معاون سازمان میراث فرهنگی همدان گفت: ۴۸ کارگاه سفال در لاله جین وجود دارد که اگر بتوان آنها را مرمت و شکل سنتی ان‌ها را حفظ کرد، می‌توان لاله جین را محور گردشگری لحاظ کرد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، ظهر امروز معاونان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در جمع خبرنگاران حاضر شده و پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند.
 
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همدان، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد تغییر در راسته بازار همدان بسیار به چشم می‌خورد به طوری که راسته مسگری‌ها به پلاستیک فروشی و راسته قنادها به زرگری‎ها مبدل شده است.
 
بهرام توتونچی با تأکید بر اینکه حفظ بافت سنتی بازار نیازمند همکاری همه ارگان‌های مرتبط است،  تصریح کرد: با تغییر رویکرد سنتی بازار همدان، هویت اصلی بازار از دست رفته و همین بر میراث قدیمی لطمه می زند.
 
وی بیان کرد: اگر بازارها ساماندهی شده و هویت خود را حفظ کنند، شکل سنتی و اصیل بازار که نشان از چگونگی زیست در گذشته است، را از دست خواهیم داد و این به میراث ملموس جامانده از گذشتگان آسیب می‌زند.
 
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همدان بر حفظ شکل سنتی کارگاه‌های سفال تأکید کرد و افزود: 48 کارگاه سفال در لاله‌جین وجود دارد که اگر بتوان انها را مرمت کرد و شکل سنتی انها را حفظ کرد، می توان لاله جین را محور گردشگری لحاظ کرد.
 
وی با بیان اینکه حفظ کارگاه‌های سفال در طرح تفصیلی شهر لاله جین هم لحاظ شده است، اظهار کرد: اگر کسی در ضوابط ساخت و ساز تمایل به ایجاد کارگاه و یا حفظ کارگاه داشته باشد، 30 متر مربع در اراضی وی برای این امر در نظر گرفته می شود.
 
توتونچی تأکید کرد: پس از تصویب طرح تفصیلی رویکرد ما این است که سفال دست ساز را به صورت مداوم و مستمر در شهر سفال ایران لاله جین داشته باشیم.
 
* طراحی، رنگ، تنوع، برند و بسته بندی معضلات کنونی سفال لاله جین است
 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همدان نیز گفت: وجود کالاهای چینی در بازار نه تنها در بحث سفال بلکه در همه محصولات ازاردهنده است که باید این مشکل به صورت همگانی و ریشه ای حل شود.
 
علیرضا قاسمی تصریح کرد: طراحی، رنگ، تنوع، برند و بسته بندی معظلات کنونی سفال لاله‌جین است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این صنعت بر مشکلات فائق آمده و بتواند روزهای اوج خود را بازیابد.
 
وی با بیان اینکه برای فرهنگ سازی در وارد نکردن سفال چینی به لاله‌جین جلساتی برگزار شده است، افزود: دلیل وارد کردن محصول چینی به بازار تنوع طراحی است که اگر برای این مهم چاره ای اندیشیده شود، این مشکل نیز برطرف می شود.
 
هتل تویسرکان 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز با بیان اینکه روز جهانی گردشگری همه نگاه ها به اماکن گردشگری معطوف است، اظهار کرد: با توجه به اینکه گردشگری در رشد و توسعه همه کشورها اثرگذار است بر این اساس هدف از روز جهانگردی توجه همگان به فواید گردشگری در همه دنیا است.
 
رزیتا ناصرالمعمار با اشاره به ساخت و ساز هتل و نیازمند ورود بخش خصوصی در این زمینه بیان کرد: هتل نیمه‌کاره تویسرکان 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای ادامه کار نیازمند اعطای وام است.
 
وی بیان کرد: مجتمع اقامتی نیز در تویسرکان در حال احداث است که فاز نخست آن راه اندازی شده و فاز دوم آن در انتظار اعطای وام به سرمایه‌گذار است که در صورت تحقق این مهم اجرای آن به پایان می رسد.
 
انتهای پیام/ز
منبع:تسنيم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.