به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در بعضی از نقاط دنیا افرادی که در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، بورنشیت، تنگی تنفس و حملات قلبی و آلرژیهای مختلف تنفسی است.
علی شفیعی پور، کارشناس محیط زیست درباره آلودگیهای اخیر کلان شهرهای ایران گفت: آلودگی هوا در اکثر کشورهای دنیا ساکنان کلان شهرها به عنوان عنصری بحرانی در محیط زیست شناخته شده است، به گونهای که تلاش برای داشتن هوای پاک تر در چند دهه اخیر در اکثر نقاط دنیا همه گیر شده است و این تلاش گسترده به صورت یک واقعیت بین المللی ظاهر گردیده است.
وی در ادامه بیان داشت: در کشورهای پیشرفته همواره در تلاش هستند با ساخت و طراحی وسایل نقلیهای که از حداقل سوخت استفاده میکنند، گاهی موثر جهت کاهش آلودگی هوا بردارند اما در ایران متاسفانه وسایل نقلیه موتوری نسبت به دیگر کشورها از بالاترین مصرف سوخت برخوردارند.
این کارشناس گفت: تبدیل شدن سوخت خودروها به CNG (سی ان جی) میتواند گام موثری در جهت کاهش آلودگی هوا باشد، چون در این صورت مصرف بنزین و در ازای آن واردات بنزین کاهش پیدا میکند.
وی در ادامه اظهار داشت: در برخی از کشورها استفاده از انرژیهای تجدید پذیر شناخته شده است. انرژیهایی که همچون انرژی خورشید، باد و انرژی گرمایی و یا جزر و مد اقیانوسها تجدید پذیر است و باری هوا و محیط زیست آلودگی ایجاد نمیکند.
شفیعی پور در ادامه گفت: آلودگی هوا یک بحران عمیق زیست محیطی محسوب می شود. بحرانی که جان ما را به خطر میاندازد، پس باید برای نجات جان خودمان نیز تلاش کنیم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و مترو و ... میتواند عامل موثری هر چند کوچک، جهت کاهش آلودگی هوا باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهایی که مرکز سنجش آلودگی هوا را بحرانی اعلام میکند، حتی الامکان شهروندان باید از عبور و مرور در محدودهی مرکز شهر و پر ترافیک نیز اجتناب کنند و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در سفرهای روزانه و درون شهری خود جایگزین استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین کنند.
انتهای پیام/