سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تفاوت صدای جلال آل احمد با سایر روشن فکران زمان وی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توان گفت آل احمد مرده است.

به گزارش خبرنگار  ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم "17دقیقه حرف حساب با مردی که بلند فکر می‌کرد" امروز عصر در سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که درباره جلال سخن گفتن سهل و ممتنع است افزود: این امر از این جهت سهل و ممتنع شده که تا به حال سخنان زیادی درباره آل احمد گفته شده و از جهتی دیگر لایه‌هایی مانده‌اند که باید به سراغ آن‌ها رفته و از آن‌ها سخن گفت. 

وی ادامه داد: جلال صدای متفاوت روشفکری زمان ما بود من این تعبیرات را با این تفسیر روشن می‌کنم که با توجه به مؤلفه‌های روشنفکری و شباهت جلال با روشنفکران دیگر به دلیل برخورداری از مؤلفه‌هایی چون اعتراض به وضع موجود، دغدغه شناخت زمان، فکر ورزیدن و احساس مسئولیت آل احمد یک روشنفکر بوده است.

به گفته صالحی اگر با هر دیدی به جلال نگاه کنیم وی از روشنفکران زمان خود بود و زود وارد سیاست شد یعنی از سیاست به تفکر آمد و این تقصیر جلال نبود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: اگر به شهریور 1320 برگردیم متوجه می‌شویم که در آن زمان خیلی‌ها زود وارد عرصه سیاست شدند طبیعتا به افرادی که از سیاست به تفکر می‌آیند باید این حق را بدهیم که خطاهای زیادی داشته باشند این افراد مثل جلال لایه‌های اندیشه فلسفی عمیق نداشتند و این درست است.

صالحی ادامه داد: باید به کسانی که از عرصه سیاست وارد تفکر می‌شوند حق این را که جراحی اورژانسی انجام داده و در دل واقعه برخی از امور را شکل می‌دهند بدهیم. اما این انصاف را باید داشته باشیم که آل احمد در شرایطی می‌زیست که جامعه ما دهه سختی را پشت سر می‌گذاشت.

صالحی تصریح کرد: همچنان می‌پذیرم که آل احمد پر جوش و خروش بود و این واقعیتی است که باید جلال را با این ویژگی‌ها شناخت البته زمانه و شرایط هم در این میان بی تأثیر نبوده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: جلال انسان بود اما انسانی که جز به رسم سوخته روشن فکری نبود او انسانی است که نفس می‌کشد.

صالحی افزود: صدای متفاوت جلال او را ماندنی‌تر کرد و چه بخواهیم و نخواهیم نمی‌توان گفت ‌آل احمد مرده است. او در فضاهای مختلف حضور دارد.

صالحی اظهار داشت: از ویژگی‌های جلال می توان به این اشاره کرد که وی از تعصب ایدئولوژیک فاصله‌ای روشن داشت به آن معنا که در آن زمانی که ایدئولوژی‌ها حصار بودند حصار شکنی کرد و در حصار ایدئولوژی‌هایی که از آن‌ها گذر کرد ایده‌ای را نشان داد که با آن می‌توان از زندان‌های مدرن فرار کرد.

صالحی گفت: جلال از تفنن‌های روشنفکری هم فاصله داشت و در مرکز به طرف نقطه تعادل میان ایدئولوژی‌ها و تفنن‌های روشنفکری جای خود را پیدا کرد.

وی ادامه داد: حرمت و سنت از ویژگی دیگر آل احمد بود آن چه آل احمد را در جامعه ایرانی  حفظ کرده آن است که آل احمد سنت ها را رها نکرد.

وی ادامه داد:‌ مردمی بودن آل احمد ویژگی دیگر اوست زیرا به خلاف جریان روشن فکری، آل احمد را در فضاهای مختلف طبقات اجتماعی حضور فعالی داشت. زیست، بیان و ادبیات آل احمد ادبیاتی مرتبط با لایه‌های مختلف  اجتماعی بود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد:‌ فاصله از محافظه کاری‌های روشنفکری و سنتی ویژگی دیگر آل احمد بود.

صالحی بیان کرد:‌ارتباط با نسل سوم و چهارم زمانه خود نکته دیگر مطرح درمورد ویژگی‌های آل احمد است وی‌ می خواست دیگران را در این کوه نوردی فاصله اجتماعی با خود همراه کند. و  این فاصله‌ای که بیشتر روشن فکران زمانه وی متفاوت بود.

صالحی با بیان این که فاصله از رویکرد‌های خشک آکادمیک و دانشگاه گریزی از ویژگی دیگر جلال آل احمد بوده اظهار داشت:‌در زمانی که بسیاری از روشن فکران زمان در چهار چوب‌های آکادمیک زندگی می‌کردند آل احمد در این چهارچوب‌ها پرورده نشد.

صالحی خاطرنشان کرد: جلال آل احمد به دو وجهه ضد بشری استبداد استعمار و نقش منفی آن‌ها در عقب ماندگی جهان و به خصوص جهان اسلامی باور داشت  این‌ها صدای ماندگاری از آل احمد را ارائه می کرد که با توجه به  این که مشابه نداشت بیشتر می‌ماند.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار