دبير کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ايران تاکيد کرد: پرداخت جوايز صادراتی به جای آنکه در چارچوب تصميم‌های متغير دولت‌ها باشد، بايد در رديف‌های بودجه قرار گيرد تا دچار وقفه نشود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از انجمن صادر کنندگان خدمات فني و مهندسي ايران، سيامک دولتشاهي با بيان اينکه پرداخت جوايز صادراتي از سال 1390 متوقف شده و بدهي هاي معوق دولت به دريافت کنندگان اين جوايز نيز همچنان پرداخت نشده است، گفت: پرداخت جوايز صادراتي مي تواند شتاب و رشد صادرات خدمات فني و مهندسي را تضمين کند.

وي از بودجه ريزان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست، پرداخت جوايز صادراتي در بودجه سالانه لحاظ و در به صورت قانون تصويب شود، تا صادرکنندگان با رغبت و دلگرمي بيشتر در حوزه صادرات فعاليت کنند.

دبير کل انجمن صادر کنندگان خدمات فني و مهندسي ايران افزود: صادرات خدمات فني و مهندسي در سال هاي 1381 تا 1390 به تدريج 45 درصد رشد داشت، اما اين رشد از سال 1390 به علت پرداخت نشدن جوايز صادراتي بسيار کمتر شده است.

سيامک دولتشاهي با بيان اينکه پارسال ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي دو ميليارد و 261 ميليون دلار بوده است، تاکيد کرد: ايران سالانه ظرفيت بيست ميليارد دلار صادرات خدمات فني و مهندسي دارد که با پرداخت جوايز صادراتي و رفع مشکلات بانکي صادر کنندگان، اين رقم دست يافتني است.  

بنابراين گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت هم پيش از اين اعلام كرده است: تلاش مي کنيم جايزه صادراتي را براي تشويق وترغيب به صادرات غير نفتي احيا كنيم چون  در كشورهاي ديگر نيز براي صادر كنندگان مشوقهاي در نظر گرفته مي شود.

محمدرضا نعمت زاده در نشست بررسي چالشها وراهكارهاي توسعه صادرات خدمات فني ومهندسي در ارديبهشت ماه گفته است: توسعه صادرات غير نفتي به ويژه صادرات خدمات فني و مهندسي مي تواند ما را به رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي نزديك کند ، صادرات خدمات فني ومهندسي در سالهاي گذشته رشد خوبي داشته است وبايد با برنامه ريزي بهتر تقويت شود، همچنين بايد تشكلها و انجمن هاي صادراتي در كشور ايجاد و تقويت شوند تا بتوانند به همگرايي شركتهاي صادركننده كمك کنند.

بنابراين گزارش جايزه صادراتي را در هر شرايط مي توان احيا و بازسازي کرد اما بايد همبستگي مستقيم با حداکثر سازي ارزش افزوده باشد.

تقريبا در هر کشور مي توان اين رفتارها را رديابي کرد اما رويکردها و اهداف جايزه صادراتي بايد متحول شود.

کارشناسان معتقدند اينکه وزير صنعت،معدن وتجارت اعلام كرده است تلاش مي کند جايزه صادراتي را براي تشويق وترغيب به صادرات غير نفتي احيا كند، مطلوب است اما بايد کيفيت ان هم توسعه يابد و روندهاي گذشته هم آسيب  شناسي شود.

همه کشورها تلاش مي کنند ظرفيت هاي توليدي خود را با توسعه صادرات افزيش دهند و اگر با محصولات دارايي فناوري برتر و ثروت نوين و تازه همراه شود ، حتما توجيه اقتصاد هم خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار