دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: رویکرد خود محوری فرهنگی و تفکر استثنایی بودن منجر به جنگ شده و خدشه‌ای عمیق به صلح جهانی وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد رضا سعید آبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح در محل موزه ملت مجموعه فرهنگی سعد آباد تهران برگزار شد، عنوان کرد: اهمیت صلح و جرقه آن در ذهن‌ها شکل می‌گیرد که این موضوع و اهمیت آن موجب تلاش بیشتر برای گام نهادن در مسیر صلح را در دفتر منطقه‌ای یونسکو به دنبال داشته است.

وی در ادامه با اشاره به این که اگر فکر جنگ در اندیشه‌ها شکل می‌‌‌گیرد باید فکر صلح نیز در اندیشه‌ها دفاع شود ،افزود: در راستای اهداف والای صلح جهانی چند موضوع باید مورد توجه قرار گیرد نخست این که از طریق کار آموزشی، فرهنگی و تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی، تنوع فرهنگی مورد پذیرش و احترام قرار گیرد.دوم باید از هر گونه بایکوت کردن،تبعیض قائل شدن از لحاظ اعتقادی،سیاسی و مذهبی و...درمیان افراد ملل جلوگیری کرد همچنین جلوگیری از تفکری که به دنبال یک سان سازی فرهنگی در راستای هم بستگی بیشتر است و معتقد است که تنوع فرهنگی موجب جنگ می‌شود و بهترین راه برای جلوگیری از نشت این افکار از طریق آموزش است.

سعید آبادی ادامه داد: حق متفاوت بودن، تمرین توان گوش دادن، توان گفتگو ، توان تعجب و تفکر و این که دیگران گستره‌ای هستند که باید کشف شوند همراه با باور دیگرپذیری به جای انحصار پذیری که خود هم چون شوره زاری است که نفرت را گسترش می‌دهد از دیگر مؤلفه‌هایی است که برای دستیابی به صلح مورد توجه قرار گیرد.

سعید آبادی در ادامه با تأکید بر این که رویکرد خود محوری فرهنگی و تفکر استثنایی بودن عاملی مخرب برای صلح است اظهار داشت:گسترش هم پوشانی میان عناصر شناختی و عاطفی برای صلح میان ملت‌ها بسیار با اهمیت است و باید با روی آوردن به هنر، ادبیات، فرهنگ و اخلاق این هم پوشانی را ایجاد کرد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: در این راستا همچنین اندیشمندان و تئوری پردازان جهان باید با افکار صلح آمیز خود از نشر تئوری‌هایی که راه گذر از بحران را تخریب و بازسازی می‌بینند و برای آن نابرابری‌ و جنگ تمدن‌ها را تجویز می‌کنند جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار