"رویای شیرین دریا" با دف نوازی "دف نوازان مشتاق"

شب گذشته دومین شب از کنسرت گروه "دف نوازان مشتاق" در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش‌خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران،شب گذشته دومین شب از کنسرت گروه "دف نوازان مشتاق" در تالار وحدت برگزار شد.

پس از حضور حاضران در سالن "مهرداد کریم خاوری" نوازنده سازهای کوبه ای، "فردین کریم خاوری" سه تار و "اشکان کمانگری" خواننده به روی صحنه آمد و بخش اول را با عنوان قطعات ملودی آغاز کردند که این‌ بخش خود به سه قسمت تقسیم شد.

در قسمت اول این گروه سه نفره به یاد استاد تازه گذشته نوازنده فقید سه تار "محمدرضا لطفی" شروع به بداهه نوازی کردند.

در قسمت دوم در ابتدا تصنیف "یار شدم"، شعری از حضرت "مولانا" اجرا شد و سپس قطعه ای "چهار مضرابی"را کریم خاوری ها اجرا کردند و پس از آن "فردین کریم خاوری" به همراه "اشکان کمانگری" قطعه "ساز و آواز" را براساس شعری از "هوشنگ ابتهاج" اجرا کردند و در ادامه بدون قطع تصنیف "ای کبوتر" را براساس شعری از "ملک الشعرای بهار" و در انتها قطعه ای با عنوان "رنگ" را اجرا کردند.

در قسمت انتهای بخش اول گروه "دف نوازان مشتاق" "فردین کریم خاوری" دقایقی را برای کوک کردن ساز خود صرف کرده و در ادامه به شکل بی نظیری شروع به نواختن تار کرد به گونه ای که گویا "فردین کریم خاوری" گیتار در دستان خود گرفته و می نوازد و قطعه ای را با عنوان "خاکستر" شروع نواختن کرد و در ادامه قطعه ی "ضربی خراسانی" و در انتها عاشقانه" را این سه نفر اجرا کردند که با اجرای قسمت سوم شور و هیجانی را به حاضران تالار وحدت هدیه کردند.

در ادامه و با آغاز بخش دوم، گروه "دف نوازان مشتاق" به روی صحنه آمده و شروع به دف نوازی کردند و قطعاتی چون "رقص خون"، "نه ضربی"، "خاکستر خیال"، "چهار مضراب"، "هشت ضربی"، "چکاچاک" و "برگ و باد" را اجرا کردند.

در ادامه "گروه دف نوازان مشتاق" قطعه ای را با عنوان "موج" اجرا کردند که چندین بار حاضران در تالار وحدت در میان نواختن هنرمندان این گروه ساز ضربی را تشویق کردند. اجرای این قطعه به گونه ای بود که نوازندگان با نواختن دف صدای موج را اجرا کرده و آن را در فضای تالار وحدت طنین انداز کردند.

در ادامه و انتها قطعات دیگری چون ""پنج ضربی"، "شهر آشوب"، "حلقه های گیسو" و "ارشیا" اجرا شد.

از اعضای گروه "دف نوازان مشتاق" باید به"مجید آهنگر"، "پیمان سیمانی"، "رضا فاتح"، "کاوه طهماسبی"، "فرهاد گودرزی"، "محسن تقی نژاد"، "نگین مشتاق"، "مونا رهنمای حقیقی"، "نسترن جورابچیان" و غیره اشاره کرد.

تکنیک یا سرعت

"فردین کریم خاوری" در بخش اول کنسرت گروه "دف نوازان مشتاق" با کوک کردن های طولانی خود و اجرای قطعات سرعتی دقیقا تلاش داشت که سرعت انگشتان خود را نشان دهد که این امر خود باعث شگفتی و تشویق حاضران در تالار وحدت شد.

اما در حال حاضر و با این وضعیت موسیقی سنتی به دو دسته تقسیم شده که یک گروه به موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی و به بحث تکنیک اعتقاد دارند و گروه دیگر به سرعت در موسیقی توجه می کنند.

اما "فردین کریم خاوری" جز کدام دسته است؟ بنده معتقدم وی به دسته دوم بازمی‌گردد که در این صورت تعداد موافقان وی بیشتر به نسل جدید برمی گردد و مخالفان وی مسلما از اساتید باتجربه‌های موسیقی سنتی هستند.

و حال باید دید این نوازنده که تحت نظر اساتیدی چون استاد فقید "محمدرضا لطفی"، "داریوش طلایی" و "مهدی کمالیان" آموزش دیده در ادامه چه مسیری را طی خواهد کرد.

گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/

برچسب ها: دف ، نوازان ، مشتاق ، کنسرت ، سالن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار