هادی جلالی محیط‌بان نمونه کشوری گفت: شغل محیط بانی نشأت گرفته از سیره‌ی اصل‌یت است همان طور که همه امام رضا(ع) را به عنوان ضامن آهو می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محیط بانی جزء مشاغل سخت به حساب می‌آید اما از محیط بانان آن گونه که باید قدردانی و حمایت نمی‌شود اما می‌توان اهدای جایزه و قدردانی رئیس جمهور از یک محیط بان به عنوان کارمند نمونه‌ی کشوری را به فال نیک گرفت و این امر را آغاز گر یک راه نو دانست. 

هادی جلالی محیط بان و کارمند نمونه‌ی کشوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: درخواست اصلی محیط بانان در سراسر کشور این است که قانون با آن‌ها همکاری کند و از محیط بانان حمایت شود ما انتظار داریم هنگامی که پرونده‌ای را تشکیل می‌دهیم و آن را تحویل مراجع قانونی می‌دهیم نتیجه‌ی مطلوب به دست آوریم اما متأسفانه در بیشتر موارد به این نتیجه مطلوب نمی رسیم، گامی محیط بانان تا پاسی از شب در تلاش‌اند تا متخلفین را دستگیر کنند و تحویل مراجع قانونی دهند اما بعدا مشاهده می‌کنند که متخلفین با پرداخت یک جریمه‌ی ساده از بند قانون رهایی پیدا می‌کنند. 
 
جلالی با اشاره به کمبود محیط بانان در کشور اظهار داشت: تالاب شامگان منطقه‌ی پناه‌گاه حیات و مثل بیست و همین تالاب مهم بین‌المللی کشور است که در کنوانسیون را سر به ثبت رسیده است و از اول پاییز تا آخر زمستان را شاهد حضور پرندگان مهاجر از کشورهای دیگر در این تالاب هستیم، مساحت این تالاب بیش از 430 هزار هکتار است ه 327 هزار از این منطقه به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده است اما تنها 4 محیط بان از این منطقه محافظت می‌کنند. 

وی در ادامه بیان داشت: کمبود محیط بان در کشور به دلیل عدم علاقه‌ی افراد به این شغل نیست بلکه علت اصلی این موضوع کمبود بودجه در این زمینه است. 

برای استخدام محیط بان از سوی مسئولین زیر ربط به سازمان محیط زیست بودجه کافی تعلق نمی‌گیرد تا سازمان بتواند محیط بانان را در مناطق مختلف افزایش دهد. 

جلالی در ادامه گفت: در این بین حامیان محیط زیست همواره در تلاش‌اند تا به نوعی از محیط زیست حمایت کنند ، در همین راستا افرادی وجود دارند که حاضرند بدون دریافت هرگونه حقوقی به عنوان همیار محیط بانی به ما کمک کنند اما متأسفانه امکان این نوع همکاری‌ها وجود ندارد زیرا مسئولیت جان همیاران محیط زیست بر عهده‌ی ماست و هنگامی که در یک منطقه با یک فرد شرور مواجه می‌شویم ممکن است به این همیار آسیب وارد شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه محیط بانی جزء مشاغل سخت به حساب می‌آید و گاهی ممکن است ما چند روز در بیتوته باشیم و به دور از آب و یاغذا اما حقوق و مزایایی که برای این کار در نظر گرفته شده بسیار کم است، ما با تمام این تفاسیر باز هم محیط بانان به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند و تلاش می‌کنند تا از این نعمات الهی نگهداری کنند. 

وی در ادامه افزود: شغل محیط بانی نشأت گرفته از سیره‌ی اهل بیت است همان طور که همه امام رضا (ع) را به عنوان ضامن آهو می‌شناسند خداوند همان‌گونه که برای انسان‌ها در روی زمین همه چیز را فراهم کرده است برای موجودات زنده‌ی دیگر هم نیز این حق زندگی را تأمل شده است و محیط بانان در سراسر کشور در تلاش‌اند تا از این حق زندگی دفاع کنند و آن را به نسل آینده منتقل کنند.  

وی در پایان خاطر نشان کرد: جایزه‌ای که از طرف رئیس جمهور محترم کشور به من اهدا شد نشان دهنده‌ی اهمیت محیط زیست برای دولت تدبیر و امید است و ما امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: هادی ، جلالی ، همکاری ، شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار