مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ پاییزه عشایر این استان خبر داد و گفت: بازگشت عشایر استان تهران به مناطق قشلاقی از نیمه‌ دوم شهریورماه آغاز و تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی امور عشایر استان تهران، سیروس نصیری در مورد آغاز کوچ عشایر استان تهران گفت: عشایر استان تهران در 154 سامان عرفی مناطق قشلاقی در هفت شهرستان استان مستقر می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: عشایر استان با حدود سه هزار خانوار، دارای 700هزار واحد دامی هستند که حدود 100 روز از سال را در چادر و در مناطق ییلاقی شهرستان‌های فیروز‌کوه، دماوند و شمیرانات به دلیل نزدیکی به مراتع و برای تغذیه و تعلیف دام مستقر هستند.
 
مدیر امور عشایر استان تهران افزود: در سال جاری به عشایر کوچنده خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سوخت فسیلی، توزیع آرد، مرمت ایل‌راه‌های عشایری و سایر خدمات را ارائه و با سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، اداره کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست هماهنگی لازم انجام شده است.
 
* آبرسانی 60 هزار مترمکعبی به عشایر
 
نصیری در ادامه به خدمات ارائه شده به عشایر استان تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به خشکسالی در مناطق عشایری 60 هزار متر مکعب آب به وسیله تانکرهای آبرسانی سیار و یا از طریق مرمت و بازسازی چشمه ها، قنوات و ایجاد مخازن ثابت جهت تامین آب شرب بهداشتی عشایر و دام آنها اقدام می‌شود.
 
به گفته مدیر امور عشایراستان تهران در سال جاری سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی در مناطق ییلاق اجرا شد.
 
وی احداث یک پل در شهرستان فیروزکوه جهت تسهیل عبور عشایر در مناطق ییلاقی، استقرار خانه بهداشت در شرق دشت لار، واکسیناسیون رایگان دام عشایر، احداث جایگاه ثابت اکیپ دامپزشکی و فعال سازی شبکه تلفن همراه در منطقه‌ی عشایری را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شد‌ه است.
 
مدیر امور عشایر استان تهران با بیان این‌که بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میان‌بند است‌، گفت: در سالهای اخیر منطقه ماملو دچار تعرض و انسداد شد که در این مورد با سازمان آب منطقه‌ای در خصوص گذر عشایر از مجاورت سد ماملو و با اداره کل راه و شهرسازی استان بابت ایجاد پل برای گذر از بزرگراه پردیس به تفاهم رسیده‌ایم.
 
وی افزود: هم اکنون عشایراستان تهران و عشایر میهمان از استان‌های مرکزی، سمنان، البرز و قم  به همراه دام خود از مناطق ییلاقی به سمت مناطق قشلاقی در کوچ هستند و این کوچ به مدت دو ماه ادامه دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار