معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: بهینه سازی دستگاه قضا به عهده دانشگاه قوه قضائیه است و ما متاسفانه در حال حاضر در دستگاه قضا با حجم زیادی از پرونده‌ها مواجه هستیم و تزریق مدام قاضی به دستگاه قضا جایی باید متوقف شود و فکر برای این شرایط دستگاه قضا بشود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود، اظهار داشت: دانشگاه قوه قضائیه با تمام دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، چون دانشجویان این دانشگاه با حس تلاش برای انجام رسالت و مسئولیتی خطیر به اینجا وارد شده‌اند.  
 
وی ادامه داد: مسئولیت‌هایی که به عهده این دانشجویان است، مضاف بر مسئولیت سایر دانشجویان است.  
 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به اینکه بنیانگذار این دانشگاه شهید بهشتی بود، ادامه داد: اهداف تشکیل این دانشگاه سه هدف عمده است.  
 
وی هدف اول را استقلال قاضی دانست و گفت: در واقع هر کسی که در قوه قضائیه ابلاغی گرفت و در دادگاه‌های عالی در حوزه‌ مربوطه خود فعالیت کرد، اراده‌اش حاکم و مستقل است.

وی ذکر این نکته را ضروری دانست که در سایر ادارات کارمندان اداری در بدو ورود زیر نظر مقام مسئولی کار را شروع می‌کنند، اما در امر قضا قاضی به طور مستقل اداره امور را برعهده دارد و این فرق اساسی دستگاه قضا با سایر دستگاه‌های اجرایی در کشور است.  
 
حجت الاسلام و المسلمین امینی هدف دوم را دانش محور بودن دستگاه قضا دانست و ادامه داد: قاضی در حقیقت کاری شبیه کار فقیه و مجتهد انجام می‌دهد، درست است که به قانون دسترسی دارد اما استخراج آن به تلاش قاضی بر می‌گردد و در این مسیر وی باید به کتب فقهی و سایر منابع مرتبط مراجعه کند.  
 
معاون منابع انسانی دستگاه قضا ادامه داد: در این مسیر آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است، تسلط افراد به دانش حقوقی، قضایی، فقهی و... است.  
 
وی تصریح کرد: در سایر دستگاه‌ها فرآیند پس از مدت زمانی مشخص امر عادی می‌شود و به این سطح از خلاقیت نیاز ندارد.  
 
وی با اشاره به هدف سوم یعنی عدالت محور بودن دستگاه قضا گفت: دستگاه قضا را به دستگاه عدالت تعبیه می‌کنند به دلیل اینکه هدف اصلی این دستگاه رسیدگی به امور مختلف به منظور اجرای عدالت است و در دستگاه قضایی کار اصلی قاضی اجرای عدالت است.  
 
حجت الاسلام و المسملین امینی با اشاره به اینکه دو هدف اول برای تامین هدف سوم می‌باشد، اظهار داشت: دانشجویان باید بدانند برای چه مسئولیت مهم و خطیری آماده می‌شوند و تلاش اساسی تلاش دانشجو را توجیه نمی‌کند.  
 
وی ادامه داد: قضاوت نابجا تاثیر مهمی حتی بر امور طبیعی دارد و این دست مسائل مسائلی است که شما از دوران دانشجویی نباید از آن غافل باشید. 

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه ایمان برای هر فرد امتیاز محسوب می‌شود، اما لازمه اصلی کار قاضی است و یک قاضی برای قضاوت عادلانه باید با ایمان باشد، تصریح کرد: دانشجویان و مسئولین محترم دانشگاه قوه قضائیه از این نکته غافل نباشند که روی مسائل فقهی وقت اضافه‌تری صرف کنند. قاضی باید به تمام مسائل اشراف داشته باشد، به همین دلیل تفکیک ادبیات فقهی از ادبیات حقوقی تفکیکی نابجاست.  
 
وی ادامه داد: دانشگاه قوه قضائیه باید در یک موقعیت ممتاز قرار بگیرد، گرچه امکانات فعلی درخور این دانشگاه نیست.  
 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجه قضات ما فارغ التحصیل همین دانشگاه هستند و امیدواریم این امتیاز برای دانشگاه قوه قضائیه محفوظ بماند و این دانشگاه علاوه بر مسئولیت فعلی به تولید دانش قضایی و فکر نو و تحول در دستگاه قضایی، همچنین آموزش‌های ضمن خدمت بپردازد.  
 
وی به بهینه سازی دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: بهینه سازی دستگاه قضا به عهده دانشگاه قوه قضائیه است و ما متاسفانه در حال حاضر در دستگاه قضا با حجم زیادی از پرونده‌ها مواجه هستیم و تزریق مدام قاضی به دستگاه قضا جایی باید متوقف شود و فکر برای این شرایط دستگاه قضا بشود.  
 
حجت‌الاسلام امینی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه قوه قضائیه در بسط و گسترش قوه قضائیه می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و امیدواریم دوستان و دانشجویان جدید با همین نشاط کار خود را آغاز و ادامه دهند و ان ‌شاءالله در پایان دوره، قضات خوبی به دستگاه قضا اضافه شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: معاون ، منابع ، انسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار