نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: اگر خشکسالی رخ دهد به بخش‌های حاشیه نشین استان‌های تهران و شمال اضافه خواهد شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.

"علیرضا خسروی" نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بحران آب در حوزه انتخابیه‌اش، گفت: این بحران در واقع به عنوان یکی از معضلات بزرگ کشور است که استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست.   
 
وی افزود: به دنبال این بحران اگر مرکز و کویر کشور خالی از جمعیت شود، مشکل امنیتی در کشور رخ خواهد داد.   
 
خسروی تاکید کرد: با صرفه‌جویی در مصرف این مایه حیات و استفاده از روش‌های مناسب آبیاری در زمین‌های کشاورزی می‌توان این معضل را حل کرد، در حال‌حاضر بهینه‌سازی مصرف آب در مزرعه‌ها به میزان 95 درصد رسیده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، اضافه کرد: ایجاد سیستم‌های جدید‌تر دیگر مانند سیستم آبیاری قطره‌ای در مزارع و باغات می‌تواند میزان مصرف آب را کاهش داده و مسیری برای از میان برداشتن این معضل باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استان سمنان در حوزه آب شرب کمبودهایی را دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با صرفه جویی با این بحران مهم در کشور مبارزه کنیم، چرا که اگر خشکسالی رخ دهد به بخش‌های حاشیه نشین استان‌های تهران و شمال اضافه خواهد شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.   
 
گفتنی است، سابقه مسأله مهاجرت در ایران طی دهه‌های گذشته، به سرآغاز دگرگونی‌های اجتماعی و اقتصادی بر می‌گردد و اکنون نیز شاهد حجم بالایی از جابه‌جایی جمعیت در کشور مخصوصاً به سمت کلانشهر‌ها هستیم، به گونه‌ای که این پدیده رو به فزونی منجر به ایجاد قطب‌های مهاجر فرست و مهاجرپذیر شده و هر کدام از آنها به نحوی متأثر از پیامد‌های این مسأله هستند.

هر چند مهاجرت تحت تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، اقلیمی و... صورت می‌گیرد و واکنشی طبیعی به تغییرات نظام اجتماعی بوده و فی‌نفسه امری طبیعی است، اما روند مهار گسیخته آن مشکلاتی را در سطوح کلان و منطقه‌ای به دنبال دارد که علاوه بر به هم ریختن تعادل و تعمیق شکاف توسعه بین مبدأ و مقصد، فشار بر بازار کار، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی، ریخت شهری و... در مقصد از نتایج آن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار