ایلام/

شهر تاریخی سیمره در راه ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: 60 اثر تاریخی در سراسر کشور نامزد ثبت جهانی از سوی یونسکو هستند که یکی از این آثار شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره شهر است.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی فراروی این مهم وضعیت تملک این شهر تاریخی است گفت:  این شهر باستانی در میان اراضی کشاورزی و خصوصی کشاورزان قرار دارد که تملک این اراضی از سوی دولت یکی از نیازهای اساسی این شهر تاریخی و کهن است به گونه ای که تا این مساله حل نشود، ثبت جهانی شهر سیمره امری محال و نشدنی است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام همکاری دستگاه های نظارتی و اجرایی مانند استانداری، فرمانداری ، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری منطقه را در تحقق این امر مهم دانست.

شنبه زاده عنوان کرد: تملک زمین های آن منطقه به نفع شهر باستانی و تبدیل شهر تاریخی سیمره به سایت موزه است.

وی یادآور شد: شهر تاریخی سیمره یکی از بی نظیرترین و منحصر به فردترین مجموعه آثار تاریخی موجود در کشور است که تنها بافت شهر تاریخی موجود در شهرستان نیشابور تا حدودی به بافت شهر باستانی شهرستان دره شهر نزدیک است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ساختار شهر کهن سیمره را مختص به یک دوره خاص و متعلق به قرون نخستین اسلامی معرفی کرد که به واقع انتقال دهنده هنر اصیل ایرانی - ساسانی به دوره اسلامی است.

شنبه زاده اضافه کرد: شهر تاریخی سیمره جزو نخستین آثار ثبت شده ملی کشور است که مربوط به اواخر دروه ساسانی و اوایل دوره اسلامی بوده و بیش از 200 هکتار گستره دارد.

وی افزود: این محوطه بزرگ تاریخی دارای بخش های مختلف از جمله بازار، مسجد و ... است و طی 10 فصل کاوش آثار بسیار غنی در این منطقه کشف شده که هم اکنون در موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر نگهداری می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: شهر تاریخی سیمره سال 1310 به شماره شش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در سال 334 هجری قمری بر اثر یک زلزله تخریب شده است ولی به مرور زمان و کاوش های باستان شناسی بسیاری از زوایای پنهان این اثر ارزشمند بیرون کشیده شده است.

شنبه زاده تاکید کرد: امسال اعتبار پژوهشی و مرمتی برای ساماندهی و کاوش در این شهر در حال بررسی است که در صورت تصویب وضعیت آن از حالت رکود فعلی خارج شده و رونق بیشتری می یابد.

وی اضافه کرد: در صورت تصویب این اعتبار شهر تاریخی سیمره به یک پایگاه پژوهشی – گردشگری تبدیل می شود به گونه ای که تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و شکوفایی شهرستان دره شهر می گذارد و محلی برای تردد گردشگران داخلی و خارجی می شود.

شنبه زاده از دستگاه های مرتبط با موضوع اراضی حاشیه شهر تاریخی سیمره خواست در آزاد سازی این شهر باستانی و میراث ارزشمند و ارائه زمین های مناسب به عنوان جایگزین اراضی پیرامون شهر تاریخی به صاحبان املاک با اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و توسعه گردشگری همکاری و هم افزایی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مردم منطقه نیز درخواست کرد که در تملک اراضی و حفاظت از این اثر شاخص استان و کشور با این اداره کل همکاری و همراهی کنند.

استان ایلام به عنوان مهمترین بخش ˈتمدن ایلام باستانˈ پیشینه تاریخی 9 هزار ساله دارد.

ایلام در کنار و همسایگی منطقه میان رودان (بین النهرین) عراق از نخستین مراکز استقرار انسان به شمار می رود.

یافته های باستان شناسان غربی نشان می دهد که برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه غلات در محدوده تپه ˈعلی کش، بخش موسیان شهرستان دهلران کشت شده است.

سه هزار اثر تاریخی و فرهنگی این استان قابلیت ثبت در سیاهه آثار ملی دارد در حالیکه تاکنون کمتر از یک هزار اثر در این سیاهه قرار گرفته‌اند.
 
انتهای پیام/ز

 

برچسب ها: شهر ، تاریخی ، سیمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.