دومین جشنواره استانی هلو، با هدف ترویج تولید محصول سالم و ارگانیک در روستای شوراب صغیر در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

دومین جشنواره استانی هلو، با هدف ترویج تولید محصول سالم و ارگانیک در روستای شوراب صغیر شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.


در این جشنواره نخستین بازارچه خرید و فروش محصول هلو در کنار باغات منطقه شوراب صغیر نیز گشایش یافت و باغداران انواع محصول هلو و فراورده های این میوه را در معرض دید عموم قرار دادند.


مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در این جشنواره، با اشاره به سطح زیر کشت 4 هزار و 448 هکتاری باغات هلو و تولید سالانه نزدیک به 39 هزار تن محصول هلو در این استان افزود: باید با استفاده بهتر از نهاده های کشاورزی، توسعه پژوهش و آموزش کشاورزان، بکارگیری توصیه های بخش کشاورزی و الگوی مناسب مصرف آب، کیفیت و کمیت تولید این محصول را افزایش دهیم.


رستم غیبی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر، درصد قابل ملاحظه ای از محصول هلوی استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل نبود صنایع تبدیلی و برداشت سنتی و دستی، در مراحل برداشت تا مصرف از بین می رود، شناسایی و تشکیل تشکل های تعاونی برای مراحل برداشت تا بسته بندی و مصرف، و احداث کارخانه های فراوری این محصول را از برنامه های در دست اقدام برای رفع مشکلات و افزایش سود آوری در زمینه باغات هلو می باشد.


فرماندار شهرستان سامان هم با تأکید بر ضرورت انسجام در جمع آوری و بازاریابی محصول هلوی باغات استان چهارمحال و بختیاری، از تلاش و برنامه ریزی برای افزایش سود تولیدکنندگان این محصول، با قطع واسطه گران این عرصه خبر داد.


مدیر باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم اهداف برگزاری این جشنواره را ترویج تولید محصول سالم و ارگانیک، معرفی ارقام مختلف هلوی استان، و معرفی تولید کنندگان پیشرو محصول هلو اعلام کرد.


بیشترین سطح زیر کشت باغات هلو استان چهارمحال و بختیاری، با میانگین برداشت 11 تن در هر هکتار، در شهرستان سامان قرار دارد.


فصل برداشت هلو در چهارمحال و بختیاری، از نیمه مرداد تا اول مهر می باشد که در این زمان محصول هلو، از سوی باغداران به صورت دستی و جبعه ای برداشت و به بازار مصرف داخلی استان و استان های همجوار ارسال می شود.


شهرستان سامان، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با بیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن ( شهر سامان ) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.


این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.