به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران،مادامی که مردم به ما ایمان نیاورند، حرفمان باد هواست. اگر آنها آنچه از ما میشنوند را نفهمند، به ما ایمان نخواهند آورد و به حرفمان نیز گوش نمیدهند. پس اگر نتوانیم جلب توجه کنیم، حرفمان خریدار نخواهد داشت. توجه مردم نیز جلب نمیشود، جز با نوآفرینی." ویلیام برنباخ – اسطوره تبليغات تبلیغات، دیرینهای کهن در تعاملات انسانی دارد، چراکه انسانها در طول تاریخ کوشیدهاند تا به کمک ابزارهای تبلیغاتی و در بازار پرهیاهوی زندگی، افکار و آرمانهایشان را به فروش رسانند و یا فرآوردههایشان را به شیوهای سودآور و اثربخش عرضه کنند.تبلیغات جایگاهی بسیار ویژه در فرآیندهای بازاریابی دارد و موجب ترویج یک ایده کالا یا خدمت در میان متقاضیان میشود. از طرف دیگر مشتری نیز باید بداند که چه چیزی برای فروش داریم تا بتواند خریدی انجام دهد، و این دلیلی بر اهمیت تبلیغات و جایگاه آن در فرآیند بازاریابی است. تبلیغات مؤثر دستیاریگر بازاریابی مدرن در فروش موثر است، چهآنکه همانگونه که سرجیو زیمن میگوید: "فقط و فقط یک قانون وجود دارد، و آن اینکه تبلیغات باید منجر به فروش شود." اما چه روشهايي براي تليغات ارزان و در عين حال موثر وجود دارد؟ قبل از معرفی توصیههای کمهزینهی تبلیغات، برخی از مهمترین استراتژیهای تبلیغات موفق را مرور میکنیم.
1. تبلیغات شما باید مزایایی را مطرح و یا مشکلی را حل کند.2. مصرفکننده باید این مزیت یا راه حل را خواسته باشد.3. کالا یا محصولی را که ارائه میکنید باید ارتباط مستقیمی با آن مزیت یا راه حل داشته باشد.4. این مزیت یا راهحل باید به روشنی منتقل گردد. به عبارت دیگر، مزیت محصول و یا خدمت شما نباید در جذابیت تبلیغ گم شود.در ادامه 20 توصیهی کمهزینه برای تبلیغات را بررسی میکنیم.1. کارشناسان حوزهی تبلیغات در رادیو ،تلویزیون، و نشریات معمولاً پیشنهاداتی در این زمینه به کسبوکارها ارائه میکنند. برای کاهش هزینهها میتوانید از توصیههای آنها استفاده کنید.2. آگهیهای خود را بیشتر در زمانها و مکانهای شلوغ ارائه کنید.3. به جای یک تبلیغ بزرگ، آگهی کوچکی بسازید و در زمانها و مکانهای مختلف آن را ارائه کنید.4. ماهنامهها در انتهای ماه فضای تبلیغاتی فروخته نشده دارند و با تخفیف در اختیار شما قرار میدهند.5. پیوسته در نیازمندیهای جراید تبلیغ کنید. این بخش به مراتب از تبلیغات تلویزیونی موثرتر است.6. اگر میتوانید به جای پول، خدمتی به روزنامه و یا مجلهای که در آن آگهی چاپ میکنید، ارائه کنید.7. سعی کنید با فروشندگان و تولیدکنندگان آگهی مشترک داشته باشید و هزینهها را تقسیم کنید.8. ویژهنامههای محلی جراید کثیرالانتشار پیشنهاد بسیار خوبی است چرا که هزینهی آگهی در آنها پایینتراست. برخی از نشریات که در مکانهای خاص مانند مطب پزشک قرار داده میشوند نیز گزینهی مناسبیاند زیرا ممکن است سالها آن جا بمانند.9. اندازهی آگهیهای خود را کاهش دهید. یک تبلیغ 60 ثانیهای دو برابر یک تبلیغ 30 ثانیهای تاثیرگذار نیست و دو برابر مشتری جذب نخواهید کرد. این کار باعث میشود که آگهیهای بیشتری داشته باشید. اگر هر روز تبلیغات کوتاهی داشته باشید نسبت به حالتی که در ماه یک تبلیغ بزرگ داشته باشید تاثیرگذاری بیشتری دارد.10. پیام آگهی مهمتر از شکل آن است. آگهیهایتان را برای فروش بسازید نه برای جایزه گرفتن.11. بهترین مشتریان شما چه کسانیاند؟ سعی کنید این گروه هدف اصلی تبلیغات شما باشند.12. اگر بتوانید از یک رویداد ورزشی، فرهنگی، و ... حمایت مالی کنید، شهرت قابل قبولی بدست خواهید آورده که باعث جذب مشتریان جدید خواهد شد.13. کسبوکارهای کوچک معمولاً نمیتوانند از عهدهی هزینهی تبلیغات اشباع برآیند. بنابراین، در انتخاب رسانههایی که در آنها آگهی میدهید، دقت کنید.14. از رسانهای که انتخاب میکنید به بهترین شکل استفاده کنید. اگر پیام شما شفاهی است، پس نیازی به تلویزیون نخواهد داشت. صرفاً از رادیو، بیلبورد ، و روزنامهها استفاده کنید.15. ارسال نامهی مستقیم را فراموش نکنید. بررسیها نشان میدهد که اگر قبل از تماس مشتری نامه به همراه یک بروشور برای وی بفرستید. میزان فروش شما افزایش خواهد یافت.16. سعی کنید آگهی شکلی روایی داشته باشد. در این حالت آگهی شبیه خبرهای روزنامه خواهد بود. حتماً تیتر جذابی برای آن انتخاب کنید تا خوانندگان آن به طرز قابل ملاحظهای افزایش یابد.17. از لحاظ هزینهی تبلیغات نمیتوانید با شرکتهای بزرگ رقابت کنید اما میتوانید با استفاده از ایدههای شگفتانگیز (مانند نمونهی اویس) و نیز عناصر مختلف مانند رنگ، موسیقی، شعار و طنز مشتریان بیشتری جذب کنید.18. در تبلیغات خود کلیدگذاری کنید. سعی کنید بفهمید مشتریان چگونه شما را پیدا کردهاند. به عنوان مثال، روی کوپنهای تخفیف کدی قرار دهید که نشان دهد مربوط به آگهی در کدام روز و کدام نشریه است. یا میتوانید از مشتری بخواهید تبلیغ شما را توضیح دهد تا به او تخفیف دهید.19. در طول سال ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیاز بیشتری به تبلیغات داشته باشید.بدین منظور همواره مقداری بودجه برای این شرایط کنار بگذارید.20. همواره بیشتر از آنچه به مشتری تعهد کردهاید و نیز بیشتر از آنچه او انتظار دارد به او بدهید