به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، سید علی استیری در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه امسال سازمان بین المللی دریانوردی شعار روز جهانی دریانوردی را اجرای مؤثر کنوانسیون های تدوین شده تعیین کرده است گفت: انتخاب این شعار لزوم توجه جامعه دریاییان به اهمیت و جایگاهی که کنوانسیون ها در تأمین ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط زیست را در پی داشته است.
وی افزود: زمانی اهمیت کنوانسیون ها خوب درک می شود که تصور کنیم این کنوانسیون ها و مقررات بین المللی وجود نداشتند، آنگاه چه اتفاقی می افتاد؟ ایمنی و آسودگی خاطری که از اجرای کنوانسیون ها دست می دهد بر کسی پوشیده نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادرو دریانوردی بیان کرد: توسعه حمل و نقل دریایی با همکاری نزدیک و مؤثر بین مؤسسات کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه های دریایی از سوی دیگر محقق می شود و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه اشکالات و نارسایی هایی به وجود آید، حمل و نقل دریایی که بستر توسعه پایدار نیز است، با مشکل مواجه خواهد شد.
استیری با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور باید با بهره گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: با این اقدامات در کوتاه ترین زمان به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل می شویم و بنادر کشور جزء توسعه یافته ترین بنادر جهان محسوب می شود.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا به عنوان یکی از اعضای سازمان بین المللی دریانوردی به طور مستمر در فعالیت های آن مشارکت داشته باشد و خود را به عنوان یک عضو فعال و پویا معرفی کند که از این لحاظ جزو 15 کشور اول فعال در سازمان بین المللی دریانوردی است.
تاکنون به 28 مورد از کنوانسیون ها و پروتکل های سازمان بین المللی دریانوردی ملحق شده که بیانگر جایگاه مهم ایران در عرصه بین المللی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: همچنین حضور مستمر و فعال در اجلاس هایی مانند سازمان بین المللی هیدروگرافی، انجمن بین المللی کمک ناوبری و چراغ های دریایی (IALA )، انجمن بین المللی بنادر و لنگر گاه ها (IAPH) و سازمان بین المللی کار(ILO) از دیگر تلاش های کشور در حوزه های مختلف فعالیت های دریایی این جایگاه را تقویت می کند.
استیری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اهمیت بسیاری برای حمل و نقل دریایی و تحقق اهداف سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع جهانی، قائل بوده و گام های مهمی برداشته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دزدی دریایی و کاهش میزان حملات دزدان مسلح دریایی در منطقه با توجه به مفاد کنوانسیون سولاس( ایمنی جان افراد در دریا) اقداماتی را در نظر گرفته است و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگان ملی تجاری قابل توجهی است که قابلیت تردد در مناطق خاص دزدان دریایی خارج از سواحل سومالی و خلیج عدن را دارد و نظر به اینکه ایران اهمیت خاصی به مسایل امنیتی در دریا و نیز همکاری های بین المللی در این زمینه می دهد، ناوهای جنگی و شناورها و نیروهای پشتیبانی در منطقه اعزام کرده است که به شناورهای عبوری در منطقه نیز امکان عبور بی خطر از منطقه را می دهد.
وی گفت: امیدواریم دستیابی به جایگاه مطلوب اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و جهان که از مهم ترین موارد سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 است و در قانون برنامه پنج ساله پنجم نیز این هدف را رویکرد توسعه دریا محور در نظر گرفته شده است، محقق شود.
معاون دریایی سازمان بنادر بیان کرد: حمل و نقل دریایی با شاخص هایی چون حمل و نقل پاک، انبوه، مقرون به صرفه و ایمن و مطمئن و دوستدار محیط زیست شناخته می شود و برای کالای بازرگانی اعم از نفت و گاز و فراورده های آن، مواد و محصولات صنعتی، غذایی و غیره با مقدار و حجم گسترده به کار می رود و عامل تعیین کننده ای در توسعه پایدار محسوب می شود.
استیری ادامه داد: مفهوم توسعه پایدار در دریانوردی و کشتیرانی، همه فعالیت هایی را که به نوعی با دریانوردی، حمل و نقل دریایی و کشتیرانی مرتبط است، در بر می گیرد و هدف عالی سازمان بنادر و دریانوردی، «کشتیرانی پاک در دریاهای پاک» باید باشد.
انتهای پیام/