"نیما عباسپور" با بیان اینكه جشنواره فیلم كوتاه تهران رابطه فیلمساز و مخاطب را ارتقاء می‌بخشد، گفت: فیلم‌های كوتاه ایرانی با استانداردهای بین‌المللی فاصله‌ای ندارند و چه بسا فراتر از آن هم عمل كرده‌اند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوان، نیما عباسپور؛ عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره، درباره رویكرد اعضای انتخاب در گزینش فیلم‌ها، گفت: هدف ما انتخاب فیلم‌های خوب با توجه به معیارها و مناسباتی بود كه مد نظر داشتیم، فیلم‌هایی كه بتوانند خوشایند مخاطب قرار گیرند. به هر حال همه مخاطبان به امید دیدن فیلم‌های جذاب به جشنواره می‌آیند، بنابراین هیات انتخاب بخش بین‌الملل سعی كرد آثاری را انتخاب كنند كه كسل‌كننده نباشند. در سال‌های گذشته گاهی فیلم‌هایی در بخش بین‌الملل نمایش داده می‌شد كه خسته‌كننده بودند و نمی‌توانستند رضایت مخاطب را به دست بیاورند.

وی اضافه كرد: برای ما مهم این بود فیلمی را انتخاب كنیم كه در وهله اول جذاب باشد و دوم اینكه بتواند برای فیلمسازان داخلی الگو باشد. در بین اعضای هیئت انتخاب هماهنگی خوبی در سلیقه وجود داشت، همه با هم هماهنگ بودیم و همفكر جلو رفتیم. ابتدا كه كار بازبینی را آغاز كردیم، احتمال اینكه با چالش‌هایی مبتنی بر تفاوت سلیقه و نگاه رو به روشویم وجود داشت اما خوشبختانه خاطره بسیار خوبی رقم خورد و دوستان در این بخش، بسیار با هم همفكر بودند.

این كارگردان افزود: در میان آثار رسیده به جشنواره فیلم كوتاه تهران، كشور فرانسه بیشترین تعداد فیلم را داشت. طبق آماری كه وجود دارد امسال استقبال در بخش بین‌الملل بیش از سال‌های گذشته است. در این دوره فیلم‌های با كیفیت بالا، دیده می شود. البته فیلم‌های متوسط هم وجود داشت اما این نكته را بگویم كه پس از دیدن فیلم‌های بخش بین‌الملل، به فیلمسازان كشور خودمان بسیار امیدوار شدم و فكر می‌كنم ما چیزی از فیلمسازان خارجی كم نداریم، حتی شاید تعداد فیلم‌های خوب ما از آن‌ها بیشتر هم باشد.

عباسپور درباره دستاوردهای جشنواره فیلم كوتاه تهران چنین گفت: مهمترین دستاوردی كه جشنواره فیلم كوتاه تهران تا به حال داشته، امكان دیده شدن فیلمسازان و فیلم‌هایشان بوده است. در شرایطی كه عرضه فیلم كوتاه با مشكل مواجه است و برنامه‌ریزی مشخصی برای این كار وجود ندارد طبیعتا وجود یك بستر حرفه‌ای مثل جشنواره فیلم كوتاه تهران كه به شكل وسیعی امكان عرضه فیلم كوتاه را فراهم می‌كند، بسیار قابل توجه است.

جشنواره‌های فیلم كوتاه زیادی در كشور برگزار می‌شود اما این جشنواره حرفه‌ای‌ است و مخاطب جدی‌تری دارد. معمولا در روزهای برگزاری جشنواره، سالن‌های نمایش مملو از تماشاگر می‌شود و این حجم از مخاطب برای فیلمساز بسیار غنیمت است تا بتواند خود را با تماشاگرش رو در رو كند و از نیازهای مخاطب‌اش اطلاع پیدا كند. از آنجا كه فیلم كوتاه عرضه مناسبی ندارد معمولا فیلمساز به نتیجه دقیقی درباره مخاطب و نیازهایش نمی‌رسد و رابطه مخاطب و فیلمساز، رابطه‌ای ناقص باقی می‌ماند.

وی با بیان اینكه این مشكلی است كه همه فیلمسازان كوتاه با آن درگیر هستند، ادامه داد: بنابراین جشنواره فیلم كوتاه تهران با توجه به اینكه حجم گسترده‌ای از مخاطب را پوشش می‌دهد می‌تواند در تكمیل رابطه مخاطب و فیلمساز بكوشد.

كارگردان فیلم كوتاه «آسانسور» درباره تأثیر جشنواره فیلم كوتاه تهران بر اقتصاد فیلم كوتاه، توضیح داد: جشنواره نمی‌تواند در این زمینه چندان مؤثر باشد مگر اینكه بازار فیلم داشته باشد. در بازار فیلم فرصت خرید و فروش فیلم به‌وجود می‌آید، فیلم‌های كوتاه به جشنواره‌های مختلف دعوت می‌شوند و تلویزیون‌ها نسبت به خرید فیلم مورد نظرشان اقدام می‌كنند.

یادآور می‌شود؛ سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران در دو بخش اصلی سینمای ایران و سینمای بین‌الملل از تاریخ 22 لغایت 27 برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.