انتشار بیانیه پاریس برای از بین بردن گروه داعش، راه را برای اقدام نظامی در سوریه هموار می‌سازد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "ورلد سوسیالیست" در مقاله‌ای به قلم "پاتریک مارتین" می‌نویسد: کنفرانس بین المللی "صلح و امنیت در عراق"، روز دوشنبه با حمایت آمریکا و میزبانی کشور فرانسه، برگزار شد. قدرت‌های بزرگ جهان و اکثر کشورهای عربی برای ارائه حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی خود به دولت بغداد، در این کنفرانس شرکت کردند.

***حمایت 13 عضو ناتو و 10 کشور عربی از توافق پاریس
كشورهاي شركت‌كننده در کنفرانس پاریس، در بیانیه پاياني اين کنفرانس متعهد شدند که حمايت‌هاي لازم را از دولت جدید عراق در نبرد عليه داعش، به هر طریق ممکن، از جمله کمک‌های نظامی مناسب، به عمل آورند.
13 کشور عضو ناتو، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ترکیه، و همچنین 10 کشور عربی شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان و قطر و به علاوه، استرالیا و ژاپن، دو متحد اصلی آمریکا در اقیانوس آرام، از این توافق گسترده حمایت کردند.

***انتشار بیانیه پاریس برای از بین بردن گروه داعش، راه را برای اقدام نظامی در سوریه هموار می‌سازد
علاوه براین، وزرای امور خارجه روسیه و چین که با سیاست‌های آمریکا در منطقه، به ویژه تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه مخالف هستند نیز این اعلامیه را امضا کردند.
دلیل اینکه در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به اقدام نظامی علیه داعش در سوریه نشده، این است که حمایت روسیه و چین و همچنین تعدادی از کشورهای عضو ناتو  که ممکن بود در غیر این صورت، از حمایت این ائتلاف خودداری کنند، جلب شود. با این وجود، انتشار این بیانیه برای از بین بردن گروه داعش، که تقریبا کنترل تمام نیمه شرقی سوریه را در دست دارد، راه را برای انجام چنین اقدامی هموار می‌سازد. 

*** آن هنگام که نیروهای سوریه با داعش مبارزه می‌کردند، واشنگتن از این گروه حمایت می‌کرد
در اشاره‌‌ای صریح و روشن مبنی بر این که دولت بشار اسد، هدف اصلی مبارزه علیه داعش باقی خواهد ماند، سوریه و متحد آن یعنی ایران، با اینکه بیش از تمامی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، اقدامات زیادی در راه مبارزه با داعش انجام داده‌اند، در کنفرانس پاریس حضور نیافتند.
نیروهای سوریه به مدت سه سال است که با شبهه نظامیان داعش مبارزه می‌کنند. در این بازه زمانی، این گروه، به عنوان یکی از گروه‌های «شورشی» که به دنبال سرنگونی بشار اسد است، به طور مستقیم و غیرمستقیم کمک‌های چشمگیری از واشنگتن دریافت کرده است. مشاوران نظامی ایران نیز به طور مستقیم با نیروهای شبهه نظامی شیعه در عراق همکاری داشتند که در اوایل این ماه، این همکاری به بازپس گیری چندین شهر از استان «دیاله» از داعش انجامید.

*** ارزیابی رهبر ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا کاملا درست و دقیق است
ایران تلاش‌های آمریکا برای جمع‌آوری ائتلاف مشتاق جنگ در عراق را محکوم کرده است. آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که آمریکا «در حال برنامه‌ریزی برای یک جنگ است .... تا منطقه را تحت سلطه خود درآورد.» این ارزیابی کاملا درست و دقیق است.
آیت الله خامنه‌ای با  اعلام  این که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شخصا از ظریف علیه داعش درخواست همکاری کرده بود، افزودند که آمریکا به دنبال این است که عراق و سوریه را به کشوری شبیه پاکستان تبدیل کند. به گفته وی، « آمریکا می‌خواهد بهانه پیدا کند که درعراق و سوریه هم مانند پاکستان، هرجا دلش می‌خواهد وارد شود و بمباران کند.»

*** سرسپردگی حیدر عبادی به امپریالیسم فرانسوی
هنگامی که کنفرانس پاریس در حال برگزاری بود، جت‌های جنگنده فرانسوی بر فراز کشور عراق به پرواز درآمدند. آ‌ن‌ها از پایگاه هوایی فرانسه در «الظفره» امارات پرواز کردند و به شناسایی موقعیت‌های داعش در عراق و تعیین اهداف مورد نظر در بمباران‌ها پرداختند.
حیدر عبادی، نخست‌وزیر جدید عراق روز یکشنبه به تلویزیون دولتی «العراقیه» گفت که وی با استفاده نیروهای فرانسوی از حریم هوایی عراق برای اقدامات خود علیه داعش، موافقت کرده است. نخستین مصاحبه عبادی از زمان احراز مقام، حاکی از اعلام سرسپردگی به امپریالسم فرانسوی، یکی از قدرت‌های استعماری در منطقه است.

*** اقدامات انگلیس، فرانسه و آلمان، برای سخت‌گیری بیشتر شهروندانی که از مناطق جنگی خاورمیانه بازدید می کنند
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس پاریس، با اعلام اینکه «این یک تهدید تروریستی جهانی است و پاسخ به آن هم باید جهانی باشد. زمانی برای تلف کردن وجود ندارد»، در مورد اهمیت و پتانسیل گسترش داعش، مبالغه کرد.
بخش مهمی از این بیانیه، تمامی کشورهای شرکت‌کننده را ملزم می‌سازد تا سخت‌گیری‌های خود را علیه مردم این کشورها افزایش دهند.که از آن به عنوان "اقدامات برای جلوگیری از افراط گرایی، هماهنگی بینتمامسرویس های امنیتیوکنترل مرزیسختگیرانه تر» یاد می‌شود. انگلیس، فرانسه و آلمان، هر سه اقداماتی را برای سخت‌گیری بیشتر شهروندانی که از مناطق جنگی خاورمیانه بازدید می کنند و سپس باز می‌گردند، و به خصوص مهاجرانی که این منطقه وارد کشور می‌شوند، اتخاذ کرده‌اند.

*** استفاده تبلیغاتی غرب از سربریدن زندانیان آمریکایی و انگلیسی توسط داعش
به رغم تلاش‌هایی که برای به تصویر کشیدن داعش به عنوان نیرویی بسیار قدرتمند و خطرناک در سطح جهان صورت می‌گیرد، بر اساس اظهارات مقامات پنتاگون، در حال حاضر با بمباران آمریکا، پیشروی این گروه در عراق متوقف شده است. این گروه با استفاده از تجهیزات نظامی آمریکایی که از موصل، دومین شهر بزرگ عراق به دست آورده است، به پیشروی خود در سوریه ادامه می‌دهد تا رقبای «شورشی» مورد حمایت آمریکا را از میان برداشته و واحدهای مجزای ارتش سوریه را از پای درآورد.
اما جنایاتی همچون سربریدن سه زندانی شامل دو خبرنگار آمریکایی و یک امدادگر انگلیسی، تبلیغات گسترده‌ای را از سوی دولت‌های غربی و رسانه‌های تحت کنترل آن‌ها، در تلاش برای خنثی کردن مخالفت‌های مردمی با احیای جنگی امپریالیستی در خاورمیانه، به راه انداخته است.

***بسیاری از شرکت‌کنندگان کنفرانس پاریس به پیامدهای مبارزه ضدداعش واقف هستند
درحالیکه بیانیه پاریس، هیچ اشاره‌ای به سوریه نکرده است، اما بسیاری از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، به پیامدهای مبارزه ضدداعش واقف هستند. «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهور کنونی عراق در سخنرانی خود گفت: «ما نباید به آن‌ها اجازه دهیم که پناهگاه‌های امنی برای خود درست کنند ... ما باید آن‌ها را در هرجایی که هستند دنبال کنیم.»
وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه ژنرال «جان آلن»، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان را که در جنگ عراق نیز نقشی اساسی برعهده داشت، به عنوان فرمانده و هماهنگ کننده ائتلاف بین المللی علیه داعش معرفی کرد.

*** رای گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب کمک 500 میلیون دلاری به نیروهای «شورشی» سوریه
زمان دقیق حملات هوایی در عراق و زمانبندی گسترش حملات به سوریه، هنوز به طور دقیق مشخص نیست و به اقدامات نیروهای زمینی در داخل عراق و سطح حمایت‌هایی که ناتو و کشورهای عربی ارائه خاوهند داد، بستگی دارد. 
در همان روزی که کنفرانس پاریس برگزار شد، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن، پیش از تعطیلی موقت مجلس برای ماه پایانی مبارزات انتخاباتی کنگره،‌ برای یک جلسه کوتاه، گرد هم جمع شدند. «جان بونر»، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این مجلس روز چهارشنبه در خصوص تصویب درخواست کاخ سفید برای صدور مجوز کمک 500 میلیون دلاری به نیروهای «شورشی» سوریه که توسط سیا و پنتاگون آموزش داده می‌شوند، رای‌گیری خواهد کرد.

*** مفاد پیش‌نویس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا
این قطعنامه به عنوان اصلاحیه‌ای برای مقدار کمک‌های ارائه شده برای کل دولت فدرال، از آغاز سال مالی جدید در اول ماه اکتبر تا اوایل دسامبر ارائه خواهد شد. هر دو مجلس نمایندگان و سنا مجبورند چنین «قطعنامه‌های پیوسته‌ای» را برای جلوگیری از بسته شدن بخشی دولت فدرال، درست مانند اتفاقی که سال گذشته رخ داد، تصویب کنند.
پیش‌نویس ارائه شده توسط «هوارد مک کئون»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، که آموزش نیروهای سوریه را محدود می‌کند، به شرح زیر است:
1) دفاع از مردم سوریه در برابر حملات داعش و تامین امنیت منطقه توسط مخالفان سوری[!]
2) محافظت از آمریکا، متحدان و دوستان آن و مردم سوریه در برابر تهدیدات تروریست‌ها در سوریه
3) ایجاد شرایط مناسب برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه، از طریق مذاکره برای حل و فصل اختلافات


*** هدف اصلی مداخله آمریکا، سرنگونی بشار اسد است
هنوز مشخص نیست که آیا دولت اوباما این زبان را که هیچ اشاره آشکاری به آموزش شورشیان سوری برای مبارزه علیه دولت بشار اسد نمی‌کند را خواهد پذیرفت یا نه؛ در حالی که این کار هدف اصلی مداخله آمریکا به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد که این زبان غیرمستقیم، واکنشی به نگرانی‌های کنگره در مورد زبان صریحی است که در پیش‌نویس‌های قبلی از آن استفاده شده بود. «سوزان کالینز»، یکی از نمایندگان جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا گفت: «اگر قرار است که ما مجوز کوتاه مدتی برای اقدام صادر ‌کنیم، من ترجیح می‌دهم که آن را به داعش محدود کنیم و توجهات را به سمت رژیم سوریه جلب کنیم. ما اساسا در مورد اعلام جنگ صحبت می‌کنیم؛ جنگ علیه سوریه و من فکر مي‌کنم که این از بررسی شتاب‌زده‌ای که دولت به دنبال آن است، ارزش بیشتری دارد.»



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار