رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت عدالت محوری را یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدابراهیم مداحی" در نشست خبری با اصحاب رسانه و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اهداف اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: بهبود شرایط زندگی مردم با در نظر گرفتن سه تکانه اصلی، "تخاصمی و آمایشی و اقلیمی" و در نظر گرفتن 24 کلید اصلی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی میسر است که این امر نیازمند اعتقاد و باور در اجرایی شدن آن است.
 
وی افزود: یکی از مباحث مورد تاکید مقام معظم رهبری گفتمان سازی و فرهنگ سازی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است به همین منظور 31 کارگاه آموزشی در سراسر کشور راه اندازی شده که تاکنون 18 استان موفق به برگزاری کارگاه‌های مذکور شده‌اند و قریب به 7 هزار مسئول را در استان‌ها مورد خطاب قرار داده‌ایم و 13 استان دیگر در دهه اول آبان ماه به اتمام می‌رسد که بلافاصله وارد مرحله دوم می‌شویم و از نیمه دوم آبان همایش‌های با محوریت استانی برگزار می‌کنیم.  
 
مداحی با اشاره به آثار مثبت کارگاه‌های آموزشی سراسر کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: به کارگیری مجموعه اطلاعات و یافته‌ها در تبیین سیاست‌های کلان به ویژه برنامه ششم، تطابق اسناد آمایش و توسعه استانی با اسناد بالادستی و ایجاد گفتمان و تبدیل کردن آنها به عزم ملی از جمله آثاری است که به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
 
وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران درباره موانع موجود برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: دغدغه ما در ابتدای سال عدم برخورد بیلبوردی و شعاری با مقوله اقتصاد مقاومتی بود و مبانی مختلفی در بخش قانون و بخش‌های دیگری هم چون بانک، بیمه و دارایی موجود است لذا در مجلس کمیته‌ای مبنی بر شناسایی قوانین مزاحم تشکیل شده است.
 
مداحی بیان داشت: ارایه یارانه به 70 میلیون نفر که من اسم آن را سم شیرین می‌گذارم اگر به سمت تولید روانه می‌شد، قطعا تاثیرات بسیار بهتری را از خود به جای می‌گذاشت و دیگر آن که سیستم اجرایی کشور دچار یک سری ایرادات و مشکلاتی است، و باید نگاه فدرالیته‌ای را در این سیستم داشته باشیم و اعتبارات استان‌ها را متناسب با شرایط موجود افزایش دهیم.
 
رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بازنگری در دستورالعمل‌های اجرایی و تصحیح روابط بانک‌ها با واحدهای تولیدی و مرتفع سازی موانع فرهنگی از جمله موضوعات قابل ذکری است که باید به آن اشاره داشت.
 
مداحی گفت: زمانی که رشد اقتصاد در کشور به منفی 6 درصد می‌رسد چرا کسی در این زمینه پاسخگو نیست لذا با نقش درست فرهنگ و رسانه قانون هم خوب اجرا می‌شود.
 
وی افزود: 60 درصد اقتصاد کشور در شش استان خلاصه شده که این نشان دهنده فاصله زیاد عدالت است و ضمانت اجرای عدالت این است که دولت 18 دستگاه را تفکیک کرده و اقدامات عملی لازم را تعریف ساخته است.
 
مداحی با بیان این که عدالت محور بودن یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: شفاف سازی اقتصاد و رانت زدایی و اقتصاد مردمی مؤولفه‌های مهمی در اجرای عدالت اقتصاد است.
 
وی به نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای سیاست‌هایی هم چون اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجمع در حال تدوین شاخص‌ها هستند که براساس آن ابزار نظارتی را مشخص کنیم و کمیسیون‌های مجمع به نوعی نظارت از نوع راهبردی را به شکل سازمانی دارند که این مقوله در حال انجام است.  
 
مداحی بیان داشت: قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها و مردم مهمترین و اصلی‌ترین نظارت‌ها را می‌توانند انجام دهند.  
 
در ادامه "محمد فروزان‌فر" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور درباره اهمیت کارگاه‌های آموزشی گفت: ما از طریق برگزاری چنین کارگاه‌هایی در سراسر کشور قصد داریم که درک درستی از اقتصاد مقاومتی را ارایه و شرایط تبیینی را در حوزه استان‌ها اجرایی کنیم که گام بعدی آن برگزاری همایش‌های منطقه‌ای است.
 
وی افزود: این که در ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دولت تقسیم کاری میان دستگاه‌ها صورت گرفته و تمام برنامه‌ها متناسب با زمان بندی تدوین شده و سپس در حوزه نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی دولت تجمیع یافته از موضوعاتی است که مورد توجه است.
 
فروزان‌فر به اقدام وزارت کشور در زمینه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: اقدامات لازم در جهت اجرایی شدن سیاست‌های انکارناپذیر اقتصاد مقاومتی از سوی دولت در حال انجام است که امیدواریم با رویکرد جهادی و انعطاف پذیری محقق شود و قطعا یکی از خروجی‌های مهم این کارگاه‌ها تبیین مشترک و درک راحلی از اقتصاد مقاومتی در کشور است.
 
وی یکی از دغدغه‌های معاونت هماهنگی و توسعه منطقه‌ای اقتصادی در وزارت کشور را این گونه عنوان و خاطر نشان کرد: شکل گیری برنامه توسعه متناسب با شرایط و مناطق کشوری یکی از دغدغه‌های مذکور است که بتوانیم عرصه رقابتی را به وجود آوریم و یکی از حلقه‌های مفقوده در این مسیر یعنی بخش نگری و عدم توجه به تعاملات سایر بخش‌هاست که در نشست‌هایی که با سازمان نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی دولت داشته‌ایم این که در برنامه ششم رویکرد متوازن منطقه را به عنوان توجه ویژه در برنامه ششم مد نظر قرار دهند.  
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور بیان داشت: امیدواریم از طریق برنامه‌های آمایش سرزمینی به عنوان یکی از اسناد بالادستی بتوانیم کارکردهای اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم تا بتوانیم رشد و تولید پایداری در این مناطق به عنوان آثار مثبت دست پیدا کنیم.  
 
فروزان‌فر به وجهه تمایز برنامه ششم توسعه نسبت به دیگر برنامه‌ها اشاره و تصریح کرد: وجهه تمایز برنامه این است که در برنامه چهارم و پنجم برش استانی نداشتیم اما مقرر شده که در تدوین برنامه ششم به عنوان یکی از ارکان اصلی مورد توجه قرار گیرد و بخش خصوصی و مخاطبان اصلی در تدوین برنامه مشارکت داشته باشند.
 
وی بیان داشت: رویکرد به نظارت راهبردی دولت موضوع مورد توجه به هسته‌های کلیدی به عنوان بسته‌های پیشرو است که آن را ارایه دادیم.  
 
فروزان‌فر در پایان خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی در برش بخشی و استانی و حتی کلان به لحاظ اجرای برنامه‌های لازم در حال انجام است و دبیرخانه دائمی مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را رصد می‌کند تا مقوله اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی بدین طریق مورد پیگیری قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کمیسیون ، مولفه ، عدالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار