در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد
"قاسم جعفری" نماینده مردم بجنورد و مانه در گفتگو با
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به افزایش پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: برای اینکه در دانشگاهها توسعه متوازنی رخ دهد، باید ارکان مختلف محیط آموزشی به صورت متناسب باهم رشد کنند.
وی ادامه داد: در دانشگاهها ارکان مختلفی از جمله، استاد، دانشجو، فضای آموزشی، کادر اداری، محتوا و نرم افزار وجود دارد که باید با همدیگر نسبتی داشته باشند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس، افزود: در همه جای دنیا کلاسهای مقطع دکتری معمولا به صورت پژوهشی است، اگر در مقطع دکتری ظرفیت چند برابر شود باید به همان نسبت نیز زیرساختهایش فراهم شود.
وی با طرح این سوال که آیا به دنبال افزایش ظرفیت، به تعداد اساتید اضافه شده است؟، افزود: در همین راستا آیا مقدار امکانات آموزشی از جمله فضای پژوهش، کارگاه و آزمایشگاهها فراهم شده که بتوان بیش از ظرفیت در دانشگاهها پذیرش کرد.
جعفری تأکید کرد: در این حوزه نباید نگاهمان جنبه اقتصادی داشته باشد و این مسئله برای بنده به عنوان استاد دانشگاه قابل هضم نیست، مگر اینکه افراد مسئول برای ما توضیح دهند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به جلسات کمیسیون آموزش با وزیر عزل شده دولت یازدهم، اظهار داشت: در این جلسات سوال ما همواره این بود که چرا هیچ نظارتی بر دانشگاه آزاد نیست و فرجیدانا در پاسخ میگفت، دانشگاه آزاد از هفت دولت آزاد است و به ما مربوط نیست و یکی از مشکلات جدی ما که در کمیته تحقیق و تفحص بررسی میشد همین مسئله بود، متأسفانه کیفیت در این دانشگاهها فدای کمیتها شده و برای ما بسیار نگران کننده است.
این نماینده مجلس، تصریح کرد: مسئولان ذیربط دانشگاه آزاد باید امکانات را بتوانند به طور متناسب ارتقا دهند، چگونه یک نفر استاد میتواند چندین نفر از دانشجویان را در مقطع دکتری اداره کند و این چند برابر شدن، هنگامی که در کنار دانشجویان ارشد که رساله و پایاننامه دارند قرار بگیرد، ابهامات دیگری ایجاد میکند و این نشان از گسترش بیرویه دانشگاه آزاد دارد.
عضو کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: در دولتهای نهم و دهم نیز این ایرادات گرفته میشد که بعضی از دانشگاهها بیرویه توسعه پیدا کردند، در حال حاضر نیز این اتفاق افتاده ، این مسئله بسیار غیرعلمی است و جز ابراز تأسف کار دیگری نمیتوان کرد.
انتهای پیام/