فاطمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شکایات از داروخانه داران در خصوص قیمت دارو ست؛ بیان داشت: بیماران فکر می‌کنند با توجه به قیمت درج شده بروی بسته بندی دارو، داروخانه دارو را گران به آن‌ها فروخته است.

سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که قیمت دارو بروی بسته بندی آن درج می‌شود، و این امر باعث ایجاد تنش بین داروخانه و بیمار می‌شود.

 وی با اشاره به شکایاتی که از داروخانه داران مبنی بر گران فروختن دارو می‌شود؛ افزود: در ۹۰ درصد این شکایات داروخانه مبرا می‌شود و این دستورالعمل قدیمی نیازمند تصحیح و بازبینی است و در داروخانه‌ها ملاک قیمت دارو آن چیزی است که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و سازمان‌های بیمه گر نیز آن را تایید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما سال‌ها نظام ژنریک حاکم بوده و همه دارو‌ها با یک نام مشترک شناخته شدند، اظهار داشت: اخیرا کارخانه‌ها مجاز شدند بطور تجاری دارو را تولید کرده و در مورد آن تبلیغ انجام دهند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه در ایران قیمت گذاری دارو‌ها توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری صورت می‌گیرد، ادامه داد: این قیمت گذاری در سه سطح تولیدات داخلی و واردات؛ توزیع دارو و تعلق ارزش افزوده به آنکه سود شرکت توزیعی را دولت تعیین می‌کند و در سطح سوم نیز داروخانه‌ها قرار دارند.

 به گفته وی حداکثر سود شرکت‌های پخش ۱۲ درصد و مارژین دارو برای داروخانه‌ها در ایران ۲۲ درصد است.

 دکتر فاطمی نظام سایر کشور‌ها را در قیمت گذاری دارو آزادانه‌تر از ایران عنوان کرد و اظهار داشت: بطور عمده دو سازمان بیمه که باید پول پرداخت کند و سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت داروهای ژنریک را تعیین می‌کنند؛ ولی در ایران حتی در مورد داروهای تجاری نیز نظارت دولت وجود دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.