معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: در حد بسیار زیادی از گرد و غبارها کشور از کانون‌های داخلی نشأت می‌گیرند و قسمت‌ دیگر گرد و غبار هایی هستند که از سمت عراق، سوریه، اردن وارد کشور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در حاشیه‌ مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روزجهانی اوزون در جمع خبرنگاران درباره پدیده گرد و غبارهای  حاوی اورانیوم که از سوی عراق وارد کشور می‌شود گفت: افرادی که درباره پدیده گرد و غبارهای حامل اورانیوم که از عراق وارد کشور می‌شوند صحبت می‌کنند باید ادعایشان بر پایه مطالبات علمی باشد چون این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، سازمان محیط زیست برای این که از وجود ترکیبات شیمیایی در ریز گردها اطمینان حاصل کند در این راستا دست به مطالعاتی زده است که در مراحل ابتدایی به سر می‌برد.

وی در مورد کانون‌های اصلی این گرد و غبار اظهار داشت: درصد بسیاری زیادی از این گرد و غبارها از کانون‌های داخلی کشور هستند و قسمت دیگر گرد و غبارهایی هستند که از سمت عراق، سوریه و اردن وارد کشور می‌شوند، گر چه گرد و غبارهای وارد شده از کشورهای همسایه به سوی ایران نسبت به دو سال گذشته کاهش محسوسی داشته است.

متصدی در مورد کانون های خارجی  این گرد و غبارها بیان داشت:‌در خارج از  کشور 4کانون شناسایی شده‌اند که 2تا از این کانون‌ها در کشور عراق و یکی دیگر کانون هورالعظیم است که مشکرت بین ایران و عراق است.

وی در ادامه تأکید کرد: کانون‌های شناخته شده داخلی مربوط به تالاب‌های خشک شده‌ کشور و خشکی بیش از حد است و از جمله معاونی که به صورت غیر حفاظت شده رها شده اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه از اصلی‌ترین کانون های شهری می‌توان به مبحث ساخت و سازها اشاره کرد ، یادآور شد: توسعه بدون برنامه ریزی شهر نشینی و افزایش میزان استفاده از زمین‌ها و تغییر کاربری آن‌ها که در حال حاضر در شمال کشور مشاهد می‌شوند از عوامل بروز این گرد و غبارها است.

وی در ادامه تأکید کرد: مدیریت آب، خاک و گیاه می‌تواند در جهت روند کاهش این گرد و غبارها تأثیر گذار باشد.

*استاندارد یورو در چهار کلان شهر

متصدی درموردکاهش آلاینده‌های موجود در بنزین مصرفی گفت: سازمان محیط زیست به عنوان حافظ محیط زیست و سلامت مردم تلاش می‌کند تا شهروندان کمترین اثر مامطلوب را از آلاینده‌ها دریافت کنند در همین رابطه سازمان محیط زیست با همکاری وزارت نفت بنزین پتروشیمی را که حاوی مقدار زیادی بنزین بود را از چرخه‌ سوخت  کشور حذف کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر سوخت کشور را در چهار شهر کرج، تهران، اراک و تبریز به  استاندارد یورو رسانده‌ایم و در آینده نزدیک نیز 4کلان شهر باقی مانده را به این سطح استاندارد می‌رسانیم.

*حذف پارازیست‌ها نیازمند همکاری جامع تمامی ارگان‌ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در حاشیه‌ مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و حفاظت از لایه اوزن در جمع خبرنگاران در مورد بحث پارازیست‌های ارسالی بر روی شبکه‌های ماهواره ای گفت:‌برای برخورد مناسب با بحث پارازیست‌‌ها کمیته‌ سازمان محیط زیست و کمیته وزارت ارتباطات نیز ادغام شده‌اند و در این راستا مصوباتی را به تصویب رسانده‌اند.

وی در ادامه گفت: در راستای این مصوبات به دلیل اثرات پارازیست به روی محیط زیست و انسان‌ها این موضوع به طور جدی مورد پیگیری قرارگرفته است.

متصدی در ادامه بیان داشت: سرطان زایی پارازیست‌ها درگروه 2Bقرار دارد و پیشنهاد سازمان محیط زیست در مورد پارازیست‌ها حذف کلی آن‌ها است.

سازمان محیط زیست بر این نکته تأکید دارد که بحث‌های مربوط به تهاجم فرهنگی نباید بر سلامت مردم اثر گذار باشد بلکه می‌توان از راه‌های دیگری با تهاجمات فرهنگی مبارزه کرد.

متصدی در پایان گفت: در همین راستا آزمایشات و هماهنگی‌های گوناگونی نیز در حال انجام است اما باید این نکته را یادآور شوم که رسیدن به یک راهکار جامعه نیازمند همکاری بین دستگاه و ارگان‌های مختلف کشور است. سازمان محیط زیست امیدوار است در آینده‌ی نزدیک این مسئله مرتفع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار