سایت Chinese Defense در خصوص توازن رزمی موشک‌های میانبرد کره شمالی نوشته است: زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی (که عمدتا موشک‌های میان‌برد بوده قادر است تا 1860 مایل (3 هزار کیلومتر) را هدف قرار دهند که در این بین تمام ژاپن و پایگاه‌های نظامی آمریکا در گوام در معرض خطر جدی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ شبه‌جزیر کره همواره آبستن حوادث گوناگونی بین کره شمالی و جنوبی بوده است و وجود یک خصومت همه جانبه و پایدار بین دو کره همواره وجود داشته است. البته نباید نقش مضر (Antagonism)  آمریکا را در این تحولات نادیده بگیریم.






زیرا این کشور به دنبال منافع خود است و منافع خود را در درگیری بین دو کره می بیند و با توجه به وجود قدرت نظامی بالای کره شمالی سعی دارد با ایجاد یک ترس کاذب در کره جنوبی پایگاه‌ها و منافع استراتژیک خود را در این کشور تقویت کند و به همین دلیل با بهره برداری سیاسی از این موضوع سعی دارد به درگیری دامن بزند و یقینا آمریکا به دنبال منافع خود است.




به همین دلیل کره شمالی که سعی در ایجاد درگیری ندارد اما با توجه به شرایط نیاز دارد که قدرت نظامی خود را افزایش دهد و استفاده از موشک‌های راهبردی موسودان به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل آمریکا و تهدید کننده منافع این کشور در شبه جزیره کره خواهد بود.





روزنامه Washington Post در خصوص موشک موسودان می‌نویسد: این موشک با نام BM-25 و هم‌چنین با نام‌های Taepodong، Nodang،Rodong-B و Mirim شناخته شده است که یک موشک بالستیک میان برد (Intermediate-range Ballistic Missile)  است که برای اولین بار در رژه نظامی در اکتبر 2010 در جشن ملی این کشور نشان داده شده است.

کارشناسان بر این باورند که این یک مدل کاملی از موشک موسودان است که شبیه موشک R-27 Zyb است اما از نظر شکلی کمی بزرگتر است. 




در خصوص اطلاعات کلی این موشک  Washington Post اضافه کرد: این موشک با طول 12 متر و قطر 1/5 متر و سر‌جنگی متعارف یا بعضا هسته‌ای و با وزن سر‌جنگی 1000 تا 1250 کیلوگرم و با سوخت مایع، هدایت اینرسی (Inertial Guidance) است که 2 هزار و 500 تا 4 هزار کیلومتر برد موثردارد و وزن کلی آن 19 تا 26 تن است که توسط لانچر Maz-Based روی سکو برای شلیک می‌رود.

  روزنامه Washington Post هم‌چنین مدعی است که کشورهای کره شالی و جمهوری اسلامی ایران از این موشک استفاده می‌کنند. 

دیوید رایت دانشمند ارشد و کارشناس مسائل نظامی در مقاله‌ای با عنوان "میزان برد تخمین زده شده موشک‌های موسودان"  تصریح کرد: با فرض بر اینکه این موشک‌ها توسعه پیدا کرده باشند و براساس تکنولوژی پیشرفته باشد از طیف میانبرد  از 3300 تا 4400 کیلومتر پیشنهاد شده است که می‌تواند نسبت به برد خود سرجنگی آن بین 500 تا 1000 کیلوگرم باشد.

البته سازمان‌های جاسوسی آمریکا و کره جنوبی تخمین زده‌اند که کره شمالی تعداد لانچرهای خود را از 94 به   200 افزایش داده است و یک چهارم از این لانچرها به موشک‌های موسودان با برد بیش از 2هزار کیلومتر تعلق دارد. 
 


 مارکوسی چیلر در گزارشی با عنوان توصیف تهدید هسته‌ای موشک‌های کره شمالی که توسط شرکت RAND منتشر شده گفت: از سال 2012 هیچ نشانه‌ای که نشان دهد سیستم‌های موشکی موسودان پرتاب شده یا آزمایش شده باشند،  نیست.  
 

 در خصوص برد این موشک کارشناسان معتقدند که از غرب تا شبه قاره هند و از جنوب تا اندونزی و از شرق تا ژاپن و از شمال تا بخش‌هایی از روسیه را تحت پوشش قرار می‌دهد. 





یکی از تحلیلگرانGlobal Security در یک مصاحبه اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد برنامه کره شمالی با مقاصد خاص باشد و آن‌ها به دنبال ارسال یک ماهواره به مدار و توسعه برنامه خود با اشتراک ایران و پاکستان هستند. 

سایت Chinese Defense در خصوص توازن رزمی موشک‌های میانبرد کره شمالی نوشت: زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی (که عمدتا موشک‌های میان‌برد بوده قادر است تا 1860 مایل (3 هزار کیلومتر) را هدف قرار دهند که در این بین تمام ژاپن و پایگاه‌های نظامی آمریکا در گوام در معرض خطر جدی قرار دارند. 




 در همین حال به خاطرانجام رزمایش‌های مشکوک کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا یقیننا کره شمالی هم به دنبال توسعه برنامه خود به منظور دفاع همه‌جانبه از خود باشند.  البته وزارت دفاع کره همواره هشدار داده که در صورت حمله کره شمالی لانچرهای پیونگ یانگ هدف قرار می‌گیرد.  
 

کارشناسان نظامی معتقدند کره شمالی به دنبال توسعه برنامه موشکی خود است تا بتواند آمریکا را هدف قرار دهد که موشک مرسودان شاید یک جرقه اولیه برای انجام این کار باشد.  
 
البته در برهه‌ای از زمان در سال گذشته میلادی تنش بین کره شمالی و کره جنوبی به قدری افزایش یافته بود که منابع آگاه کره شمالی و آمریکا حداقل یک موشک بالستیک موسودان با برد 2 هزار کیلومتر سوختگیری و آماده پرتاب شده بود.
 

 
البته تحریکات آمریکا و کره جنوبی باعث ناامن سازی هر چه بیشتر کره جنوبی گردیده است و این امر باعث می‌شود که کره شمالی خود را هر چه بیشتر آماده کند به گزارش منابع آمریکایی، کره شمالی در زمان تنش دو کره موشک‌های موسودان را به سواحل شرقی برده بود.

 
شبکه خبری Reuters , CBS هم این موضوع را که موشک های موسودان منتقل شده است را به نقل از مقامات امنیتی آمریکا تایید کردند.  
 
کارشناسان نظامی یادآور می‌شوند که سامانه‌های موشکی موسودان سیار هستند و به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانند دوباره در مناطق استراتژیک مستقر شوند.  
 
البته تنش بین دو کره با دخالت آمریکا در سال 2013 به اوج خود رسید و باعث شد دو کره باز هم سودای جنگ در سربپرورانند که البته رفته رفته با گذر زمان تنش‌ها کمتر شد و شرایط عادی به شبه‌جزیره کره بازگشت البته نگرانی آمریکا از قدرت موشکی کره شمالی وجود خواهد داشت و باید کره شمالی اهداف خود را در زمینه موشکی توسعه دهد زیرا هیچ بعید نیست این کشور درگیر یک جنگ طولانی در آینده شود و خوی تجاوزگری آمریکا هم دلیلی بر این امر است.

گزارش از: محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار