افشار در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گوش دادن در ارتباطات اجتماعی به دو معنا به کار میرود گوش دادن فعال اولین معنا میباشد که احساسات طرف مقابل را منعکس میکند و برای آن باید از حواس شنوایی و بینایی خود استفاده کنیم. روی آنچه شخص مقابل احساس میکند و بر زبان میآورد متمرکز شویم و سعی کنیم آن را درک کنیم.
وی افزود: باید توجه نمود گوش دادن فعال ما زمانی نمایان میشود که رفتارهایی انجام دهیم که حاکی از توجه ما به طرف مقابل است. دومین معنا گوش دادن منفعل است این نحوه گوش دادن به جنبههای پنهان رفتار شنونده مربوط میشود که ممکن است به طور پنهانی و بدون فرستادن پیامهای کلامی و غیرکلامی به صحبتهای شخص مقابل گوش دهیم.
افشار تصریح کرد: یکی از نشانههای اصلی خوب گوش دادن در روابط بین فردی استفاده از علایم کلامی است این علایم به صورت تحسین کردن شخص مقابل، انعکاس احساسات در گفتار ما ظاهر میشود و بهرهمندی از گفتار در روابط بین فردی باید متناسب و متعادل با وضعیت و احوال شخص مقابل باشد زیرا پرسش سوالات نابجا باعث ایجاد بیانگیزه شدن طرف مقابل به ادامه ارتباط و از بین رفتن جو اعتماد میشود.
وی در خصوص علایم کلامی خوب گوش دادن افزود: انعکاس احساسات نوعی همدردی به شمار میرود که کاربرد آن هنگامی است که شخص مقابل نیاز به یک همدرد برای کسب آرامش دارد مثلاً وقتی کسی عصبانی است باید از این فن استفاده کنیم بریا برگرداندن احساسات باید به دقت به صحبتهای طرح مقابل گوش دهیم تا از نیازها و مسائل اصلی او باخبر شویم و گفتههای خود را بر اساس آن نیازها تنظیم کنیم.
افشار در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه ما میتوانیم بدون استفاده از هر گونه علایم کلامی و غیرکلامی به صحبتهای دیگران گوش دهیم اما بهتر است که این موضوع را به طرف مقابل نشان دهیم. بنابراین هم پاسخهای کلامی و هم غیرکلامی در گوش دادن فعال نقش مؤثری دارند.
انتهای پیام/