وفادار بودن و رعایت جنبه‌های احتیاط به اندازه جرات و شجاعت پیش شرط مهمی برای ماموران سرویس مخفی آمریکا به شمار می رود. ولی نقص امنیتی اخیر در محوطه کاخ سفید نشان می‌دهد که ماموران سرویس مخفی آمریکا فاقد این ویژگی ها هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، روز جمعه، مردی از حصار کاخ سفید به داخل پرید و با خیال راحت از ایوان شمالی گذشته و از درب مقابل فرار کرد، بدون اینکه کسی به فکر قفل کردن درب باشد! اگر چنین اتفاقی در مورد هر فرد دیگری رخ می داد، بی درنگ نگهبانان آنجا را متهم و اخراج می کرد. البته باراک اوباما برای استراحت آخر هفته، پیشتر کاخ سفید را به مقصد مریلند ترک کرده بود. 

این اولین باری نیست که سرویس مخفی رسوایی به بار می آورد. «رسوایی و فحشای کلمبیا» قبلا در کارنامه سیاه آنان به ثبت رسیده است. در این رسوایی، سیزده نفر از ماموران سرویس مخفی در اوایل سال 2012، عازم یک شهر ساحلی در کلمبیا شدند تا مثلا اقدامات امنیتی لازم برای نشست منطقه ای اوباما انجام دهند. سرویس مخفی با وقاحت تمام، چندین روز را در بهترین باشگاه‌های شبانه شهر سپری نمودند و حتی این رسوایی را به اتاق های هتل نیز کشاندند. در پایان،  رسوایی جنسی ماموران سرویس مخفی آمریکا در یک باشگاه شبانه موجب شد تا تنها 3 نفر از آنها پس از تحقیقات داخلی به سر کار خود بازگردند.

علاوه بر این، در مارس امسال، سه نفر از ماموران سرویس مخفی پس از مصرف مشروبات الکلی، با رسوایی از هلند روانه خانه شدند. جسد یکی از همین سه نفر، طی مرخصی اداری‌اش، در کف راهروی یکی از هتل‌ها پیدا شد. 

این تمام ماجرا نیست! در مه امسال، مامورانی که مسئول محافظت از فضای اطراف کاخ سفید بودند،‌ مشغول مراقبت از دوستان یکی از مدیران سرویس مخفی بودند که توسط همسایه اش مورد آزار و اذیت قرار می گرفت. 

مهاجم کاخ سفید در روز جمعه بعدها شناسایی شد: «عمر گونزالز»، مردی 42 ساله، سربازی از تگزاس است که ماموریت هایی را در عراق انجام داده است. صبح امروز، وی در دادگاه واشنگتن در انتظار حکم قاضی است. طبق اظهارات وکیل او، جناب گونزالز این کار را به خاطر نگرانی از جو ساقط کشور و به منظور دیدار رئیس جمهور برای در میان گذاشتن این موضوع با او انجام داده است!

مدیر سرویس مخفی، «جولیا پیرسون» در پاسخ به این رسوایی اظهار داشت باید بررسی دقیقی از کلیه اقدامات کاخ سفید به عمل آورد. کاخ سفید از بناهایی محسوب می شود که طبق ادعای وی، به شدت تحت مراقبت است. آژانس نیز اعلام داشت که دلیل شلیک نکردن به جناب گونزالز، مسلح نبودن او بوده است. بعدها مشخص شد فرد مهاجم چاقوی جیبی دندانه داری با خود حمل می کرده است.

اوباما چاره ای جز نادیده گرفتن این حادثه ندارد ولی به دلیل اهمیت موضوع، بیانیه ای حاکی از وفاداری خطاب به آژانس صادر کرد. سخنگوی کاخ سفید اعلام داشت: "رئیس جمهور به سرویس مخفی ایمان دارد و از مردان و زنانی که شب و روز از وی،‌ خانواده اش، و کاخ سفید محافظت می کنند، سپاسگزار است." وی افزود: "رئیس جمهور بررسی های مد نظر خانم پیرسون را توصیه می نماید و این بررسی ها باید با تعهد به وظیفه و به صورت حرفه ای انجام شود. این همان چیزی است که ما از سرویس مخفی انتظار داریم."

 با وجود این اظهارات، روز شنبه، حادثه ای دیگر رخ داد. مردی از پیاده رو به سمت کاخ سفید حرکت کرده و درخواست ورود می کند. ماموران مانع ورود او می شوند. دقایقی بعد، وی با خودروی خود به سمت کاخ سفید حرکت کرده و درخواست ورود می کند. هنگامی که ماموران مجددا مانع ورود او می شوند، وی خودروی خود را همانجا متوقف می کند. ماموران ناچار او را دستگیر می کنند. 

برخی از طبقه های سیاسی واشنگتن تحت تاثیر این جریانات قرار گرفته اند. «پیتر کینگ»، نماینده کنگره از حزب جمهوریخواه لانگ آیلند، حادثه روز جمعه را «کاملا غیر قابل توجیه» قلمداد کرد. این بدین معناست که باید در انتظار جلسات کنگره بود. وی افزود: "باید بررسی های دقیقی در خصوص اقدامات رخ داده و دلایل آن ها انجام شود و از چنین رسوایی هایی در آینده جلوگیری نمود."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار