خبرگزاری فرانسه در گزارشی از لاگوس درباره شایعات مرگ رهبر بوکو حرام این گونه می نویسد: آیا او زنده است یا مرده ؟ ادعاهای تازه در نیجریه حاکی از آن است که "ابوبکر چکو" رهبر گروه بوکو حرام، یا دست کم کسی که خود را او جا می زند، احتمالا مرده است و البته نه برای نخستین مرتبه.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این شایعات از پنجشنبه گذشته یعنی زمانی که ارتش نیجریه اعلام کرد یک رهبر بلند پایه تروریست در درگیری های کاندوگا در ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه، به شدت زخمی شده است ، منتشر شد.


یک افسر بلند پایه ارتش نیجریه گفت این ستیزه جو که نام او اعلام نشده در درگیری زخمی شد و گفته می شود در یک درمانگاه  نظامی تحت مداوا قرار گرفته است.

گمانه زنی ها درباره شایعه مرگ رهبر بوکو حرام اوایل این هفته هنگامی قوت پیدا کرد که عکسی از یک فرد با ریش انبوه منتشر شد که گفته می شود در کاندوگا کشته شده و دولت به زودی درباره وی اظهار نظر می کند.

یک سخنگوی ارتش نیجریه دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: در این مرحله قادر نیستم این اطلاعات را تأیید و یا رد کنم. با این حال تحقیقات در این باره ادامه دارد.

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع نیجریه اعلام کرد به زودی درباره این موضوع روشنگری خواهد کرد.

پلیس شهر مایدوگوری 30 ژوئیه اعلام کرد چکو معاون وقت "محمد یوسف" بنیانگذار بوکو حرام یکی از حدود 200 عضو گروه بوکو حرام است که در درگیری ها کشته شده اند. 

سپس نیروی ویژه امنیتی در شمال شرقی نیجریه در تاریخ 19 اوت سال گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد چکو در درگیری با نظامیان در تاریخ  30 ژوئن ، احتمالا براثر جراحت ناشی از اصابت گلوله کشته شده است. 

"چکو" یا فردی که ادعا می کند اوست، هربار در یک نوار ویدئویی ظاهر می شود.
تحلیلگران  بدون هیچ گونه تأیید یا تکذیب رسمی ارتش درباره مرگ وی، در زمینه تازه ترین گمانه زنی ها درباره مرگ چکو  جانب احتیاط را رعایت می کنند.

"یعقوب زین" از تحلیلگران اندیشکده بنیاد جیمز تاون امریکا اعلام کرد مرگ یک «بدل» در کاندوگا ، محتمل و باور کردنی است.

وی می گوید: «با این حال مسئله حائز اهمیت این است که «چکو» احتمالا دارای «بدل» هایی است که در برخی نوارهای ویدئویی ظاهر شده اند و سابقه دارد که ارتش نیجریه درباره ادعاهای مرگ چکوی، قضاوت نادرستی کرده باشد. بنابر این مهم است که منتظر باشیم تا نوار ویدئویی «چکو » یا کسی که به نظر می رسد «چکو » باشد ، منتشر شود.»





آسیه نامدار مجری تلویزیون سی سی تی وی در گفتگوی اختصاصی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از او پرسید شما در مرحله آخر گفتگوهای هسته ای با پنج به علاوه یک هستید. به نظر شما این گفتگوها هم اکنون در چه وضعیتی است. آیا شما درباره رسیدن به توافق تا ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر خوشبین هستید؟
ظریف گفت : مذاکرات درباره این مسئله دشوار است زیرا افراد لازم است نه فقط درباره این مسائل بحث کنند بلکه باید درباره نظر و دیدگاه مردم داخل کشورشان نیز صحبت کنند. این مسئله قضیه را تا حدی دشوار می کند زیرا افرادی در داخل هستند که با هر گونه توافق مخالفند و راضی کردن آنها غیرممکن است. 
خبرنگار گفت آیا این مسئله درباره ایران هم وجود دارد؟
ظریف گفت: این مسئله ممکن است درباره ایران هم وجود داشته باشد اما ما از طرف آنها مذاکره نمی کنیم زیرا از همان ابتدا درباره ما روشن بود که برخی از نخبگان سیاسی ما گرچه در اقلیت هستند اما در هر حال نمی خواهند چنین توافقی حاصل شود زیرا آنها بسیار به غرب بی اعتماد هستند. از نظر آنها هیچ توافقی با غرب قابل تکیه و قابل قبول نیست. 
خبرنگار در ادامه پرسید ایران در مقابل برداشته شدن تحریمها حاضر است چه کارهایی انجام دهد؟
ظریف گفت ما حاضریم تضمینهایی بسیار قوی که از نظر علمی کاملا قابل اثبات است فراهم کنیم که ثابت کند هر آنچه ما انجام می دهیم اصلا قابل استفاده برای تسلیحات نیست. این دادن امتیاز نیست. این تلاشی است برای از بین بردن  هر گونه تصور  مبنی بر این است که ایران برنامه ای تسلیحاتی دارد   زیرا از نظر ما چنین برداشتهایی نمی تواند برای مصالح ملی ما خوب باشد. همانطور که گفتم در هشت ماه گذشته برخی اعتمادها ایجاد شده است اما ما هنوز راهی طولانی پیش رو داریم. 
خبرنگار گفت : بگذارید درباره بحران دولت اسلامی در عراق و سوریه صحبت کنیم.  اگر آمریکا به شما بگوید که به همکاری ایران نیاز دارد و اگر آمریکاییها به شما بگویند که برای شکست دولت اسلامی بسیار به کمک شما نیاز دارند، پاسخ ایران چه خواهد بود؟
ظریف گفت ما به روشنی گفته ایم از همان ابتدا به دولت مرکزی و همچنین دولت محلی کردستان عراق در نبرد علیه داعش کمک کرده ایم. در واقع ما حامی جدی و واقعی عراق در برخورد با این تهدید بوده ایم زیرا ما معتقدیم این تهدیدی نه فقط علیه یک جمعیت خاص در عراق یا یک یا دو کشور است بلکه داعش تهدیدی برای کل منطقه و جامعه بین المللی است. متاسفانه ما نمونه هایی از آن را می بینیم که در عراق و سوریه و دیگر کشورها ظهور پیدا کرده اند. اگر آمریکا واقعا می خواهد با این تهدید مبارزه کند، باید سیاستهای دوگانه خود را کنار بگذارد و دنبال تضعیف دولت دمشق نباشد که هم اکنون در حال جنگ با داعش است. شما نمی توانید همزمان یکی از مخالفان اصلی سازمانی تروریستی را تضعیف کنید و بخواهید با این سازمان بجنگید. ما هنوز مطمئن نشده ایم که آمریکا سیاستی جدی برای برخورد با این مسئله داشته باشد. ما با دولت عراق در این خصوص همکاری داشته ایم و معتقدیم راهش همین است. در منطقه ما دولتهای مستقل وجود دارند که باید در مبارزه با این تهدید به آنها کمک شود و ایران به همه آنها کمک می کند. 


انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار