به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر بابک نگاهداری با اعلام این خبر گفت: امروزه نگراني جهاني در مورد مديريت مناسب سفرهاي تحصيلي مشهود است و سياستگذاران براي بهبود شرايط، درصدد انجام طرحهاي پژوهشي در راستاي شناخت صحيح مسأله و ارائه راهكارهاي مناسب برآمدهاند.
وی ادامه داد: سفرهای تحصیلی روزانه دانشآموزان بستری از فرصتها و تهدیدها برای طیف وسیعی از ذینفعان از جمله مسئولان شهری، والدین، و دانشآموزان است. به عنوان نمونه، استفاده از شيوههاي حملونقل فعال مانند پيادهروي و دوچرخهسواري در سفرهاي تحصيلي دانشآموزان، فرصتي مناسب براي انجام بخشي از فعاليتهاي فيزيکي توصيه شده در طول روز است . بهعلاوه، مطالعات متعدد نشان داده است دانشآموزاني که از شيوههاي حملونقل فعال در سفرهاي تحصيلي خود استفاده ميکنند در مقايسه با دانشآموزاني که شيوههاي ديگر را انتخاب کردهاند فعاليت جسماني بيشتري دارند. در نتيجه، اين دانشآموزان از سلامت فيزيکي و روحي بيشتري بهرهمند هستند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران اظهار کرد: ایجاد فضایی مناسب برای بهبود شیوههای فعال نه تنها فرصت افزایش سطح سلامتی دانشآموزان را ایجاد میکند، بلکه تهدیدهایی از جمله آلودگیهای زیستمحیطی و افزایش حجم شبکه حملونقل را نیز کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه بر اساس اهمیت موارد ذکر شده مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران پروژه مطالعاتی «شناسایی فرصتها و تهدیدها در انتخاب شیوه حملونقل سفرهای تحصیلی» را به اتمام رسانده است، افزود: تغییر الگوی شهرسازی به سمت الگوی اتومبیل محور موجب افزایش ترافیک و کاهش ایمنی شده است که در نتیجه نگرانی والدین برای مجاز دانستن سفر پیاده دانشآموزان به مدارس را به همراه دارد، همچنین افزایش فاصله بین محل زندگی و مدرسه (ناشی از رویکرد منطقهبندی در برنامهریزی شهری) نیز در این تغییر شیوه سفر بیتاثیر نیست. در این پژوهش اهمیت پرداختن به سفرهای تحصیلی با توجه به فرصتها و تهدیدهای نهفته در انتخاب شیوه حملونقل این سفرها مورد بررسی قرار گرفته است.
نگاهداری گفت: نتایج مقدماتی این پژوهش نشان میدهد که مديريت مناسب سفرهاي تحصيلي ميتواند باعث افزایش ایمنی و کاهش ازدحام، ترافیک و اثرات ناشی از آن شود. از طرفي، مديريت هدفمند اينگونه سفرها ميتواند سبب افزايش فعاليت فيزيكي دانشآموزان و بهبود سلامت عمومي شهروندان باشد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران تصریح کرد: آنچه در این مطالعات به وضوح دیده میشود، تفاوت تأثیر متغیرهای گوناگون بر انتخاب شیوههای حملونقل در كشورهاي مختلف است. مطالعات پيشين حاكي از آن است که متغیرهای فرهنگی و مشخصات شهری در انتخاب شیوههای سفر بسیار تأثیر گذار بوده و نتایج مدلهای حاصل از یک مطالعه برای کشورهای دیگر قابل استفاده نیست. اهمیت این امر نیاز کلانشهر تهران را به داشتن مطالعات مدون در بررسی سفرهای تحصیلی نشان میدهد.
وی خاطرنشان کرد: برنامهریزی سفر دانشآموزان بسته به موقعیت مکانی (مرکز شهر و حومه) و شرایط سنی و جنسیتی دانشآموزان (ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان) متفاوت است و برای تسهیل و مدیریت سفرهای تحصیلی هر مدرسه باید ملاحظات خاص آن مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام /