خشکسالی ، خاورمیانه در جهان را تهدید می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: از اولین دستورات و مصوبات دولت در این دوره احیای دریاچه ارومیه می‌باشد و پروژه‌هایی در این زمینه در حال اجرا است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست بین المللی اخلاق محیط زیستی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در باره اهمیت درختان در محیط زیست بیان داشت: اهمیت درختان برای خدمات طبیعی فوق  العاده است، درختان به ذاته دارای ارزش و اهمیت فراوان هستند، اهمیتی که اگر بتوان ارزش و خدمات آن را محاسبه کرد هرگز دست به نابودی آن نمی‌زنیم، مثل تأثیراتی که بر روی آب، خاک و تلطیف هوا می‌گذارند. 

وی در ادامه گفت: درخت هم برای انسان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند و هم برای زندگی حیوانات تأثیرگذار است.

*برگزاری دوره‌های آموزشی تسهیلاتی برای محیط بانان

ابتکار درباره تسهیلاتی که برای محیط بانان در نظر گرفته شده است اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان از برنامه‌هایی است که در دستور  کار سازمان محیط زیست قرار دارد و همچنین ارائه تجهیزات به محیط بانان از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست است.

*خشکسالی جدی ایران را تهدید می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با توجه به خشک سالی‌هایی  که کشور را تهدید می‌کند گفت: خشک سالی موضوع جدی است که ایران و منطقه خاور میانه و نقاط دیگری از کشورهای جهان را نیز درگیر خود کرده است به دلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین این میزان از خشک سالی‌ها نیز تشدید شده است.

وی در ادامه تصریح کرد:کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما نیز یکی دیگر از عوامل خشک سالی در کشور است، به همین دلیل موضوع خشک سالی در کشور بسیار جدی است و ما باید الگوی مصرف خود را به ویژه در بخش کشاورزی تغییر دهیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا برای کشاورزان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.تغییر شیوه آبیاری محصولات کشاورزی یکی از این برنامه‌ها است. استفاده از سیستم‌هایی که میزان آب کمتری مصرف کند و بازدهی بیشتری نیز داشته باشد یا انتخابی بذری که میزان آب کمتری صرف آن شود، می‌تواند از عوامل کاهش دهنده مصرف آب نیز باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان داشت:‌ اصلاح سیاست‌های مصرف منابع آبی نیز یکی دیگر از برنامه های سازمان محیط زیست است که می‌تواند از تخریب رودخانه‌ها جلو گیری کند و احیای تالاب‌ها نیز از برنامه‌های دیگر سازمان محیط زیست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه که رئیس جمهور محترم کشور در این باره بسیار جدی می‌باشند یکی دیگر از برنامه‌های سازمان محیط زیست است، از اولین دستورات و مصوبات دولت در این دوره احیای دریاچه ارومیه می‌باشد، و پرژوه‌هایی در این زمینه در  حال اجرا است، بنابراین این موضوع بسیار جدی است و ما امیدواریم نتایج خوبی در این باره بگیریم.

 
انتهای پیام/
برچسب ها: محیط ، زیست ، احیا ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار