دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به وزیر امور خارجه، طی نامه سرگشاده‌ای لزوم آموزش نیروهای وزارت خارجه مبتنی بر نگاه صحیح به انقلاب اسلامی را یادآوری و تاکید کرد: باید با داشتن نگاه جبهه‌ای، از بازی در زمین دشمن خودداری شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، طی نامه سرگشاده‌ای مطرح کرد: لزوم آموزش نیروهای وزارت خارجه مبتنی بر نگاه صحیح به انقلاب اسلامی را یادآوری کرده و تاکید می‌کنیم باید با داشتن نگاه جبهه‌ای، از بازی در زمین دشمن خودداری کرد. کلید اصلی انتقاد صریح از استکبار است.

بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر ظریف

سلام علیکم

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطف جدیدی از تقابل تاریخی حق و باطل و جنگی تمام عیار با جبهه کفر شکل گرفت. دستگاه استکبار نیز با تمام توان خود، سعی در خاموش کردن این نور الهی داشت و البته راه به جایی نبرده و نخواهد برد که نور خدا خاموش شدنی نیست.

وزارت امور خارجه باید درک درستی از انقلاب اسلامی و تحولات جهانی داشته باشد تا بتواند اهداف آن را در سطح بین المللی دنبال کند. اکنون سوال اینجاست که فاصله رویکرد وزارت خارجه با گفتمان انقلاب اسلامی چقدر است؟

از شما می‌خواهیم داستان انقلاب را یکبار دیگر مرور کنید. اما نه از پشت عینک غربی بلکه با روایت امام آن را بخوانید. وقتی تجربه انقلاب اسلامی را بازخوانی و مرور کنید، برایتان سوال ایجاد می‌شود که چطور این نظام با همه تهدیدهای قدرت‌های استکباری، هنوز پابرجاست و هر روز دارد پیشرفت می‌کند؟

داستان انقلاب به روایت امام، شبیه داستان انبیاست. باور به سنت‌های الهی جزو لاینفک عقلانیت اسلامی و ایمان رمز پیروزی این ملت است.

ما از امام می‌آموزیم، جنگ ما جنگ حق و باطل است، جنگ اسلام و کفر است، جنگی است به گستردگی کل تاریخ، جنگی است در افق ظهور، اما متاسفانه برخی‌ها انقلاب اسلامی را مانند سایر انقلاب‌های تاریخ تحلیل می‌کنند. در حالیکه جنس انقلاب اسلامی،‌‌ همان جنس انقلاب حضرت ابراهیم، حضرت موسی و دیگر پیامبران الهی تا پیامبر خاتم است.

حرف نوی انقلاب اسلامی این است که نه تنها می‌توان بدون تکیه به شرق و غرب بلکه بالا‌تر از آن، با دشمنی با استکبار و امریکای جنایتکار نیز می‌توان پیشرفت کرد. اگر دشمن‌شناس نباشیم در کوچه اول سیاست خارجی گیر افتاده‌ایم.

این سخنان نه شعاری است و نه تضادی با رفتار دیپلماتیک دارد، بلکه ریشه در عقلانیت اسلامی دارد.

جناب آقای دکتر ظریف

باتشکر از عملکرد یکساله حضرتعالی و با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت امور خارجه بخصوص موضع گیری مناسب در برابر کشتار مردم مظلوم غزه اما وقتی کارنامه وزارت امورخارجه را بررسی می‌کنیم، فاصله معناداری بین رویکرد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هویت حقیقی انقلاب اسلامی می‌بینیم.

در میان اقدامات مثبت، سه ضعف و اشتباه، پر رنگ‌تر دیده می‌شود. اقدامات نابجا در سفر سال گذشته به مقر سازمان ملل، امضای توافق ضعیف ژنو و فراموشی و عدم ارتباط گیری موثر با کشورهای مستقل بخصوص آمریکای لاتین.

در راستای ایفای نقش هرچه بهتر در نظم نوین جهانی و در آستانه سفر مجدد به سازمان ملل، از آنجا که امید آزادیخواهان جهان هنوز به ملت بزرگ ایران است، لازم دیدیم چند نکته‌ای را خدمتتان متذکر شویم:

۱- مخالفت جدی با نظام سلطه و لزوم به چالش کشیدن مناسبات بین المللی حاضر

اتخاذ راهبرد صحیح و صریح در قبال سیاست‌های امریکا و تلاش در جهت اصلاح و بازنگری در ساختار ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی باید در دستور کار وزارت امورخارجه قرار گیرد.

آمریکا به فرموده امام راحل‌‌ همان شیطان بزرگ و به گفته مطهری زمان‌‌ همان کافرحربی است، که علنا ما را تهدید به حمله نظامی می‌کند. نقد صریح و به چالش کشیدن آمریکا در مجامع و سفرهای بین المللی، نترسیدن از هیبت و تشر آن‌ها، دفاع قاطع و واقعی از مظلومان عالم در برابر مستکبران نیاز امروز وزارت خارجه است.

۲- اصلاح رویکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و لزوم رعایت دقیق خط قرمز‌ها

در اینکه نتیجه مذاکرات فعلی، لحن تند‌تر امریکایی‌ها و توقعات طلبکارانه آنان بوده، هیچ شکی وجود ندارد. انتظار این است که در مذاکرات انفعالی برخورد نشود و رویه گذشته ادامه پیدا نکند. بلکه باید طلبکارانه و با عزت از حقوق هسته‌ای و منافع ملی صیانت کرد.

متاسفانه تیم مذاکره کننده در برخی مقاطع حتی حداقل‌های دیپلماتیک را نیز رعایت نکرد. از تیم مذاکره کننده انتظار داریم عزت ملت ایران را در نظر داشته باشد. ادامه این رویکرد را شیوه‌ای نادرست و تمدید توافق ضعیف ژنو را کار اشتباهی می‌دانستیم. از شما می‌خواهیم جزئیات مذاکرات و توافق‌ها را در اختیار ملت ایران قرار دهید و در راستای خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کردند گام بردارید. مردم را محرم اسرار بدانید و افزایش تحریم‌ها را فقط مخالف روح توافق نامه ژنو نشان ندهید! اینکه جمهوری اسلامی در افکار عمومی منفعل و دوگانه نشان داده شود، مطابق مصالح ملی نیست.

۳- پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی (هولوکاست واقعی) در غزه

مسئله فلسطین یکی از چالش‌های اساسی و نماد تقابل حق علیه باطل است. اعتراض و فریاد نسبت به جنایات این رژیم تروریستی و همپیمانان غربی‌اش، کمترین کاری است که می‌توان انجام داد اما باید به‌ دنبال راهکارهای عملیاتی برای دفاع از جبهه مقاومت بود. ایجاد مجمع بین المللی مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی با حضور دولت‌های آزادی خواه، تشویق به قطع همکاری سیاسی با این رژیم کودک کش، تلاش برای تصویب قانون تحریم کالاهای اسرائیلی و اجرای فراگیر آن در کشورهای اسلامی و مستقل، از جمله اقداماتی است که می‌توان آن را در دستور کار قرار داد.

لازم است با تبریک پیروزی مقاومت به تمامی دولت‌ها وملت‌های حامی مردم مظلوم غزه، با دعوت رسمی از سران مقاومت، جشن پیروزی را در ایران برگزار کنید.

۴- لزوم اصلاح در راهبرد معاونت اروپا و آمریکا

لزوم توجه و تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی، مخصوصا در امریکای لاتین باید در دستور کار ویژه وزارت خارجه باشد. جناب آقای دکتر تخت روانچی با آنکه مسئولیت معاونت اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه را برعهده دارند اما در تیم مذاکره کننده هسته‌ای مشغول خدمتگزاری می‌باشند و طبیعتا وقت زیادی را از ایشان خواهد گرفت. پیشنهاد می‌شود با جابجایی‌های مناسب، از ظرفیت‌های این حوزه غفلت نشود. ارتباط گیری گسترده با کشور‌های مستقل بخصوص در زمینه علمی و فنآوری نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در پایان با تشکر از زحمات حضرتعالی، لزوم آموزش نیروهای وزارت خارجه مبتنی بر نگاه صحیح به انقلاب اسلامی را یادآوری کرده و تاکید می‌کنیم باید با داشتن نگاه جبهه‌ای، از بازی در زمین دشمن خودداری کرد. کلید اصلی انتقاد صریح از استکبار است.

شما را فردی دلسوز برای ملت و سربازی برای نظام اسلامی می‌دانیم و آرزوی پیروزی و موفقیت برای شما و همکارانتان را داریم. امیدواریم دستگاه سیاست خارجی کشور بعنوان ارتش منظم دیپلماسی در تحقق اهداف عالیه نظام اسلامی و حراست از حقوق ملت ایران و پاسداشت خون شهدا موفق و سربلند باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار