معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها در پيامي با تبريك فرا رسيدن سال تحصيلي جديد، بر لزوم توسعه روز افزون توليد علم با توجه به تقارن شروع فصل جدید فعالیت دانشگاه‌ها با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری تاكيد كرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، متن این پيام به شرح زیر  است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

آغاز ماه مهر و سال تحصیلی جدید را به همه دانشجویان، استادان، پژوهشگران، فناوران، و کارکنان عزیز و ارجمند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور صمیمانه تبریک می‌گویم و تقارن شروع فصل جدید فعالیت دانشگاه‌ها با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری را به فال نیک می‌گیرم و از محضر ایشان بابت ابلاغ سیاست‌هایی که مسلماً منشا تحولات و تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور عزیزمان خواهد بود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

دولت تدبیر و امید که برآمده از خواست و رأی اکثریت مردم است، از آغاز تاکنون در پی آن بوده است که فرصت‌های شکوفایی و توسعه علم را در دانشگاه فراهم سازد و از تنگناهای بیرونی و درونی که جایگاه علم را در دانشگاه و نقش دانشگاه را در جامعه تنزل می‌دهند، بکاهد.

لذا ضمن عرض تبريك مجدد فرارسيدن سال تحصيلي جديد و با آرزوي اين كه سال جديد، سالي سرشار از اميد، نشاط ، تفاهم، همدلي، همزباني، تحقيق و پژوهش، مشاركت و تعاون، قانون‌گرايي و ارزش‌مداري باشد، در طليعه‌ي اين سال، يادآوري نكاتي را ضروري مي‌دانم كه اجمالاَ به آنها اشاره‌ مي‌شود:

1- از آنجا كه سال تحصیلی جدید با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری مقارن شده است، يكي از رسالت‌هاي جامعه‌ي دانشگاهي در اين سال، اهتمام جدي در حوزه‌ي «توليد علم» است. چرا كه بزرگترين سرمايه‌ي هر جامعه‌اي «اندوخته‌هاي علمي و توانمندي‌هاي پژوهشي» آن جامعه و وجود دانشمندان بصير و خودآگاه است که این مهم بستر توسعه اقتصادی درون زا است . از همين رو رسالت اصلي نهاد آموزش عالي كشور، فراهم كردن بستر مناسب براي به فعليت درآمدن توانايي‌هاي بالقوه علمي ـ فرهنگي جامعه است.

2- رسالت اصلي دانشجويان عزیز نيز در اين سال، جهاد علمي و فتح سنگرهاي تحقيق و پژوهش است. تغافل از اين مهم و به حاشيه راندن كاركرد آموزشي و علمي دانشگاه – به هر دليل – ظلمي بزرگ به دانشگاه و دانشجوست. بنابراين بايد توجه داشت كه تحقيق و پژوهش و «دانش محوري» بايد بعنوان فرایند اصلی در رأس هرم دانشگاه و ساير فعاليت‌ها در طول آن قرار بگيرد.

3- از آنجا كه در اسلام عزیز تعلیم و تربیت و دانشگاه و دانشجو از قداست و ارزش خاصي برخوردار است، بر شما دانشجويان فرض است كه در پاسداشت حرمت دانشگاه و حفظ حريم دانش، نهايت سعي و كوشش خود را به كار بنديد. براي تحقق اين مهم، پسنديده است كه فعاليت‌ها و حركت‌هاي فرهنگي ـ سياسي خويش را با عنايت به منافع و مصالح ملي و در چارچوب قوانین و قواعد و ضوابط موجود دانشگاهي ساماندهي كنيد تا متضمن بلوغ و بالندگي سياسي جامعه باشد.

4- اختلاف سلايق و آراء ـ بخصوص در محيط‌هاي دانشجويي ـ امري طبيعي و لازمه‌ي روح نقد، گفت‌وگو و پرسش‌گري است. ولي به موازات آن، تقويت سعه‌ي صدر و روحيه تحمل در عرصه تقابل و تضارب آراء و افكار، امري ضروري است. در غير اين صورت، دشمنان به كمين نشسته، با دامن زدن به اختلافات و رو در رو قرار دادن سلائق متفاوت، زمينه را براي بهره‌برداري‌هاي سياسي آماده مي‌كنند كه غفلت از اين نكته اساسي، ممكن است دانشگاه و دانشجو را مبتلا به چالش‌هاي فرصت‌سوز كند. اميد است که با هوشياري و آگاهي شما ، اين ترفند دشمن، نقش بر آب گردد.

در خاتمه با تبريك مجدد سال تحصيلي 94-93 به همه دانشگاهيان، استادان، مربيان، دانشجويان بزرگوار از خداوند متعال مي‌خواهم كه اين سال را براي جامعه‌ي دانشگاهي ما و عموم ملت شريف ايران، سالي قرين با موفقيت و پيروزي‌هاي چشمگير در عرصه‌ي علم و فرهنگ، سال شكوفايي و باروري خلاقيت‌ها و استعدادها و سال بلوغ و بالندگي سياسي و فرهنگي قرار دهد.

 

                                                            دکتر محمد رضا فراهانی

                                                            معاون فرهنگی و دانشجویی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار