فرهاد فراهانی، معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با
خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران ، افزود: خوشبختانه توجه ویژه به بخش درمان و بهبود کیفیت خدمات درمانی در دولت یازدهم، با راهاندازی و اجرای طرح تحول سلامت، به طرز چشمگیری ارتقا یافت ولی این در حالی است که علیرغم افزایش ۴برابری نرخ تورم اقتصادی، کم توجهی و یا کمبود اعتبارات اختصاص یافته به بخش آموزش این بخش را با چالشی مهم در زمینه گسترش و توسعه رشتههای تحصیلات تکمیلی، برنامههای آموزشی و نیز تربیت دانشجویان در رشتههای مختلف علوم پزشکی مواجه کرده در حالیکه تربیت دانشجویان در رشتههای علوم پزشکی به علت ماهیت این رشتهها واقعا نیازمند صرف وقت و هزینههای زیادی است.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در برخی استانها، به ویژه در رشتههای تخصصی رادیولوژی، ارتوپدی، طب اورژانس، دستیاری و طب فیزیکی در مراکز درمانی مناطق محروم را از دلایل نبود ساز و کارهای حمایتی از همان دوره آموزش دانشجویی عنوان کرد، تاکید کرد: هزینههای بالای آموزش موجب میشود که افراد پس از اخذ تخصص، برای رسیدن به مزایا و حقوق بیشتر به نسبت به هم سطحانشان از مناطق محروم به مناطق برخوردار، روی آورند که این موضوع در آینده آموزش کشور نیز میتواند تاثیرات منفی چشمگیری را برجای گذارد.
فرهاد فراهانی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۳۰۰ رشته جدید در علوم پزشکی در لیست انتظار بررسیها قرار گرفته و برخی نیز در مرحله مطالعه هستند، گفت: هر چند که در راستای اجرای سیاست کاهش جذب دانشجو و گسترش تحصیلات تکمیلی اقدامات بسیار خوب و اثربخشی صورت گرفته ولی تا زمانی که اعتبار آموزشی همچنان در سطح ناکامی باقی بماند، رشتههای پیشبینی شده جدید نیز به علت کمبود اعتبارات در فرآیند آموزش، ممکن است متوقف شده و یا بدنه آموزشی علوم پزشکی نتوانسته از پس هزینههای تربیت و آموزش دانشجویان برآید.
انتهایپیام/