان که سابقه حضور در وزارت خارجه آمریکا را نیز دارد، به طور معمول به عنوان یک کارشناس معتبر درباره مسائل مبهم و دارای فضای اغراق‌آمیز شناخته می‌شود. وی در عین حال در نظریه جدید بدبینانه خود تاکید کرده است که آمریکا سیاست جدید سرکوبگرانه‌ای علیه ایران در پیش گرفته که این مسئله باعث ایجاد مشکل برای رئیس‌جمهور جدید ایران شده است. کاپچان بر این باور است که نخستین اقدامی که آمریکا احتمالا در صورت شکست مذاکرات انجام خواهد داد، جلوگیری از صادرات 1.2 میلیون بشکه نفت ایران در روز است.

وی ادعا می‌کند: عدم دستیابی به توافق هسته‌ای باعث اعمال تحریم‌های جدید خواهد شد و این در حالی است که این مسئله به تضعیف دولت میانه‌روی روحانی و افزایش خطرات ژئوپلیتیکی خواهد انجامید.

در صورتی که این نظریه کاپچان درست باشد، بدتر شدن روابط آمریکا با ایران به افزایش خطرات موجود در دنیا از جمله خطر گسترش داعش و جنگ میان روسیه و اوکراین دامن خواهد زد.  اکنون حدود یک سال است که مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف در حال تلاش برای دستیابی به توافق هستند، توافقی که براساس آن، تحریم‌های اقتصادی به تدریج از بین خواهد رفت. توافق اولیه در این‌باره نوامبر سال گذشته انجام شد.

کاپچان اما برای این ارزیابی سختگیرانه خود دلیل نیز می‌آورد. وی در این‌باره مدعی می شود: از سوی ایران هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این کشور تمایلی برای دستیابی به توافق دارد، دیده نمی‌شود و حتی برعکس، اظهارنظرهای دو ماه اخیر مقامات این کشور به طور قابل توجهی شدیدتر از قبل شده است. درباره آمریکا نیز به همین صورت است، به طوری که برخی از اندیشکده‌های بانفوذ و دارای منافع آمریکا در تحریم‌های ایران، بر این نکته تاکید دارند که تحریم‌ها نباید برداشته شود و با این اقدامات باعث پیچیده‌تر شدن شرایط برای دستیابی به توافق می‌شوند، و حتی برای راضی کردن کنگره به به چالش کشیدن توافق تلاش می‌کنند.

کاپچان در پایان ادعا می‌کند: سیاست داخلی آمریکا و ایران به یک مانع قابل توجه در برابر تلاش برای دستیابی به توافق تبدیل شده است. 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۴:۵۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
تازه دارن به نظر رهبر آگاه ما می رسندکه فرمودند:
من به این مذاکرات خوش بین نیستم
Iran (Islamic Republic of)
abdollah
۱۲:۵۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
تنها راه پیروزی بر مستکبرهای زورگو وحدت واطاعت از ولایت فقیه است وگرنه دشمنان ایران ازجمله اسرائیل وآمریکا اگر برایشان امکان داشته باشد بصورت فیزیکی هم ملت مسلمان ایران را ازبین خواهند برد انشاالله که اسرائیل که بذر فساد وترور را درجهان میپاشد نابود شود
آخرین اخبار