مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: در کشور ما نزدیک به 30 پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف انجام شده است.

مرتضی ضرابی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: مشکلی که در کشورمان داریم مشکل مراکز پیوند است.

وی افزود: تعداد مراکز پیوند ما بسیار کم است و شاید بتوان گفت مراکزی که فعال هستند در حد یکی دو تا مرکز است که عمدتاً این مراکز هم خون مغز استخوان را پیوند می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان یادآور شد: علیرغم اینکه تجربه پیوند خون بند ناف در کشور ما وجود دارد اما هنوز به آن شکل که باید از این نمونه‌ها استفاده نشده است.

ضرابی تصریح کرد: در کشور ما نزدیک به 30 پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در بیمارستان شریعتی انجام شده است ولی از نمونه‌هایی که تاکنون در بانک عمومی و بانک خصوصی خون بند ناف رویان ذخیره کرده‌ایم مجموعاً پنج پیوند تا به حال انجام شده است.

وی گفت: نمونه پیوند شده این بانک برای درمان بیماری‌های مختلفی بوده که با توجه به تعدادی که مورد استفاده قرار گرفته خوشبختانه پاسخ به درمان هم در این موارد مناسب بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در خصوص افراد پیوند گیرنده سلول‌های بنیادی خون بند ناف افزود: این سلول‌های بنیادی در مقایسه با سلول‌های بنیادی دیگر مانند مغز استخوان با همسانی کمتر شاخص‌های ژنتیکی سلول نیز قابل پیوند است.

ضرابی در ادامه تصریح کرد: در سلول‌های بنیادی خون بند ناف اگر دو اختلاف در شاخص‌های ژنتیکی وجود داشته باشد باز هم می‌توان پیوند را انجام داد که این امر یکی از مزیت‌های خون بند ناف محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ز 

برچسب ها: اردبیل ، سلولهای ، بنیادی ، خون ، بند ، ناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.