قائم مقام سازمان امداد و نجات گفت: اگر بخواهیم در برنامه‌های عملیاتی پیشرفت خوبی داشته باشیم تا منجر به نتیجه مناسب شود، نیاز به ارزیابی از وضعیت آمادگی و توان درون سازمانی و گروهی که قبلاً بر اساس ساختارهای اصلی، سازماندهی و ساماندهی شده‌اند، داریم.

 به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران،مجتبی سیف، قائم مقام سازمان امداد و نجات در برنامه ره آورد گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: اگر بتوانیم به موقع و در زمان مناسب از آمادگی و توانایی‌های سازمان‌ها و گروه‌های امدادی، یک ارزیابی دقیقی داشته باشیم، آن زمان است که می‌توانیم به نقاط ضعف و قوت خودمان دست یابیم و پس از آن برای برطرف کردن نقاط ضعفمان از شرایط مناسب استقاده و نقاط قوتمان را نیز تقویت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: برای این منظور صحنه‌های واقعی حوادث و بلایا را به صورت شبیه سازی شده به وجود می‌آوریم تا مشاهده کنیم در مواجه با این گونه حوادث، نیروهای امدادی چگونه عمل می‌کنند و پس از ارزیابی آن‌ها، بر اساس بررسی چگونگی مواجه به بلایا و دستیابی به نقاط ضعف و قوت سعی خواهیم کرد با برگزاری دوره‌های آموزشی، نقاط ضعف را اصلاح و در جهت تقویت نقاط قوت بکوشیم. بنابراین رویکرد اصلی شبیه سازی حوادث این است که نیرو‌ها و امدادگرانی را تربیت کنیم که در هنگام حادثه بتوانند با تصمیم گیری درست و بهنگام عملیات صحیحی را انجام دهند. 

سیف با بیان اینکه در گام نخست این طرح، هدفمان ارزیابی و شرکت امدادگرانی است که به صورت داوطلب توسط سازمان، ساماندهی شده‌اند، می‌باشد، گفت: تا آن‌ها افراد ورزیده و آماده به کار شوند و زمانی که این امدادگران به درجه‌ای رسیدند که خیال ما از بابت نقاط قوت و آمادگیشان راحت شد به سراغ مردم می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا با برگزاری آموزش و اجرای مانورهایی چون مانور زلزله در مدارس کشور، ذهن مردم را در برابر مواجه با بحران آماده کنیم. البته برگزاری مانور با مردم با حضور امدادگران آموزش دیده کامل و مسلط خواهد بود. 

وی در ادامه افزود: بر اساس شعار سازمان که «هر خانواده یک امدادگر»، و با تاکید بر اینکه افرادی که می‌توانند بهترین کمک را به آسیب دیدگان کنند، آن‌هایی هستند که در لحظات اولیه حوادث در صحنه حضور داشته باشند، بنابراین خود افراد و اعضای خانواده نخستین کسانی هستند که می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، بنابراین خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند در مواقع بحرانی درست عمل کنند. 

قائم مقام سازمان امداد و نجات در پایان اظهارکرد: بالا بردن آمادگی و توان عملیاتی، تقویت حس همکاری و مشارکت تیم‌های عملیاتی، ارتقای قدرت تحمل امدادگران در مواجه با شرایط اضطراری و سخت امدادی، امکان سنجی تجهیزات و امکانات نیروهای عملیاتی و شعب استان‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت تیم‌های امداد و نجات عمل کننده در حوادث به صورت مستمر و تربیت و آماده‌سازی تیم‌های امداد و نجات برای مقابله با حوادث واقعی از جمله اهداف این سازمان در برپایی مانورهای فرضی ـ شبیه‌ سازی صحنه‌های واقعی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار