یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ترکیه یک قطعه بزرگتر از پازل حمایتی داعش است که در پیدایش و حمایت از این گروه تروریستی نقش دارد.

"جعفرقنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به روابط میان ترکیه و داعش گفت: عملکرد و کارنامه داعش موجب واکنش‌های مردمی و افکارعمومی شده و کسانی که در پیدایش، کمک‌ رسانی و پشتیبانی این گروه تروریستی نقش دارند، برای اینکه با واکنش‌های سایر کشورها روبه‌رو نشوند، رابطه خود را کتمان می‌کنند.

وی ادامه داد: حمایت‌های ترکیه در گذشته با در اختیار قرار دادن مرزهای این کشور جهت ورود و خروج تروریست‌ها و تجهیزاتشان به داخل خاک عراق محدود می‌شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه چرا دولت ترکیه داشتن چنین روابطی را با داعش کتمان می‌کند، تصریح کرد: با توجه به مسائل منطقه و موج سرکوب داعش در رسانه‌های غربی هرگونه ارتباط ترک‌ها با این گروه تروریستی می‌تواند به منزله نوعی پشتیبانی از آن‌ها در محافل بین‌المللی تلقی شود و برای دولت ترکیه تبعات سیاسی جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

قنادباشی گفت: با توجه به سیاست نظر به جنوب (سوریه و عراق) ترکیه  از زمان "داوود اوغلو" که علاقمند بود گروه‌های سیاسی خود را در این مناطق ایجاد  کند و موفق به انجام آن نشد، لذا متوسل به گروه‌های نظامی خود در این منطقه شد.
 
وی افزود: ترکیه به دلیل عضویتش در ناتو و حضور نیروهای آمریکایی در ارتش این کشور، ناگزیر به انجام اقداماتی شد که به خواست ایالات متحده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: نقش‌آفرینی ترکیه در پیدایش و حمایت از گروه تروریستی داعش دو دلیل دارد، اینکه  طرح‌هایی برای بهره‌برداری از کشورهای جنوب (عراق و سوریه) که مبتنی بر یک طرح قدیمی می‌باشد، و ثانیا، تبعیت ارتش ترکیه از آمریکا است.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه یک پازل بزرگتر نسبت به کسانی است که در پیدایش و حمایت از گروه تروریستی داعش نقش دارند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، ترکیه ، حمایت ، سوریه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار