ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز، فیلمنامه نویس و بازیگر سینمای ایران، متولد دوم مهرماه سال 1340 است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، ابراهیم حاتمی کیا فارغ‌التحصیل رشته فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما وتئاتر دانشگاه هنراست، وی فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد.


 
حاتمی‌کیا برای فیلم "آژانس شیشه‌ای"، جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

او تاکنون موفق شده است برای فیلم‌های "دیده‌بان"، "مهاجر"، "آژانس شیشه‌ای"، "از کرخه تا راین"، "به نام پدر" و "به رنگ ارغوان"، برنده جایزه از جشنواره فیلم فجرشود.






خانواده حاتمی‌کیا یک خانواده اصیل مذهبی آذربایجانی هستند، باورها واعتقادات مذهبی این خانواده مانع از تماشای تلویزیون و راهیابی وی به سینما می‌شد، آزادی دوران جوانی و مقارن شدن با انقلاب اسلامی عواملی بود که حاتمی کیا را به سینما کشاند.



ابراهیم حاتمی کیا نخستین آثار خود را در زمینه جبهه و جنگ آغاز کرد. خسرو دهقان منتقدی بود که استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و نوشت:"فیلمسازخودش قریحه‌ای دارد وارد سینما می‌شود" عده‌ای از منتقدان، "از کرخه تا راین" را بهترین فیلم حاتمی کیا می‌دانند.

 






این فیلمساز در کارنامه خود فیلم‌هایی چون "دعوت"،" به نام پدر"،" ارتفاع پست"،" موج مرده"،" روبان قرمز"،" آژانس شیشه‌ای"،" بوی پیراهن یوسف"، "از کرخه تا راین"، و "چ" دارد که با استقبال بسیار خوبی روبه رو شدند.


 
همچنین حاتمی کیا فعالیت‌هایی در عرصه تلویزیون داشته است که به قلعه سبز وخاک سرخ می‌توان اشاره کرد.

حاتمی کیا در کسوت بازیگرنیز فیلم‌هایی را برای سینمای ایران از خود بجای گذاشته است که باید به "زندگی خصوصی آقا و خانم میم"،" دعوت"،" بوی پیراهن یوسف"،" دیده بان" اشاره نماییم.


حاتمی کیا در سینمای ایران بارها برنده جوایز متعددی شده است که وی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه وکارگردانی برای فیلم "آژانس شیشه‌ای" و"سیمرغ" بهترین کارگردانی برای فیلم" روبان قرمز" در بخش سینمای بین‌الملل جشنواره فجرهفدهم، سیمرغ مردمی برای فیلم به "رنگ ارغوان" وتندیس جشن خانه سینما در دوره ششم در رشته بهترین کارگردانی را برای فیلم "ارتفاع پست" را دریافت نموده است.



حاتمی کیا از نسل اول فیلمسازان پس از انقلاب بشمار می‌آید که فیلم ساز جنگ محسوب می‌شود.
 
بیشتر آثار حاتمی کیا رابطه کمرنگ یا پررنگی با دفاع مقدس دارد آثار وی دارای نمادها و استعاره‌های گوناگون وگاهی دیدگاه‌های فلسفی است.

حاتمی کیا با استفاده از فرم و تکنیک و روایت جذاب غیر تکراری پیام مورد نظر خود را به مخاطب می‌رساند و معمولا هم مخاطبان و هم منتقدان از آثار وی رضایت دارند همچنین در اغلب آثار حاتمی کیا عنصر پلاک بعنوان نماد هویت حضور دارد.

مجموعه پلاک که حاوی 3 فیلم کوتاه و سیزده فیلم بلند و ساخته ابراهیم حاتمی کیا است در سال 1389 رونمایی شد، مجموعه پلاک شامل 28 حلقه دی وی دی با سه زیرنویس فارسی، عربی و انگلیسی در 14 قاب که در کیفیت بالا عرضه شده است.

باید گفت؛ حاتمی کیا را جامعه ایرانی با "از کرخه تا راین" شناخت و با "آژانس شیشه‌ای" جایگاه ثابتی بدست آورد.

حاتمی کیا ماجرای آشنایی‌اش با شهید مرتضی آوینی را از طریق جهاد تلویزیون و مونتاژ " صراط" عنوان کرد.

حاتمی کیا پس از گذشت حدود دو دهه هنوز هم فیلمسازی درباره جنگ و شرایط آدم‌های جنگ را رها نکرده است.


 
در آثار او کمتر نشانی از قهرمان سازی‌های کاذب وغیر واقعی دیده می‌شود، شخصیت‌های آثار حاتمی کیا از نمونه‌های واقعی گرفته شده‌اند و به همین دلیل آثار حاتمی کیا مورد استقبال عامه مردم قرار نگرفته است، این فیلمساز در آثار اخیر خود به نقد شرایط اجتماعی می‌پردازد و لحظاتی را خلق می کند که بسیار تلخ است.



فیلم "چ" ساخته اخیر حاتمی کیا وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.